Hollywoodská ikona. Velikán herecký i režijní. Jeho jméno je pojem, jeho filmy jsou kulty. Jaké jsou ty úplně nejlepší?
Je mu 91 let a natočil neuvěřitelných čtyřicet celovečerních filmů. Získal čtyři nominace na Oscara za režii, přičemž proměnil polovinu. Kromě toho má na kontě čtyři Zlaté glóby, třikrát byl oceněn na festivalu v Cannes, jednou na německém Berlinale a z Benátek odcházel v roce 2000 se Zlatým lvem za celoživotní dílo.
Nejprve neopakovatelný Westernový pistolník se zuby typicky zakousnutý do doutníku, později režisér spousty úspěšných filmů. K některým dokonce udělal hudbu (například J. Edgar či Život po životě). Všestranný tvůrce s čichem pro velké (povětšinou skutečné) příběhy. Vždy je uměl přenést na plátno s grácií a uchvátit co nejširší divácké spektrum. Mistr svého řemesla. Zde je deset jeho úplně nejlepších filmů.
10. Dopisy z Iwo Jimy (2006)
Netradičně komorní, melancholický válečný film, při kterém cítit ze strany režiséra obrovskou dávku empatie. Po tom, jak Eastwood natočil film Vlajky našich otců, odkrývající události z druhé světové války (konkrétně z roku 1945) z pohledu Američanů bojujících proti Japoncům na ostrově Iwo Jima, totiž v tomto snímku ukázal, jak tatáž situace vypadala z pohledu Japonců.
Jak uvedl slavný režisér v jednom z rozhovorů, inspirace natočit tento navazující film přišla již během tvorby toho prvního (Vlajky našich otců), kdy pro hlubším zkoumání tématu objevil, kdo všechno se na ostrově nacházel. Našel zároveň knihu dopisů v časovém rozpětí od roku 1928 až po rok 1945 generála Kuribayashiva (ztvárnil ho skvělý Ken Watanabe) v japonštině.
Po přeložení zjistil, že všechny tyto dopisy psal generál domů svým synům a dcerám a podle slov režiséra zněl jako každý jiný obyčejný otec, co ho přimělo se v jistém směru ztotožnit s jeho motivacemi. Snažil se podobně jako ti na druhé straně jen přežít, aby se mohl z válečného pekla vrátit domů živý a zdravý. Eastwood proto zdůraznil, že ho zaujal zejména tento aspekt lidskosti.
9. Tulák z širých plání (1973)
Přes metr devadesát vysoký, věčně zamračený drsňák, co je vždy připraven stisknout spoušť, když to protivníci nejméně čekají. Přesně tento typ postav Eastwoodovi nejvíce sedí a díky nim se proslavil. Tulák z širých plání je ne sice první western, v němž hrál, ale první western, který režíroval. A této „nové“ role se zhostil skvěle.
Neznámý cizinec vchází do neznámého města a hned dělá problémy. Nechává za sebou bezvládně krvavá těla v písku, rozbité výlohy, zneužitou ženu. Všichni se ho bojí natolik, až se shodnou, že ho mohou využít pro něco dobrého - v boji proti ostré bandě pistolníků šikanujících místní již nějakou dobu. Právě zde začíná bravurní práce s napětím a očekáváním.
Závěrečná přestřelka, kde s doutníkem v ústech chladnokrevně seká bandity se svým koltem, je špičková a patří mezi ty vůbec nejpamátnější v historii žánru. Obličeje postav osvětlují jen plameny z hořících chatrčí, kulky sviští z každé strany a slitování? To nikdo nezná.
8. Bird (1988)
Ukázkové životopisné drama o jednom z nejlegendárnějších jazzových saxofonistů. Charlie „Bird“ Parker byl typická umělecká duše utápějící se v sebelítosti, životních traumatech, snažící se najít spásu v alkoholu a drogách. V milostných románech a rychle pomíjivých chvílích. Nepomohly mu. Trvaly stejně dlouho jako jeho pocity radosti a klidu. Staly se mu osudnými.
Miloval pódium a lidé milovali, když na něm stál. Zakouřené kluby plné nóbl smetánky byly jeho domovem. Forest Whitaker, který Parkera ve filmu ztvárnil, se pro tuto roli přímo narodil. Jeho výkon je tak sugestivní, že z něj mrazí všude po těle. Neuvěřitelně procítěný výkon, kterým rozkopl dveře do světa velkých filmů.
Tato Eastwoodova pomalá, mimořádně citlivě natočená balada (věnovaná podle titulku na konci všem hudebníkům na světě), zároveň po všech kriminálkách, akčních thrillerech a westernech ze sedmdesátých let velmi příjemně překvapila a ukázala, že Američan se nebojí plavat i v jiných vodách a to celkem dobře.
7. Million Dollar Baby (2004)
Neobyčejný příběh o starých ranách, snaze napravit je, ztracených snech, ale zejména o ženské síle a neoblomnosti, zvýrazněný pořádně trpkým koncem. Hlavní hrdinkou je ambiciózní boxerka Maggie Fitzgerald, která hledá trenéra, aby mohla jednou konkurovat těm nejlepším. V ringu ji neopakovatelně ztvárnila fantastická Hilary Swank.
Podle Eastwooda si kvůli roli prošla nelehkým tréninkem a také dietou. Příprava trvala v rozpětí tří až čtyř měsíců a nakonec byl režisér z herečky nabité entuziasmem úplně nadšený. Ta byla zcela zaslouženě za svůj strhující výkon ve filmu oceněna prestižním Oscarem.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak vzpomínají na natáčení se slavným režisérem lidé ze štábu
- U koho se Eastwood nejvíce inspiroval při tvorbě svého nejlepšího filmu
- Po premiéře kterého Eastwoodova filmu byl jeden z hlavních protagonistů zklamaný z rasistických reakci publika
- Ve kterém filmu se Eastwood změnil z drsňáka na citlivého a zranitelného chlapa