VIDEO: Podívejte, jak vyrábějí přístrojovky pro škody. Plánuje se na minuty

Exkluzivně
Každou minutu sjede z výrobní linky v mladoboleslavských Plazech jedna přístrojová deska do některé ze škodovek. Pak míří do továrny automobilky, kde se okamžitě namontuje do vozu. Dva různé závody tak musí pracovat v dokonalé synchronizaci. To ale v současné krizi automobilového průmyslu není snadné.

Z holého kovového rámu se hotová přístrojová deska stane zhruba za tři čtvrtě hodiny. V závodě firmy Faurecia v Plazech už jde ale de facto „jen“ o velkou skládačku. Kokpity se tady pouze kompletují, takže největší část výrobní haly tvoří sklad. „My často říkáme, že náš byznys je logistika. Nakonec v Plazech zabírá sedmdesát procent plochy haly. Jenom třicet procent tvoří výrobní linka,“ popisuje ředitel závodu David Arcas.

Základ kokpitu tvoří kabelový svazek. „Na něj se následně pokládá topení, centrální nosič a ustanovuje se přístrojová deska,“ vysvětluje mistr výrobní linky P1 Pavel Holec. Do přístrojové desky se pak už ukládají jednotlivé přístroje, jako je rádio, kombipřístroj infotainmentu a další.

Celý proces je rozdělený do čtyřiceti kroků, které na jedné lince provádí celkem čtyřicet zaměstnanců. „Nejnáročnější je usazování krytu přístrojové desky, a to proto, že jde o nejtěžší díl, který musí být namontovaný velmi precizně,“ popisuje výrobní ředitel závodu Michal Vepřek.

Flexibilní prokletí

Výrobu řídí Škoda Auto, a to prostřednictvím dvou avíz, kterým se říká LAB a FAB. To druhé přichází týden dopředu a už udává přesný výrobní mix, jaký si automobilka naplánovala. „Přesnou výrobu pak plánujeme v závislosti na odvolávkách, tedy v konkrétních požadavcích, které ze škodovky posílají třicet až šedesát minut dopředu,“ říká Vepřek.

Až do začátku pandemie covidu se výrobní mix prakticky neodlišoval od toho naplánovaného. Reálně tedy nehrozilo, že by na některý konkrétní kokpit chyběly ve skladu díly. Jenže pandemie a následný nedostatek polovodičových čipů způsobil, že se plány měnit mohou. Může se tedy například stát, že podle plánu má Škoda vyrábět Kodiaqy, ale jen dvě hodiny dopředu ho změní a vyrábět je nebude.

To klade velké nároky na skladové zásoby, aby závod dovedl „kdykoli vyrobit cokoli“. I tak ale kvůli požadavkům na flexibilitu hrozí, že některý kokpit nebude možné vyrobit kompletně nebo dokonce vůbec. „V případě, že to nastane, tak se spojíme s výrobním závodem, ve kterém můžou konkrétní auto zadržet a vůbec ho nepustí do výroby,“ vysvětluje Vepřek. Možné je i dodat nekompletní kokpit, který pracovníci Faurecie dokončí v už hotovém autě později.

Budoucnost je v kabelech

Ve výrobním procesu hraje významnou roli i řada robotů. Po skladu se prohání řada autonomních vozítek a přímo u obrovského regálu s kabelovými svazky pracuje automatický zaskladňovač.

Právě kabelové svazky se s čím dál větším množstvím digitálních prvků v celých vozech a kokpitech významně prodlužují. „Naším cílem je nabízet víc a víc přizpůsobitelný kokpit umožňující stále větší konektivitu, aby si pasažéři užili co nejpohodlnější cestu,“ říká si ředitel závodu David Arcas.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...