WRT: Jaké je nové Renault Clio Rally5?

Úplná náhoda zapříčinila, že jsem měl možnost testovat nový Renault Clio Rally5.

A jak je u mě zvykem, rád se o zážitky z těch 18 kilometrů podělím s vámi všemi, koho to zajímá. Samozřejmě je to subjektivní a hodně věcí je takzvaně o zvyku, to říkám dopředu. Clio je však zajímavé auto i ve své nejslabší rallyové verzi.

To si takhle píšete s Tomášem Kocourem o té jeho ráně na Fulneku a najednou z něj vypadne, že dostal nabídku testovat Clio Rally5, ale že on v tom termínu nemůže, tak jestli bych nechtěl já. Mně samozřejmě hned zajiskří oči a zaperlí v rukách a hned zjišťuji co nejvíce detailů. Jak jsem předpokládal, jedná se o auto ZOFI Racing Václavů Stejskalů. Pravdou je, že nevím moc o jiných Cliích Rally5, které by v ČR byly k pronájmu. A tak slovo dalo slovo s Vaškem a že rádi pro mě test udělají. 2x jsme ten test přeplánovali, protože počasí je toto léto takové opravdu hravé. A jednak oni nechtěli to auto testovat na vodě a já bych ani na té vodě s tím jet nechtěl, protože prostě si to neužijete tolik. Tím myslím tu první zkušenost. První termín testu je cca dva týdny před barumkou. Doma nasedám do auta, je krásně slunečno, ale od západu vidím těžké mraky nacucané vodou. Když jsem někde u Jinců, tak mi zvoní telefon, Vašek, že tam celkem statečně prší a že test se ruší. Chápu. Nicméně, stejně tam dojedu, alespoň nastavíme auto na mě a já si ho budu moci obhlédnout a obtěžovat všechny okolo svými blbými dotazy.

První obhlídka auta mi prozrazuje, že je to vlastně stejný koncept jako je můj současný Opel Adam Rally Cup. Je vidět, že se FIA inspirovala u tohoto auta, když vymýšlela podobu pravidel pro Rally5. V původních R třídách byla nejslabší R1. V podobě Citroënu toto auto můžete ještě vidět v ČR, prohání jej například Barča Holická. Z mého pohledu problém tohoto auta je, že to je sériové až moc. Klasická převodovka, klasická lanková ručka, seriové jak kdysi Honda, ale hrozně drahé auto. Adam Cup v tomto je fajn, že už má sekvenci, odpojený posilovač brzdy, dá se tedy brzdit levou nohou, hydraulická ručka, která i sem tam fakt funguje :-), unibaly, na to auto velké brzdy. Prostě co je důležité, tak je závodní. A Clio? No to je vlastně něco dost podobného. Sekvence, hydraulika, unibaly, ale taky dost sériových dílů. Stejně jako Adam. Jsou tu ale tři velké rozdíly.

Adam je atmo, Clio má turbo. Avšak oproti populárním 208 Rally4 je Clio pořád čtyřválec.

Adam má odpojený posilovač brzdy, Clio ho má zapojený. Brzdit levou chce buď hodně cviku nebo se na to prostě vykašlat.

Adam má analogový přístrojový štít s budíky, velkým ukazatelem rychlosti a shiftlight. Clio má jeden digitální displej jako sériové auto, kde je všechno na jednom místě.

Clio se zapíná téměř jako Adam. Takže centrálně nahodit elektriku, otočit klíčem a nastartovat. V Adamu se taky točí klíčkem, ale startuje tlačítkem na palubce. Což je takové víc „závodnické“.

Auto jsme si došli před testem pěkně „nadlábnout“, aby pan Vaculík měl radost, že nám doslova v motoru prší. Kdo teď nechápete ten vtip, tak si na YouTube najděte video Martina Vaculíka ze Světa Motorů na téma ohřívání auta a motoru. A ano, závodní auto máte nadlábnuté asi deset minut než s ním někam jedete. Jenže ten olej měníte pořád a ne až po 30000 kilometrech.

Uvnitř to krásně duní od výfuku a před vámi svítí LCD displej. Ne budík, ne diodový ukazatel. LCD displej.

