Trend bezplatné MHD se po světě rozmáhá už několik let a momentálně je okolo stovky měst, které bezplatnou hromadnou dopravu nabízejí. Mezi ty nejznámější příklady patří například estonský Tallin či francouzské Colomiers, skutečný průlom pak v minulém roce učinilo třeba Lucembursko, které zavedlo MHD zdarma v celé zemi.
O bezplatnou MHD se pokouší i některá americká města. Momentálně částečná bezplatná doprava funguje například v Detroitu, Chapel Hill v Severní Karolíně či v Olympii ve státě Washington. Města ve Spojených státech amerických se však mnohdy potýkají s tím, že američtí občané využívají auta mnohem častěji než obyvatelé evropských měst a dostat je do MHD často nezvládne ani nulové jízdné.
Podle studie časopisu International Journal of Transportation z roku 2016 se totiž ukazuje, že rozhodování o tom, jaký druh dopravy člověk využije, nezávisí primárně na ceně, ale spíše na dostupnosti. Například čísla z Evropy tak ukazují, že ačkoliv se po zrušení jízdného v Evropě zvedl počet cestujících až třináckrát, paradoxně neubylo řidičů.
Hromadnou dopravou totiž začali jezdit spíše lidé, kteří dříve chodili pěšky či jezdili na kole. Ti, kteří například do zaměstnání pravidelně dojíždí autem, to shledávají jako nejpohodlnější a nejdostupnější možnost.
Nedostatečné sítě veřejné dopravy
Právě s dostupností bojují americká města, která mnohdy nemají dobře rozvinuté sítě veřejné dopravy. Příkladem může být již zmíněný Detroit, který už dlouhodobě bojuje s naprosto nedostatečnou kapacitou MHD a pro mnohé obyvatele je tak jízda autem jedinou možností.
Mnoho amerických měst, jako je například San Francisco či Alexandria ve státě Virginia, tak začíná kromě rušení jízdného také rozšiřovat infrastrukturu veřejné dopravy, jelikož je to podle mnohých jediná možnost, jak přimět obyvatele velkých měst k tomu, aby začali hromadnou dopravu využívat.
MHD je zdarma i v Česku
Se zavedením bezplatné hromadné dopravy začala experimentovat i některá česká města. Například ve Frýdku-Místku už bezplatná MHD funguje desátým rokem.
„MHD zdarma máme už od března 2011. Hlavním důvodem byla především snaha o snížení dopravy v centru a zmenšení počtu parkujících automobilů v historických centrech města, a tak dosáhnout nižších emisí,” vysvětluje René Stejskal, tiskový mluvčí magistrátu.
Také šlo o motivaci obyvatel k jejímu využívání. „Před spuštěním projektu bylo městskou hromadnou dopravou ve Frýdku-Místku v roce 2010 přepraveno 3,8 milionu cestujících, v roce 2019, tedy před covidem, MHD využilo 6,9 milionu cestujících. Nejvíce cestujících jsme přepravili v roce 2017, a to 7,4 milionu osob,“ uvedl náměstek primátora Frýdku-Místku pro dopravu Leonard Varga.
V roce 2020 byl příspěvek města na dopravu 131 milionů korun. „Městská MHD zdarma se osvědčila a plánujeme ji nadále zachovat. Nicméně covid-19 nám lidi z autobusů částečně vyhnal, proto budeme muset hledat o to intenzivněji cesty, jak udělat MHD ještě více atraktivnější a efektivnější,“ dodal Varga.
Za MHD neplatí lidé ani v Hořovicích. „Začalo se někdy ve volebním období 2006 až 2010. Zavedlo se to především ze sociálních důvodů, chtěli jsme občanům ulevit od výdajů na dopravu. Dnes se k tomu ale přidává i hledisko ekologické,” říká starosta Jiří Peřina.
Hořovice na dopravu dávají ročně okolo jednoho milionu korun a změny neplánují. „Je už těžké vyhodnotit, zda bezplatnou MHD využívají lidé více, než kdyby byla placená, ale musím říct, že především u seniorů je to oblíbená služba,” doplňuje Peřina.
Meziříčí musí dočasně zpoplatnit MHD, zdarma bude zase v roce 2021 |
Ve Valašskem Meziřící zkoušeli model bezplatné dopravy v roce 2017. Pak ale přišly změny. „Od listopadu 2019 je opět částečně zpoplatněna z důvodu evropské legislativy na přímé zadání veřejné dopravní obslužnosti. Aktuálně tedy jezdíme téměř zdarma. Cestující si totiž mohou zakoupit síťovou jízdenku s počátečním nákladem 130 Kč. Nicméně cestující bez síťové jízdenky platí plné jízdné,” vysvětluje Jakub Mikuš, tiskový mluvčí z magistrátu ve Valašském Meziříčí.
Město chtělo nejdříve jízdným zdarma a následně úlevou z ceny docílit především toho, aby se zlepšila situace s přetíženou dopravou, což se podle vedení podařilo. „Už prvotní nárůst cestujících činil přes 40 %. V roce 2018 přepravila MHD zdarma přes 900 tisíc cestujících a v roce 2019 bezmála milion,” říká Mikuš.
Jednání o možnosti znovuzavedení bezplatného jízdného se chýlí ke konci. „Aktuálně je před podpisem smlouva s novým provozovatelem MHD. Ten by měl provoz zahájit od července 2022. Následně bychom chtěli opět zavést MHD zdarma, uzavírá Mikuš.
Před třemi a půl lety byla zavedena MHD zdarma i v Lovosicích. „Zavedli jsme to jako službu občanům města Lovosice,” říká starosta Lovosic Milan Dian. Jen za letošní období od ledna do července nechaly Lovosice za bezplatnou MHD přes milion korun a městská doprava už přepravila 55 tisíc osob. „Určitě v tom plánujeme pokračovat,” uzavírá starosta.