U ležáků budete stát. Nebo si pro ně aspoň budete muset dojít, poněvadž podnik je bez obsluhy. U mistra výčepního si vyberete rovnou z šesti tuzemských ležáků, které budou za jednotnou cenu čepovány z šesti kohoutů unikátního výčepu. Perfektní ošetření vám umožní soustředit se výhradně na chuť, posoudit odlišnosti jednotlivých piv, zvolit vlastního favorita.

Na tenhle koncept hodlá sázet Pult, nová pivnice v centru Prahy. Otvírá právě dnes v ulici V Celnici a je přírůstkem do portfolia gastronomické skupiny Ambiente.

Ambice Ambiente s Pultem? „Chceme, aby každý ležák, který si zákazník zvolí, chutnal stejně dobře až do posledního loku,“ říkal šéf skupiny Tomáš Karpíšek, když minulý týden v nevelkém a podlouhlém prostoru hospody dohlížel na dolaďování kvality piva, což za pomoci měřičů vypadalo trochu jako alchymie.

Chceme, aby každý ležák chutnal stejně dobře až do posledního loku.

Vedle něj byl výčepní guru Lukáš Svoboda, který před lety vrátil do české pivní kultury šnyt či mlíko, tedy způsoby čepování piva, jež byly dříve spíše „podpultovkou“ a nyní jsou běžné nejen v Pultu. „Naším cílem je, aby vám pivo chutnalo jako v ležáckých sklepích,“ doplňoval Karpíškův parťák.

Šnyt a mlíko zavedl Lukáš Svoboda v Lokále, v síti restaurací spadající pod Ambiente, jejíž je spolumajitelem a kam se kromě jídla chodí na Prazdroj. Nejpopulárnější tuzemské pivo je zastoupeno i v Pultu, ale zdaleka ne samo: z velkých producentů je v nabídce ještě Budvar, dále jsou v ní ležáky pivovarů Matuška a Dva kohouti a minipivovarů Libertas (Úvaly) a Proud (Plzeň).

Tato nabídka bude v Pultu zhruba rok, pak dojde k částečné obměně z vůle degustační komise a přihlížet se bude i k oblíbenosti jednotlivých značek u zákazníků. Za každých okolností ale bude vždy platit, že čepovány budou pouze ležáky. Ty budou stát všechny stejně (v současnosti 58 korun), aby jejich spotřebu a preference hostů neovlivňovala cena, nýbrž pouze chuť.

Proč se v době velmi rozmanité pivní nabídky zaměřil Pult pouze na ležáky? Tomáš Karpíšek to líčí tichým, ale rozhodným hlasem: „Pivní kultura je v závěsu za gastronomií – ta vyzkoušela všechny možné kuchyně, než jí došlo, že nejlepší je soustředit se na tuzemskou. Pivovary zkouší stouty a další druhy, experimentují, ale pomalu jim dochází, že ležák je české stříbro. A my chceme podporovat, aby vsadili na to naše a maximálně pečovali právě o ležáky.“

Řada zejména malých pivovarů přitom podle Karpíška řeší problém s kvalitou piva na čepu. „Piva nejsou správně ošetřena, správně zachlazena, vysanitována. Chceme dát portfolio klasických českých ležáků, které v Pultu máme, do naprosto stejné, a tedy skvělé kondice,“ říká majitel Ambiente.

Tomáš Karpíšek je kvalitou piva doslova posedlý, v tom je na tom stejně jako Lukáš Svoboda. Ti dva se naopak liší v hlasovém projevu. Svoboda a tichý hlas? Zapomeňte. Když tenhle muž začne mluvit, jeho hlas rezonuje Pultem, jehož minimalistický interiér – jako by ani ten neměl odvádět pozornost od piva – pochází od známého studia Olgoj Chorchoj.

„Aby byla piva vždy ve skvělé kondici, je potřeba hned několik věcí,“ navazuje Svoboda na Karpíška. „Kromě takové samozřejmosti, jako jsou čisté sklenice, dbáme na velmi důkladně proškolené výčepní a pak je tu náš výčep, který jsme sami vymysleli.“

V nerezovém kolosu, jehož design vypadá působivě, je každý milimetr cesty piva do sklenice chlazen. A to tak, že se k hostovi dostane extra studené; jako z ležáckého sklepa. „Na začátku vám možná budou krapet trnout zuby, ale na konci bude pivo v té nejlepší kondici, což se vám v hospodách tak úplně běžně nestane,“ tvrdí Lukáš Svoboda.

Výčep, v němž ukryté sudy vytvářejí tvar prsou, má ještě jeden „úkol“. „Vyvrátit mýtus, že nejlepší pivo je z tanku,“ prozrazuje Karpíšek, který během pandemie vymyslel hned několik projektů a Pult je jedním z nich. „Je nám jasné, že otvírat nové podniky je v téhle době riziko, ale mohli bychom jen čekat a nedělat nic a to by také bylo blbě.“

Za výčepem jsou lednice, kde jsou – pokud by přece někomu šest čepovaných ležáků nestačilo – lahve představující průřez pivním světem, tedy lahve s belgickým, německým, anglickým nebo americkým pivem.

Vlastně si jde snadno představit, že dřív tu stával jiný pult – lékarnický – a tam, kde jsou nyní velké lednice, byly zásuvky s medikamenty. Na místě dnes otevřené pivnice kdysi sídlila lékárna, a platí-li, že pivo léčí, pak tam v přeneseném slova smyslu vlastně sídlí dodnes.