FDP v německé vládě dává naději automobilkám i řidičům

322
FDP
Ilustrační Foto: Pixabay.com

Aktuálním jednáním o nové německé vládě dominuje i téma uspíšení zákazu spalovacích motorů a omezení rychlosti na německých dálnicích. Obojí prosazují němečtí Zelení, nikoli však FDP.

Zelení a Svobodná demokratická strana [FDP] jsou přitom klíčovými hráči pro sestavení nové německé vlády. Ať už ji po neděleních volbách povede vítězná Sociálnědemokratická strana Německa [SPD], nebo ji složí ve volbách druhá Křesťanskodemokratická unie a Křesťansko-sociální unie Bavorska [CSU/CDU]. To, že by vládu skládala SPD spolu s CSU/CDU analytici prozatím vylučují. Byť ani to vyloučit nelze.

Obavy německých automobilek

Před nedělními volbami v Německu se tamější automobilový průmysl obával, aby jejich výsledek nevedl k posunutí termínu zákazu spalovacích motorů. A to z roku 2035, jak požaduje Evropská komise [EK], na rok 2030, jak chtějí němečtí Zelení. A dále, aby nedošlo k zavedení rychlostního limitu 130 km/hod na německých dálnicích.

Obě změny by se nejspíš staly realitou, pokud by se vítěz voleb stal závislý na levicových stranách. Konkrétně na partaji Die Grüne [Zelení] a Die Linke [Levice], která vychází z někdejší východoněmecké strany Die Linkspartei.

Zelení v německé vládě? Potíž pro české jádro i automotive

To se však nestalo. Důvod je, že Linke ve volbách získala méně než pro vstup do sněmu nutných pět procent hlasů. A tak se koaliční jednání vítězné SPD, případně druhé CDU/CSU, omezilo na Zelené [14,8 %] a na Svobodné demokraty [FDP] s 11,5 procenta hlasů.

„Celkově je automobilový průmysl docela spokojený. Nedojde k sestavení červeno-červeno-zelené koalice. A případná účast FDP na vládě docela jistě zjemní názory na zákaz spalovacích motorů v Německu,“ říká v článku Germany’s car industry braces for a new government listu Politico analytik automobilového průmyslu Matthias Schmidt.

Podle něj FDP i docela jistě přibrzdí plány Zelených na zavedení rychlostního limitu 130 km/hod na německých dálnicích.

Klíčové bude obsazení ministra dopravy

A pokračujme dál v povolebních skládankách. Ne všechno je přitom černobílé. Pokud SPD složí vládu se Zelenými a FDP, docela jistě skončí jako ministr dopravy Andreas Scheuer z CSU/CDU. Strana přitom ovládá ministerstvo dopravy již od roku 2009. Což ale pro automobilový průmysl není zase tak dobrá zpráva.

Současný ministr dopravy Scheuer totiž pochází z auty poblázněného Bavorska a svoji kariéru založil právě na ochraně automobilového průmyslu. Odporoval zákazu spalovacích motorů [Internal Combustion Engine, pozn. red.] a trval na zachování všech technologií, místo aby sázel na elektromobilitu. Počátkem měsíce září magazínu Bild dokonce sdělil, že spalovací motor využívající syntetické palivo bude v Německu „motor budoucnosti“.

Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, říká Václav Loula

Nabízí se nyní otázka, kdo obsadí jeho funkci. Po postu ministra dopravy podle listu Politico údajně pošilhávají Zelení. Ministerstvo má totiž v agendě rovněž leteckou dopravu, lodní, bicyklovou a digitální infrastrukturu.

Jejich cílem má být nový klimatický superministr s právem veta na rozhodnutí všech ostatních ministerstev, aby vládní politika byla v souladu s Pařížskou klimatickou úmluvou. A jsou to právě Zelení, kteří by rádi posunuli termín pro zákaz EK prodeje spalovacích motorů z roku 2035 na rok 2030. Proti paušálnímu zákazu prodeje spalovacích motorů stojí FDP. Její lídr Christian Lindner se nechal dokonce slyšet, že benzinové a naftové motory jsou výzva pro technologický rozvoj. A je proti stanovování jakýchkoli termínů v této věci.

FDP je i proti omezení rychlosti na dálnicích

FDP přitom brání i další navrhované změně, kterou je zrušení neomezené rychlosti na německých dálnicích. To prosazují opět Zelení. Ti už se nechali dokonce slyšet, že pokud by jejich strana měla být členem vládní koalice, omezení rychlosti na dálnicích bude pravděpodobně první krok nové vlády.

Ale opět je tu FDP. Christian Lindner pro časopis Auto Motor a Sport Magazine aktuálně uvedl, že omezení rychlosti na německých dálnicích je jen „symbolická debata“.

„Jsem překvapený, že tak nepodstatná záležitost jako je omezení rychlosti, je vnímána jako podmínka pro vytvoření koalice,“ řekl doslova.

Dodejme, že Lindner patří mezi konstruktivní kritiky rozhodnutí EK. Což platí zejména v otázka automobilového průmyslu. Je znám svým názorem o tom, že EK nešťastně klade přehnaný důraz na elektromobilitu. A to zejména proto, že nepřipouští jiné alternativy. Vlažně se tak staví k tlaku některých automobilek, aby nová vláda významně posílila podporu domácností u nákupu elektromobilů. Na druhé straně akceptuje, že třeba Volkswagen [v této věci nechvalně známý kvůli aféře Dieselgate] plánuje investovat do elektromobility v následujících letech 73 miliard eur a chce po vládě navýšení počtu dobíjejících stanic v Německu.

Michal Achremenko

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here