Škoda Favorit Tremp je jedním ze zajímavých devadesátkových konceptů

Díky dotaženosti všech detailů působí tremp dodnes jako sériové užitkové auto. Jde však o nikdy neprodukovaný koncept, vzniklý v jediném exempláři

Díky dotaženosti všech detailů působí tremp dodnes jako sériové užitkové auto. Jde však o nikdy neprodukovaný koncept, vzniklý v jediném exempláři Zdroj: Jiří Káš

Tremp se dočkal toho nejlepšího, co tehdy sériový favorit dokázal nabídnout – třeba přístrojového štítu s otáčkoměrem místo analogových hodin
Hranatá palubní deska s několika rozhádanými odstíny hnědi pochází bez jediné úpravy ze standardního favoritu, základem přestavby se stalo auto původně určené do šrotu
Nádherně zachovalá a poctivě čalouněná sedadla s naznačeným bočním vedením těla vycházejí z lepší specifikace Favorit LS
Z dnešního pohledu působí až nedůstojně řadicí páka s manžetou trčící jen z holého koberce
Pevné zadní čelo, ozdobné nápisy a zachování co nejvíce sériových dílů – ani zezadu nepůsobí tremp dodatečná přestavba, připomíná spíše na čistém papíru narýsovanou stylovou dodávku
20
Fotogalerie

Jednou z nejpozoruhodnějších a nejatraktivnějších vizí revoluční Škody Favorit se počátkem 90. let stala její první užitková studie. Dodnes hořce litujeme, že proroctví skončilo pouze ve fázi konceptu.

V minulém čísle jsme při průzkumu uhrančivě zlaté Felicie Golden Prague náhodně setkali se Stanislavem Cinklem, někdejším šéfem montáže prototypů ve škodovácké Česaně. A protože je tento svěží sedmdesátník velmi ochotný a sdílný, nedalo nám to, abychom ho nevyzpovídali o zákulisí některých dalších exponátů z továrního muzea, okolo nichž už roky přešlapujeme a o jejichž historii všichni jen spekulují. Třeba Favorit Tremp je zvláštní kombinací všeho – zvenčí připomíná kabriolet, plážovou buginu, golfový vozík i terénní model. Tak k čemu měl tento působivý mix mnoha tváří původně sloužit?

Nápad zrozený v Turecku

„Během roku 1990 jsem ve funkci inspektora vybavenosti servisů dvakrát na dobu čtyř měsíců pracovně navštívil Turecko. A když jsem se tehdy před Vánoci podruhé vrátil domů, měl jsem jasno – postavím auto přesně pro tamní podmínky,“ vzpomíná na samý začátek trempského příběhu jeho autor. Ve sluncem rozžhaveném Turecku často potkával různé drobné obchodníky se zeleninou a další živnostníky. A protože správného vývojáře musí múza s nápady líbat neustále, už během zahraničního pobytu si v hlavě vytvaroval co nejpřesnější vůz pro tamější silnice a lidské činnosti.

Projekt dostal pracovní název Favorit Tremp a spočíval v přestavbě favoritu na malý dvoumístný užitkový model s rolovací zadní stěnou, která bohužel nebyla včas vyrobena a následně dodána.

„Při tehdejších podmínkách se skoro nechce věřit, že kompletní realizace projektu nakonec zabrala jenom deset týdnů,“ udivuje nás autor trempu. Zároveň přiznává, že největší dilema tehdy nastalo nad instalací rámu – vývojáři se totiž dlouho nemohli rozhodnout, zda bude jeho kostra obrys vozu přesahovat, či nikoliv. „Nakonec to dopadlo tak, jak vidíte na vlastní oči,“ ukazuje Stanislav Cinkl na zvýšenou trubku nad kabinou. „Tu jsme řešili s populárním tvůrcem řezových modelů Jiřím Dufkem z konstrukce karoserie. Nakonec nám ale trubka s přesahem mohla sloužit jako držák přídavných světel,“ upřesňuje Stanislav Cinkl. „Na tvorbě tohoto vozu bez dokumentace pracovali elitní klempíři Jan Kroupa, Jaromír Kvapil a Josef Lankaš se stejně zručnými modeláři od Josefa Chmelíka,“ dodává.

Na konceptu prototypu na první pohled oceňujeme pečlivou práci, auto vypadá jako prvoplánově navržené, zkrátka žádná dodatečná úprava hotového celku. Obdivujeme začistění rámu zbylého po zadních oknech decentní lištou nebo dynamicky stoupající záď užitkového modelu. Je vážně velká škoda, že se sériový tremp nikdy nevyráběl. Kvůli němu bychom se možná o dovolené dobrovolně přihlásili na letní brigádu zásobování v kempech. Na usednutí do konceptu se těšíme jako malí kluci na vánoční dárky.

Pan Cinkl vzpomíná, jak si tento unikátní prototyp v dílně vymazlili k dokonalosti – tehdy na něj nainstalovali například speciální anglické dvojité kruhové reflektory nebo na škodovkách dosud nevídaná litá kola. Aktuálně však vystavovaný koncept využívá standardní, hranaté světlomety ze standardní škodovky a z blatníků vykukují obyčejné plechové disky bez ozdobných krytů. Právě díky standardním dílům bez zahraničních tuningových úprav si však mnohem přesněji vybavujeme souvislosti s výchozím favoritem.

Unikát předběhl svoji dobu

„Když jsem sháněl vhodné auto pro přestavbu podle mých představ o voze pro Turecko, vedoucí technik zkoušek Petr Křováček mi doporučil auto po životnostní zkoušce s 50 tisíci najetými kilometry a motorem o objemu 1036 cm3. Agregát byl předán na vyhodnocení do motorářské laboratoře a vůz bez motoru mohl být použit pro výrobu trempu. Následně byl do vozu namontován kmenový motor Š135 a vůz byl předán k posouzení do odborných skupin vývoje jako tremp,“ přibližuje složitý proces přípravy tvůrce jednoho z nejzajímavějších konceptů Škody za poslední tři desetiletí.

Pokračování článku najdete zde >>>

Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub