„Žádné velké změny prozatím nečekáme, podobný režim jsme už zvládli v červnu,“ uvedl k přípravám ředitel opavské Základní školy T. G. Masaryka Aleš Moravec.
Testovat na covid-19 se děti budou třikrát: 1., 6. a 9. září. Podle výsledků se pak rozhodne o dalších termínech. Děti, jejichž rodiče test odmítnou, musí všude ve škole nosit roušku, v hudební výchově nesmějí zpívat a uvnitř ani cvičit.
„V červnu šlo o jednotky případů. Abychom měli představu, oslovili jsme teď rodiče s dotazníkem, do jaké skupiny jejich děti můžeme zařadit. Zda jsou očkované, prodělaly covid, budou se testovat ve zdravotnickém zařízení nebo ve škole, nebo netestovat,“ nastínila ředitelka ostravské ZŠ I. Sekaniny Miroslava Bukovská.
Přehledně: Jak bude vypadat návrat do škol |
Jak konkrétně pak školy vyřeší třeba tělocvik, se uvidí v září. Situaci chtějí řešit operativně.
„Uvidíme, o kolik dětí se bude jednat. Nechceme je úplně vyčlenit, například v hudební výchově se nejen zpívá, ale také poslouchá nebo hraje na hudební nástroje. V případě tělocviku, pokud to budeme schopní personálně zajistit, by šly třeba na vycházku,“ uvedla Bukovská.
Pokud by rodiče odmítli i roušky, přijde na řadu další hledání řešení. „Navrhneme možnost distančního vzdělávání formou úkolů a konzultací. Některé hodiny jsme technicky schopní i online přenášet,“ uvedl ředitel Aleš Moravec.
Drtivá většina škol využije antigenní testy dodané státem, například starojičínská základní škola si pořídí PCR testy. Testovala tak už v květnu a červnu. „Pro první vlnu jsme domluveni na PCR testech,“ potvrdil ředitel Roman Horut s tím, že rodiče tuto formu vítají.
Doučování bude nutné
Školy se chystají nejen na dodržení protiepidemických pravidel, ale i nápravu „škod“ po výuce na dálku. Ta mezi dětmi prohloubila vědomostní rozdíly i narušila vzájemné vztahy.
„V prvních čtrnácti dnech zmapujeme, jak na tom děti s vědomostmi jsou,“ uvedl Jan Šebesta, ředitel ostravské ZŠ a MŠ Volgogradská. Individuálně i skupinově tam pak budou žáčky doučovat jejich učitelé, ale i studenti Pedagogické fakulty Ostravské univerzity.
Doučovat bude i ZŠ I. Sekaniny. „Věnovat se budeme nejen žákům ze sociálně nepodnětného prostředí, ale i těm, kteří dálkovou výukou ztratili motivaci a došlo u nich k poklesu studijních výsledků,“ ozřejmila ředitelka Bukovská.
Zdůraznila, že je však nutné posílit i vztahy mezi dětmi. Měsíce strávily doma u počítačů bez kontaktu s vrstevníky.
Dětí mají zdravotní potíže třicátníků
„Hodně proto máme v plánu cílit i na vzájemné vztahy, vazby, sociální kontakt a také na obnovu řádu,“ dodala.
Že se distanční výuka na dětech podepsala, si všímají i odborníci. Třeba nutriční poradnu nemocnice v Ostravě-Vítkovicích víc plní obézní děti.
„Distanční výuka se do obezity dětí promítla. Dětem byl odepřen pohyb. Ať šlo o cestu do školy a ze školy, hodiny tělocviku, nebo sportovní kroužky,“ řekla nutriční terapeutka Monika Jozková.
Spousta dětí dokonce trpí potížemi dříve typickými pro třicátníky. „Už i u desetiletého dítěte to jsou funkční blokády hlavně krční páteře. V poslední době, kdy děti musely trávit více času u počítače, jsou to i časté bolesti hrudní páteře i na hrudníku. Velmi časté jsou bolesti hlavy, které nemají jinou příčinu než ve ztuhlosti svalů krční páteře,“ řekla lékařka Jana Štveráková.
V následujícím školním roce se bude v základních a středních školách Moravskoslezského kraje vzdělávat zhruba 155 tisíc žáků.
„Počet prvňáčků činí zhruba 13 300, prozatím ale nevíme, kolik z toho je odkladů. Žáků na středních školách v kraji bude zhruba 45 tisíc,“ uvedla mluvčí hejtmanství Nikola Birklenová s tím, že přesné údaje ukážou výkazy, které školy vyplňují k 30. září.