Nahoře otáčky, pod tím barvičkový prasohled, kde když spojíte čárky do červené, tak máte řadit. Tím, že je to LCDčko, je na to celkem blbě vidět. Vlevo pak máte teploty, stav baterky, palivo na litry i na čárky. Vpravo pidi ukazatel rychlosti a Lap timer. On se stejný štít používá tuším i v rallycrossu nebo kde, proto to tam je. Alespoň tak mi to Vašek vysvětloval. Jo a kde že je rychlost, která je zařazená? To je to malé „N“, které tam teď svítí. Všimněte si pod tím toho volného prázdného místa s tou grafikou silnice. To je snad zapomenutý bordel z „lane assistu“. Prostě grafika silnice. K čemu? K ničemu. Že by třeba to „N“ a pak čísla kvaltu mohla využít tento prostor? No mohla, ale bohužel. Prostě 30% velikosti toho displeje je k ničemu. A ještě je tam ta podivná modrá grafika, takže to prostě je blbě čitelné. Toto je pro mě asi největší výtka tomuto autu. Je hezké, že máte informaci o teplotě nasávaného vzduchu, ale proč to celé musí být tak blbě čitelné?

Co je ale fakt? Na to to nejezdí. A je to prostě o zvyku. Taky je fakt, že máte turbo a ono se to trochu vytrácí ta potřeba přesného řazení. Což je věc, kterou si zanedlouho sám ověřím.

Vyrážíme ze základny ZOFI Racing a jedeme „po ose“ na letiště v Tchořovicích, kde bývá tradiční servis Rally Pačejov. Úplně první pocit, když se s autem rozjíždíte? Hodně ostrý plyn. Potvrzuje mi to i Vašek, že ho to překvapilo, že u „začátečnického“ auta je ten plyn takový citlivý, ostrý.

Jedeme po té obslužné cestě, nejdřív mě sveze Vašek, pak si naopak sedne vedle mě. Při zahřívání je cítit, že zadní tlumiče nejsou nejdelší a nezatížené kolo se snadno zvedne a při tom kývání sebou ten zadek vždy tak jako ducne. Přehodíme se a já si konečně můžu vyzkoušet s tím jet. Jedeme jen párkrát tam a zpět, abych si to auto osahal. A pak uvolňujeme cestu, protože testovat jde někdo jiný. Od této chvíle mohu říkat, že jsem měl společný test s Václavem Pechem, který se přijel protáhnout v jeho Focusu WRC a těžítko mu dělala Libuška Fadrná. Byla to sice náhoda, ale co? Historie se neptá.

Následně popojíždíme na opravdovou RZtu. 1,4 Km tam a 1,4 Km zpět. Cesta je rychlá s měnícím se asfaltem, pár pomalejších zatáček, náletový úsek i horizonty, které docela statečně skáčou. Opět jezdíme tak, že mi Vašek ukáže silnici a pak si sedne vedle mě a probíráme jak auto, tak jak s ním jedu. Za což jsem mu vděčný. Protože to nebylo jen tupé pálení benzínu, ale dávalo to smysl vážně jako test. Takže jak to jezdí?

Clio Rally 5 má úžasný krouťák a motorově to auto prostě jede. A jede velmi ochotně, turbo tak hezky hvízdá. I když tady není ALS jako u velkých turbo aut (Rally 4 a výš), tak to vůbec nepociťujete. Žádná zaznamenatelná turbodíra, prostě to jede. A jede to pořád. Začínám chápat co vždy myslí jezdci, kteří říkají, že turbo odpustí mnoho chyb. Je to pravda. Najednou je špatně s tím autem řadit jako s atmo autem, každé takové přeřazení je vlastně ztráta. U Adama naopak řadit musíte, protože ten krouťák je „někde tam nahoře“ a vy se tam musíte držet. Jinak tik tak tik tak, čas běží. Tady je jedno, jestli v té levé 5 máte čtyřku, ono to prostě jede. V Adamu si tohle dovolit nemůžete.

Brzdy jsou dobré, brzdí to fakt hezky, ale nemůžu si pomoct, pořád si myslím, že by to mělo být předělané na brzdění levou nohou. Je to o zvyku. Jenže po čase tuhle větu „je to o zvyku“ začínáte slýchávat nějak často. Jenže zvyk je v tomto případě spíš nějaký ústupek, smíření se. Je to dobře? Pro někoho, kdo bude s tímhle autem začínat v rally, tak mu to bude totálně jedno o čem mluvím. Pro ty z nás, kdo už nějaké to auto řídili, zkusili si R2 a pak i ten obyčejnější Cup, tak prostě má pocit u některých věcí, že je to cesta zpět. Nicméně, brzdí to parádně. A to jsem ani nehledal moc limity brzd. Na to bych chtěl více kilometrů, cítil jsem, že bych si asi trochu ještě hrál s omezovačem zadních brzd.

