EnergoZrouti.cz

Benzínu a naftě už odzvonilo i v Česku, vláda řeší modernější náhrady

  
Markéta Bártová
26. 8. 2021 ▪ 17:00

Benzín a nafta v tuzemsku se už pomalu loučí i v České republice. Vláda nyní řeší širší využití lithia, které by v podobě baterií mělo konvenční paliva nahradit. Otázkou ale zůstává ekologická stránka věci při těžbě lithia na Cínovci.

Babiš, Havlíček a Beneš při jednání o využití lithia v ČR
Babiš, Havlíček a Beneš při jednání o využití lithia v ČR
Foto: MPO

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT) v Praze, společnost ČEZ a další subjekty spolupracují na využití lithia z Cínovce. Společnými silami se tak zabývají přípravou těžby cinvalditu, který je zdrojem lithia. Dále pak na vybudování gigafactory, tedy závodu na výrobu baterií pro elektromobily a také na velkokapacitní úložiště elektřiny.

Samotnou těžbu by měl zajistit státní ČEZ

Významné ložisko lithné slídy cinvalditu se nachází na Cínovci v Ústeckém kraji. Pokud vše půjde dobře, těžit jí chce firma Geomet, která spadá pod společnost ČEZ. Všechny záležitosti ohledně geologického průzkumu a zpracování studie proveditelnosti by měly být hotové v květnu příštího roku.

„Český stát získal zpět kontrolu nad českým lithiem, a to prostřednictvím firmy ČEZ, kde máme majoritní podíl. Vstoupili jsme navýšením kapitálu téměř ve výši téměř 30 milionů eur do firmy Geomet, kde měl European Metals Holdings stoprocentní účast, a tím jsme splnili náš slib. A pokud si novináři z toho stále dělají srandu, tak doufejme, že teď už přestanou. Protože my samozřejmě sliby plníme,“ říká premiér Andrej Babiš.

V současné době se řeší metoda, jak co nejefektivněji lithium z cinvalditu získávat. Jde o klíčovou věc, která by zajistila tuzemskému projektu konkurenceschop­nost. Nejen u nás jsou zdroje lithia, další najdeme například v Srbsku, Finsku či Portugalsku. České zásoby lithia jsou ale oproti ostatním státům výrazně vyšší a tak by bylo dobré této skutečnosti využít v konkurenčním bo­ji.

„V ČR tak vzniká ve spolupráci s ČEZ unikátní hodnotový řetězec, který nemá obdoby, protože my bychom byli schopni zvládnout těžbu lithia, zpracování lithia, následně jeho dodávky do gigafactory,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Pro úplnost, továrnu chystáme v kapacitě 25 až 55 gigawatt hodin a kapacita lithia na Cínovci by mohla být okolo 30 gigawatt hodin. To znamená, že v podstatě vše by se dalo zpracovat jenom v rámci této gigafactory.“

VŠCHT vytvořilo v souvislosti s lithiem unikátní metodu úpravy

Další fáze, do které projekt získávání lithia z Cínovce postupuje, je ověření technického postupu výroby v poloprovozních podmínkách a na pilotních testovacích linkách. Všechny technologie, jež jsou použity se následně porovnávají a to jak s ohledem na ekonomickou stránku, tak i vzhledem k ekologičnosti. Vysoká odbornost pracovníků z Vysoké školy chemicko-technologické navíc stojí za novou unikátní metodou, díky které by mohlo být lithium upravované pro konečné použití.

„Úpravárenskou metodou, kterou jsme na naší škole vyvinuli, a která je bezodpadová, lze získávat lithium z lithné slídy cinvalditu. Technologii, která zatím není nikde ve světě v provozu, naši experti ověřují v červnu otevřeném technologickém centru CIRKTECH v čížkovické cementárně,“ říká rektor VŠCHT v Praze Pavel Matějka a dodává: „Naše škola je připravená stát se koordinující institucí pro výzkumnou platformu spojenou s výrobou a recyklací moderních lithiových a dalších baterií/akumu­látorů.“

Budoucnost a potenciál českého lithia

S čím dál větším tlakem na útlum spalovacích motorů se očekává i stále rychlejší růst trhu s automobily na bateriový pohon. Proto ambicí České republiky v oblasti lithia není vytěženou rudu prodávat na světových trzích, ale vytvořit celý produkční řetězec. V dalších letech lze také podle současného vývoje očekávat, že dojde k několikanásobnému nárůstu trhu s bateriemi.

„O metodě, kterou použijeme na zpracování lithia, bychom rádi rozhodli v roce 2023 tak, abychom byli schopni začít s výrobou v roce 2025, aby se nám tento harmonogram potkal s harmonogramem využití lithia při výrobě baterií, především baterií do elektromobilů,“ říká generální ředitel společnosti ČEZ Daniel Beneš a dodává: „Gigafactory vždy staví konsorcium technologického partnera, energetického developera a partnera z automobilového průmyslu. Rádi bychom rozhodnutí o finálním konsorciu dali do konce roku. Při optimistickém scénáři by továrna mohla být postavena v roce 2025.“

Gigafactory by chtěla vybudovat také Škoda Auto, pro stabilní a kvalitní dodávky baterií pro elektromobily. Jejich růst totiž mladoboleslavská Škoda stejně jako další světoví výrobci automobilů v příštích letech očekávají.

Veškeré testování technologie pro zpracování lithia z Cínovce by mělo skončit během několika měsíců. Pokud tedy vše vyjde dobře, tuzemské lithium by se maximálně zhodnotilo primárně v České republice, díky čemuž mu také zůstane nejvyšší přidaná hodnota.




Štítky: Česká republika Nafta Benzín
Zdroj: MPO