Po osmi rychlostních zkouškách první příčku drží překvapivě Erik Cais .

Sobotní etapu rozsekla Pindula, ve vedení Erik Cais!

Jubilejní 50. ročník Barum Czech Rally Zlín 2021 má za sebou sobotní 1. etapu. Jezdci v rámci ní absolvovali osm rychlostních zkoušek, první příčku drží překvapivě mladý jezdec Erik Cais (Ford Fiesta R5 MkII), který má po sobotní etapě na čele soutěže náskok 2,1 vteřiny na osminásobného šampiona zlínské rally Jana Kopeckého na voze Škoda Fabia Rally2 Evo.

 

 

 

Sobotní den načala RZ Březová, na které byl rozdíl mezi první trojicí jezdců v evropské klasifikace Kopecký, Nor Mikkelsen (Škoda Fabia Rally2 Evo) a třetí Cais rozdíl pouhých 2,1 vteřiny. Absolutně zvítězil v rychlostní zkoušce Václav Pech (Ford Focus WRC), startující však jen v českém mistrovství. Po této RZ ovšem kvůli technickým potížím odstoupil ze závodu Tomáš Kostka (Škoda Fabia Rally2 Evo). Průjezd následující obávanou rychlostní zkouškou Hošťálková ovládl Jan Kopecký, 3,1 vteřiny za ním zaostal Cais a pomyslný bronz patřil Rakušanovi Simonu Wagnerovi (Škoda Fabia Rally2 Evo).

Erzetu nakonec zdárně do cíle dojelo jen jedenáct vozů, neboť zkouška byla po ošklivé nehodě Dominika Stříteského (Škoda Fabia R5) zrušena. Třetí sobotní test na Komárově přinesl premiérové prvenství pro Mikkelsena, rozdíly však na osmikilometrové trati nebyly závratné.

V těsných rozestupech za ním však skončil Cais (+ 0,6 s) a Kopecký (+ 1,7 s na vítěze). Absolutně i tentokrát vyhrál Pech. Následovala devatenáctikilometrová prověrka jménem Pindula. Mladý Cais chtěl okusit rovněž pocit vítězství v RZ a povedlo se. S časem 10:19,9 minuty předčil svého norského soka o 1,7 vteřiny a na až čtvrtého Kopeckého najel náskok 8,5 vteřiny.

Druhý průjezd Březovou přinesl podobný obrázek jako dopoledne. Absolutně zvítězil Pech, v rámci evropské klasifikace pak Kopecký. Těsně za ním dojeli Cais a Mikkelsen. Následná RZ 7 Hošťálková o délce 18,86 kilometru ukázala, že Caisovi dlouhé tratě svědčí. S časem 10:18,0 minuty nechal za sebou Kopeckého o 3,9 vteřiny a Nora Mikkelsena dokonce o 7,9 vteřiny! Bohužel ani tentokrát se nepovedlo tuto zkoušku zdárně dovést do konce.

Nejprve havaroval Fin Jari Huttunen (Hyundai i20 R5), následně ještě před startem postihla technická závada Adama Březíka (Škoda Fabia R5), nehodu měl také Němec Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo). Před poslední části sobotního dne ztrácel Cais na Kopeckého pouhých osm desetin vteřiny.

Na druhém průjezdu Komárovem si ale první jmenovaný nevedl příliš dobře. Na krátké osmikilometrové trati totiž prvenství slavil Kopecký s časem 4:40,8 minuty, který nechal za sebou Mikkelsena o tři vteřiny a dvaadvacetiletého jezdce z Fryštáku dokonce o pět vteřin.

Před startem deváté rychlostní zkoušky zapršelo, a tak byl její start o něco opožděn. Zrádnou Pindulu, navíc na mokrém terénu a za tmy, nejvíce za svou vzal Cais. Svou jízdou zajel čas 10:47,0 minuty a stejně jako v prvním průjezdu ji ovládl. O 5,6 vteřiny nechal za sebou Filipa Mareše a hlavně, na Pindule najel na Kopeckého bez desetiny osm vteřiny!

