Taxis je bezpečnější, slavná koňská překážka má mírnější doskok

  13:44
Slavná překážka Taxisův příkop doznala po 28 letech dalších změn. Pořadatelé Velké pardubické zachovali šířku příkopu, hrana je však mírnější, aby dopad pro koně, který špatně skočí, nebyl smrtelný.

„Taxisův příkop změnil svou vizuální podobu, na jeho obtížnosti se ale takřka nic nemění. Popsanými úpravami bychom měli zajistit vyšší bezpečnost pro účastníky dostihů a eliminovat riziko fatálních pádů koní. Dostihy procházejí stejně jako jiné sporty neustálým vývojem, a my jako pořadatelé máme povinnost modernizovat skoky a udělat všechno pro to, abychom zajistili vyšší bezpečnost nejen pro koně, ale i pro jezdce,“ řekl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller. 

Na Taxisův příkop koně nabíhají zhruba v rychlosti padesáti kilometrů za hodinu. Takto vypadal před úpravou. (léto 2021)

Hlavní změnou je změlčení samotného příkopu, z nějž vede pozvolná nakloněná rovina. Tím se odstranila nebezpečná doskoková hrana, kde se v průběhu historie Velké pardubické stalo několik fatálních úrazů.

Právě na doskoku bylo pro koně největší riziko. Když při překonávání Taxisu udělal jezdec nebo kůň chybu, dvojice pak nedoskočila na bezpečnou hranici.

„Nikdo se nechceme dívat, jak na překážkách umírají koně,“  řekl Müller. 

Dosavadní pětimetrová šířka příkopu zůstala zachována, úhel jeho klesání je ale oproti původnímu stavu mírnější. Podloží z jemného písku si vyžádalo nutnost zpevnění podkladu prosívkou, na kterou přišla zhutněná vrstva zeminy. 

Ta nebude oseta, aby kontrast mezi příkopem a pokračující travnatou dostihovou dráhou byl stále viditelný. Před dostihem bude ještě tato hranice opticky zvýrazněna vysypaným pásem pilin.

Nejhlubší místo příkopu je u hrany živého plotu, který je sestříhán tak, aby byl na zadní straně vysoký 145 cm. Šířka živého plotu zůstala 150 centimetrů, a tak se délka celého skoku 6,5 metru nezměnila.

Müller odmítá, že by skok ztratil svoji proslulou obtížnost a sousloví „zasypání Taxisu“ nechce ani slyšet.

„Určitě bych nemluvil o tom, že se Taxis zasypal. Pouze jsme upravili tvar příkopu za živým plotem. Použili jsme minimum zeminy tak, abychom vytvořili šikminu, která zmírní úhel a odstraní nebezpečný doskok,“ řekl Müller.

Úprava se nelíbí všem

Podobný model se pořadatelům osvědčil už u živého plotu číslo 2, který koně již letos skáčou. Doskok bude ještě vyznačený pásem pilin.

„Víme, že koně tak více respektují příkop za živým plotem, takže jsme to použili i u Taxisova příkopu,“ řekl Müller.

Ovšem dostihové legendy a osobnosti s úpravami nesouhlasí.

„Taxis není třeba měnit, to už bychom z něj mohli vytrhat živý plot a nechat koně běhat po rovině. Taxis je skočitelný, dřív jezdili Velkou skokani, teď ji jezdí rychlíci. Smrt v dostihu je krutá, ale angličtí plnokrevníci jsou pro tento sport šlechtěni,“ uvedla před časem několikanásobná účastnice Velké pardubické a trenérka vítězného Charme Looka z roku 2016 Martina Růžičková.

„Z pozice pořadatele musíme řešit přesah a jak zabránit těmto pádům. respektujeme kritiku odborných skupin, ale jsme přesvědčeni, že tato úprava byla nutná,“ opáčil ředitel Dostihového spolku.

Úprava Taxisova příkopu trvala 17 hodin čisté práce. „Čekali jsme, až bude sucho, abychom si bagrem nerozjezdili trávu za Taxisem a nevytvořily se tam koleje,“ řekl správce dráhy Václav Žižka.

Na zhutnění použili pořadatelé jílovitou zeminu, kterou zapracovali vibrační deskou. Finální pěticentimetrovou vrstvu tvoří hlinitopísčitá půda ze závodiště.