Tlumiče na tomto úseku fungovaly moc hezky, auto se i velmi ochotně odlepuje od země na skákacích horizontech a krásně sebou plácne zpátky. Reigery na Adamu mi možná přijdou lehce polštářovější, že tu váhu tlumí tak nějak měkčeji, když Adam skočí. A to prosím Adam je o 160 kilo těžší auto než Clio Rally5. Nicméně nekritizuji to, je to jen pocit z pár kilometrů, které jsem najel. V Adamu jsem strávil posledních pár let, takže je člověk prostě navyklý na něco jiného.

Nicméně, je to závoďák. Jede to fakt výborně, uvnitř to má krásný zvuk. Venku už tak moc ne. Žádný kulervoucí baryton zvenku nečekejte. Uvnitř ale máte fakt dobrý pocit. Z auta je hezky vidět, do ruky padne hned. Žádné složité učení se. Je to hodné, nikam to neutíká, když už se to chce vydat do smyku, tak to dá vědět čitelně. Málem bych zapomněl na převodovku. To je totální pohoda. Nevím, jestli je to tím, že to auto je nové, ale ty kvalty tam jen cvakaly, jak kdyby tam nebyl žádný odpor.

V Adamu, když nejedete zrovna rychle a podřazujete bez spojky, tak to s vámi tak jako „jebne“. Tady? Nic, prostě to cvakne, podřadí a můžeme si tykat mladá paní.

Obecně, v Adamu si rychlost musíte víc zasloužit, je to auto s relativně malým krouťákem, který je tam kde má být u atmosférického motoru. V určitém rozpětí tam někde vysoko. A vy s tímhle musíte pracovat. Na rychlých vložkách jako byly ty na Fulnecku si prostě nemůžete dovolit jen tak hrábnout na brzdu. Tohle s Cliem Rally5 mizí. Díky tomu turbu a krouťáku to auto fakt odpustí řadu chyb.

Jak říkám, je to hrozně hodné auto, které je uživatelsky velmi příjemné a vylézáte z něj s tím, že vás to prostě baví. Hodně baví. Je to výborná cesta do rally a řekl bych i dobrý poměr mezi zážitkem a provozními náklady. Však na motor máte 10.000 Km na repasi, převodovka taky vydrží nesmysl. Není tu ALS a další super věci, které by to ústrojí namáhali. Uvidíme, co ukáže dlouhodobější zkušenost. Každopádně za mě palec hore. Škoda jen, že není nějaký dotovaný pohár fabrikou jako kdysi byl právě Opel Adam Rally Cup. Tam jste dostali na auto dotaci a stálo vás něco jako €23000 (něco takového, nepamatuji si to už přesně). Clio stojí 42000 Euro bez DPH. Ale stojí to za to.

Závěrem mi dovolte poděkovat týmu ZOFI Racing, jmenovitě oběma Václavům Stejskalům nejen za možnost si auto vyzkoušet, ale i za jejich přístup a celkovou atmosféru, který s nimi v týmu byla. I když věděli, že pojedu jen třeba do 20 Km, tak reagovali na moje pocity z posezu v autě tak, jako kdybych jel závod. Upravili konzoli plynu, která byla konstrukčně udělaná nešťastně a plyn se zasekával na 80% nebo dáli „nábu“ pod volant, aby se mi přiblížil, protože kvůli nohám nemůžu bý blíž. Musím říct, že mě to s nimi fakt bavilo. Díky patří i klukům, kteří pomohli uzavřít trať a Petrovi Jeníčkovi za fotky (aka downshiftcz).

Díky všem!

@daquas | @kpcscz | @rz1.cz | @silker´s brewery| @cyber-rangers

Komentářů celkem: 2
31. 8. 2021 11:16
0 0
Ty svary na bezpečnostní kleci jsou krásná výšivka, skoro jak Vamberecká krajkasmajlík ....jooo, taky bych se svezl...aspoň kousek
31. 8. 2021 19:42
0 0
Ano, jako korálky. Úplně to řetízkuje smajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!