Čtvrtý skončil Herczig, až pátou pozici obsadil Mikkelsen. O těžkých podmínkách na druhém průjezdu RZ9 svědčí i fakt, že jezdci jeli v průměru o půl minuty pomaleji než při denní zkoušce na Pindule.

Před nedělní 2. etapou je ve vedení dvaadvacetiletý Cais, o 2,1 vteřiny za ním je Kopecký. Třetí místo s rozestupem 16,6 vteřiny na lídra soutěže je Mikkelsen. Za stupni vítězů už je dlouhá mezera, čtvrtý je v rámci mistrovství Evropy Rakušan Wagner ztrácí na bronzovou pozici 38 vteřin. Pátý je Mareš, desítku zavírá Miroslav Jakeš (Škoda Fabia R5).

V kategorii ERC Junior jede pouze Ken Torn z Estonska (Ford Fiesta Rally3). V hodnocení ERC2 vede Maďar Tibor Érdi junior (Mitsubishi Lancer Evo X) o 36,3 vteřiny před Francouzem Cartierem (Toyota Yaris Rally4). V hodnocení dvoukolek, ERC3 + ERC3J zase vládne neohroženě Španěl Josep Bassas, jehož Peugeot 208 Rally4 má náskok na Rumuna Norberta Maiora (Peugeot 208 Rally4) 56 vteřin.

Jubilejní ročník barumky vyvrcholí 2. etapou, která se jede v neděli 29. srpna. Závěrečná etapa začíná v 8:03 hodin RZ Halenkovice a končí ve 14:33 hodin průjezdem nejdelšího úseku v itineráři s názvem Májová. Celkem jezdce čeká šest zkoušek na třech úsecích v délce 84 km.

Pořadí po 1. etapě:
1. Cais, Žáková (CZE, Ford Fiesta R5 MkII) 1:13,41,0 hod
2. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 2,1 s
3. Mikkelsen, Andersson (NOR/SWE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 16,6 s
4. Pech,Uhel (CZE, Ford Focus WRC) + 30,5 s
5. S. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 54,6 s
6. Mareš, Bucha (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 1:02,9 min
7. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 1:05,3 min
8. Marczyk, Gospodarczyk (POL, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 1:30,9 min
9. Llarena, Fernandezová (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 2:04,5 min
10. Devine, Fulton (IRL, Ford Fiesta R5 MkII) + 2:19,3 min

18. Torn, Pannas (EST, Ford Fiesta Rally3), 1. místo ERCJ + 6:06,7 min
24. Érdi jr., Csökö (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X), 1. ERC2 + 8:02,8 min
28. Bassas, Coronado (ESP, Peugeot 208 Rally4), 1. ERC3 + 9:02,4 min

 

Jakub KUDLÁČ, Roman ORDELT

 

Ohlasy jezdců po první etapě

Po dokončení sobotní velmi náročné etapy 50. ročníku Barum Czech Rally Zlín jsme požádali startovní posádky o zhodnocení jejích výsledků. Většina se shodla, že zejména rychlostní zkouška Pindula, především po dešti a ve tmě byla nesmírně náročná.

 

 

 

Andreas Mikkelsen (NOR, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 2):
„Byl to pro nás velmi náročný den. Myslím ale, že bychom měli být spokojeni s naším výkonem. Zdejší cesty jsou zrádné a riskantní. Na poslední RZ jsme ztratili nějaký čas, ale celkově máme výbornou pozici.“

Erik Cais (CZE, Ford Fiesta R5 MkII, startovní číslo 8):
„Doufám, že tvrdou prací jsme dnes ukázali potenciál ať už to dopadne jakkoliv. Před závodem bych nevěřil, že budeme tak vysoko, čekal jsem umístění kolem sedmého místa. Na třetí barumce svého života ve dvaadvaceti letech být na průběžné první pozici, když ještě pět let zpět jsem se byl díval pouze jako divák, to je něco nepopsatelného.“

Jan Kopecký (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 6):
„Každá rychlostní zkouška dnes byla jiná, jelo se na suchu na mokru, na blátě. Je to velmi náročný první den. Musíme se dobře vyspat, nic nevzdáváme, Erik zajel teď skvěle, ale zítra ho můžeme zase porazit my.“

Miko Marczyk (POL, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 4):
„Byl to náročný a těžký den. Jsem spokojený s naším výsledkem, protože většina úseků je pro mě úplně nová, přitom průměrně ztrácím pouze půl sekundy na Honzu Kopeckého, který je zdejší šampion. Sice jsme přišli o pátou pozici, ale i tak jsem spokojený s naším výsledkem.“

Filip Mareš (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 10):
„Jsem spokojený, průběžný výsledek je dobrý, nebýt té penalizace. Doufám, že zítra se nám podaří posunout v pořadí o něco výše.“

Simon Wagner (AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 18):
„Je to má pátá Barum rally, ale nikdy to nebylo tak náročné. Pořadatelé připravili tak obtížné, ale zároveň skvělé RZ na padesátý ročník. Je to stejně tak náročné, jako nádherné. Musím opravdu všem organizátorům poděkovat za tak úžasnou soutěž.“

Yoann Bonato (FRA, Citroën C3 Rally2, startovní číslo 9):
„Je to velmi náročná soutěž a obzvlášť poslední RZ Pindula ve tmě. Na předposlední zkoušce jsme měli defekt, takže čas není dobrý.“

Miroslav Jakeš (CZE, Škoda Fabia R5, startovní číslo 16):
„Jsme tady a to je nejdůležitější. Pindula v těchto podmínkách v noci, to je šíleně těžké. Ale opakuji, jsme tady a to je to důležité.“

Norbert Herczig (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 5):
„Bylo to pro nás náročné. Jsem spokojený, že jsme poprvé dokončili první den barumky. Pindula je šílená. Tempo máme dobré a během dne se nám povedlo zlepšit, jsem spokojený, že jsme tady.“

Callum Devine (IRL, Ford Fiesta R5 MkII, startovní číslo 15):
„Oddechl jsem si, že jsme dokončili dnešní den. Některé z těch RZ jsou šílené a ta poslední je nejnáročnější. Uvidíme, co přinese zítřek.“

Petr Semerád (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 20):
„Probíhalo to dobře až na to, že se některé zkoušky musely zrušit. Pindula je neskutečně náročná, ještě teď mám husí kůži, když si na to vzpomenu. Celkově super den, jsme spokojení a neděláme chyby.“

Efrén Llarena (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 3):
„Je to pro nás těžké. Nemáme dostatečnou rychlost a výsledek není ideální, ale je před námi ještě celá neděle.“

Luis Vilariño (ESP, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 29):
„Tato rally je neskutečně těžká ve všech ohledech. Jsem tady poprvé a budu nadšený, pokud dokončím závod.“

Martin Kočí (SVK, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 17):
„Jsem spokojený, že jsme vůbec dokončili dnešní den. Snažíme se hlavně si to užít a dojet až do zítřejšího cíle.“

Martin Vlček (CZE, Hyundai i20 N Rally2, startovní číslo 21):
„Těžké, přetěžké, barumácké rychlostky. Blátivé, mokré, nebylo to vůbec snadné a jsem rád, že už jsme v cíli.“

Ken Torn (EST, Ford Fiesta Rally3, startovní číslo 31):
„Myslím, že je to skvělé. Jsme v cíli prvního dne a naše auto je tady s námi bez sebemenšího problému.“

Alberto Battistolli (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo, startovní číslo 22):
„Bylo to pro mě náročné. Jsem tady už popáté, ale nebojuju tady s časem. Je to spíše učení a trénink a to velmi dlouhý a náročný.“

Ondřej Bisaha (CZE, Hyundai i20 R5, startovní číslo 23):
„Spokojenost moc není. Nemůžu najít jistotu sám v sobě po nehodě na poslední rally. Nový spolujezdec a spousta dalších změn, takže je to těžké.“

Tomáš Kurka (CZE, Ford Fiesta R5 MkII, startovní číslo 28):
„Moc se mi dnes nedařilo, je to nahoru dolů. Neseděla mi dnešní Pindula, kde jsme ztratili spoustu času, ale těšíme se na zítra.“

Tibor Érdi junior (HUN, Mitsubishi Lancer Evo X, startovní číslo 39):
„Nebylo to snadné. Je to velmi zrádné, ale dokončili jsme to bez problémů.“

Martin Rada (CZE, Fiat 124 Abarth RGT, startovní číslo 41):
„Dneska toho bylo hodně, jsou to hodně těžké zkoušky. Celý den byl těžký, ale tak to mají všichni. Nejtěžší byla Pindula, jelikož zapršelo a naše auto má jen zadní pohon. Vyskytl se malý technický problém, ale spravili jsme to.“

Josep Bassas (ESP, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 44):
„Je to bláznivý, velmi bláznivý závod. Je to pro nás velmi obtížné, horší než obvykle. A to je vlastně dobře.“

Jean – Baptiste Franceschi (FRA, Renault Clio Rally4, startovní číslo 46):
„Bylo to velmi obtížné. Ráno jsme dostali penalizaci, takže zítra budeme startovat z horší pozice.“

Norbert Maior (ROU, Peugeot 208 Rally4, startovní číslo 49):
„Domnívám se, že je to nejtěžší rally, jakou jsem kdy jel, a to jenom z toho důvodu, že jsem nic podobného ještě nejel. Ale jsem rád, že jsem tu, tento den nás hodně naučil. Hlavně erezeta přes Pindulu byla hodně náročná, ale je dobré, když znáte trasu. Zítra zabojuji o lepší umístění.“

Daniel Polášek (CZE, Ford Fiesta Rally4, startovní číslo 52):
„Dnešní den byl úžasný, povedl se. Ale teď už musím jet do servisu, na viděnou příště!“

Lukasz Lewandowski (POL, Opel Corsa Rally4, startovní číslo 48):
„Domnívám se, že tento den byl velmi náročný a také dlouhý.“

Marcel Tuček (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 95):
„Po technické stránce jde o strašně náročnou soutěž. Událo se hodně nehod, takže se to dostávalo do dimenzí, že jsme víc čekali, než jeli. Některé ‚rychlostky‘ nám zrušili, ale to už k rally patří. Hodnotil bych to jako jednu z nejtěžších rally, které jsem kdy jezdil. Počasí s tratí dost zamávalo.“

Vladimír Barvík (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 96):
„Jo, dobré, dobré. Na to, že spolujezdec jede takovou soutěž poprvé a já poprvé po dlouhé době… Protože tak těžkou, ani ne barumku… Ale třeba ta Pindula, tak to je extrémní. Mně se to však líbí. Je to zrovna to, co mám rád. Na časech to jde vidět, i když jsem se nehnal moc dopředu, docela nám to tam šlo. A nebýt Pinduly, tak jsme asi mnohem níže ve výsledcích. Jsem spokojený. Naším cílem bylo hlavně vidět cíl. Jede se padesátá barumka, já mám padesát. Říkali jsme si, že si to uděláme jako takovou projížďku. Snad to dopadne a v neděli dojedeme na rampu.“

Jakub Čapka (Mitsubishi Lancer EVO IX, startovní číslo 97):
„Spokojení s výkonem jsme maximálně, ale od rána nás postihují samé průšvihy. Doháníme, co se dá.“

 

Evžen GARGULÁK, Petr KOMÁREK, Stanislav PETŘÍK

Zdroj