„Výroba reklamních spotů pro zahraniční zadavatele loni spadla o 44 procent,“ uvedla při bilančním setkání na karlovarském festivalu producentka Monika Kristlová.
Jistý přesun západních zákazníků za levnější prací na východ, od Ukrajiny po Rumunsko, byl sice znát už v období před covidem, nyní se však přidaly další limity.
„Především se nemohlo cestovat, případně sami klienti měli strach, takže i se zakázkami raději zůstávali doma, a k tomu se celosvětově propadla ekonomika,“ vysvětlila Kristlová, proč mezinárodní natáčení reklam tak zpomalilo.
Servisní společnosti vnímají jako zásadní velký úbytek projektů z Anglie, způsobený jednak zpřísněnými nařízeními v souvislosti s covidem, jednak dopadem brexitu, jenž tamní klienty motivuje, aby točili na britské půdě.
Rovněž Američané začali pracovat v bližších místech, točili reklamy zejména v Mexiku či Kanadě, a již delší dobu se nedaří vyhovět rozpočtům projektů z Francie.
Paradoxně tak natáčení reklam loni podržel domácí trh. Podle Kristlové zůstal poměrně stabilní, i když tuzemské kampaně byly skromnější a rozdrobenější než dříve.
Přes všechny obtíže Česko zůstává pro výrobu zahraničních reklam výhodnou zemí. „Klíčovým parametrem pro rozhodování amerických zadavatelů, kde budou natáčet, jsou náklady spojené s obsazením, tedy s autorskými právy herců. Což naše castingové agentury dovedou zařídit jak po stránce ceny, tak stále lepší nabídky multikulturního hereckého rejstříku,“ podotýká producentka.