Úterý 23. dubna 2024 -

Sumpersko.net

Nově přidaný článek

Záchranáři všech složek umocní svou pomoc veřejnosti

23.04.2024 - Záchranáři všech složek umocní svou pomoc veřejnosti...

Počasí

23.04.2024 - Úterý

Teplota: 10 / 0 - Zataženo

24.04.2024 - Středa

Teplota: 7 / 4 - obcasny-Déšť

Geografové z UP připravují výukový portál zaměřený na zeměpis

19. srpna 2021 - 13:55

Zpět na seznam článků

Využívají i zkušenosti z distanční výuky

Geografové z UP připravují výukový portál zaměřený na zeměpis

Jan Hercik foto: Šárka Chovancová - upol

Novou webovou platformu Geoskop, podporující výuku zeměpisu na základních a středních školách, připravují geografové z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Chystaný portál, který nabídne úlohy vhodné pro distanční i prezenční výuku, je nyní ve fázi technického vývoje a naplňování obsahu pilotními úkoly. Zprovozněn by měl být příští rok. „Geoskop se snaží učitelům a žákům přinést moderní vzdělávací portál, na kterém najdou soubor logicky uspořádaných výukových a metodických materiálů a aktivit. Ty bude možné použít pro distanční i prezenční výuku zeměpisu na základních a středních školách. Při vytváření portálu i jednotlivých aktivit jsme se snažili vycházet z hlavních principů a požadavků moderní pedagogiky,“ uvedl vedoucí projektu Jan Hercik z katedry geografie Přírodovědecké fakulty.

Autoři při tvorbě portálu vycházejí z čerstvých zkušeností získaných v uplynulých měsících, kdy byla kvůli pandemii koronaviru ve školách zavedena distanční výuka. „Technické prostředky a nástroje, které tady už nějakou dobu existují, chceme využít k podpoře aktivizační výuky zeměpisu,“ podotkl Jan Hercik. 

Internet podle něj nemusí být při výuce pouhým zdrojem textů, fotek či videí, ale může poskytnout i zábavnou formu učení. „Chceme žákům nabídnout prostředí pro interaktivní řešení zeměpisných úloh, v nichž zkoumáním konkrétního problému mohou objevit, prohloubit a fixovat obecnější geografické poznatky. Zároveň s tím budou rozvíjet nejen své digitální dovednosti a analytické myšlení, ale i mezipředmětový nadhled.“

Autoři projektu nyní provádí celostátní sběr dotazníků ke zkušenostem s distanční výukou na vysokých školách během uplynulých tří semestrů, které ovlivnila pandemie covidu-19. Postřehy vysokoškolských studentů budou užitečné nejen pro organizaci univerzitní výuky, ale lze je využít i při volbě metod a postupů distanční výuky pro nižší stupně vzdělávání.

Distanční výuka s sebou podle Jana Hercika přináší celou řadu didaktických, pedagogických i psychologických úskalí a rizik. „Obecně platí, že čím jsou žáci mladší, tím těchto rizik přibývá. Stejně tak tomu je i v případě žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. I u nich se ukázalo, že distanční výuka pro ně většinou není to pravé ořechové,“ upozornil.

Při distanční výuce děti nemohou rozvíjet přirozené sociální kontakty s ostatními žáky. Často o tyto důležité kontakty kvůli dlouhodobému odloučení přicházejí. Další zásadní překážkou při distanční výuce bylo často nevyhovující prostředí, ve kterém se žáci museli vzdělávat.

Autor: red., E. Havrlant

Fotogalerie

Jan Hercik                        foto: Šárka Chovancová - upol

Další články z rubriky

Záchranáři všech složek umocní svou pomoc veřejnosti

Záchranáři všech složek umocní svou pomoc veřejnosti

Budou společně darovat krev ve FN Olomouc

Řidič podcenil rychlost

Řidič podcenil rychlost

Dopravní nehoda se neobešla bez zranění

V paneláku řešil osobní spory pyrotechnikou

V paneláku řešil osobní spory pyrotechnikou

Incident se neobešel bez zranění

 
Podmínky užití   |    Prohlášení o přístupnosti   |    Reklama   |    Kontakty   |    Nastavení souborů Cookies

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu Sumpersko.net s.r.o. zakázáno.

Tato stránka využívá cookies pro vaše lepší procházení webové stránky. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde.