Hlavní obsah

Martin Macík představuje Arnošta, nový kamion na Dakar 2022

Foto: Big Shock! Racing

Motor, převodovka a kabina jsou stejné, ale dramaticky se mění rozložení váhy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tým Big Shock! Racing postavil pro posádku Martina Macíka nový závodní kamion na Dakar Rally 2022! A nyní se ho pokusí zničit. Víte, jak se závodní kamion staví a kolik má dílů? Jak se testuje? A proč se jmenuje Arnošt? Čtěte pozorně!

Článek

Martin Macík dojel na posledním Dakaru na čtvrtém místě, snad ještě cennější jsou ale hned tři etapová vítězství. Přesto už v průběhu rally zmiňoval, že pokud chtějí uspět v boji s Kamazy i v nadcházejícím ročníku, bude potřeba pár věcí změnit, a že úplně ideální by bylo mít na startu kamiony hned dva.

Foto: Big Shock! Racing

Proč zrovna Arnošt? Nápad jedné z fanynek a taky první stroj Martina Macíka staršího

Výsledek se právě teď představuje. Nový kamion Iveco Powerstar, kterému říkají Arnošt. Druhý závodní kamion, Karel, je připraven krýt Arnoštovi záda. „Tým Big Shock! Racing dlouhodobě usiluje o to, aby se na start některého z příštích Dakarů postavily dva žlutočerné kamiony a mohly se během závodu vzájemně podporovat. Poté, co Arnoštův motor poprvé zaburácel před sedlčanskou dílnou, nabírá plán stále reálnější podobu,“ píše se v tiskové zprávě.

Nový závodní kamion je opět Iveco a nejedná se o revoluci, ale evoluci. Všechny osvědčené části auta zůstávají, tedy motor, automatická převodovka, kabina, kola i nápravy, ale měnilo se rozložení váhy a z části se stavělo podle předpisů, které vejdou v platnost v roce 2022. „Uložení náhradních dílů, které s sebou vezeme, je jinde než doposud. Nemáme už čtyři oddělené nádrže, ale jednu hlavní. Část nových úprav koresponduje s bezpečnostními protokoly a homologacemi Světového poháru FIA, který příští rok odstartuje Dakarem 2022. Nově je proto řešen i hasicí systém v kabině, úprava volantu, ventily na nádržích, uložení náhradních kol a další detaily,“ popisuje Martin Macík starší hlavní rozdíly oproti předchozím verzím.

Není bez zajímavosti, že novou techniku chystá i Martin Prokop. První testy si jeho Shrek odbyl při přejezdech na Baje v Polsku, a podle všeho to je Shrek na steroidech. Slibujeme, že i o něm se na Garáži už brzy dozvíte víc.

Macík starší je ten, kdo stojí za stavbou závodních kamionů. Má s tím dvacetileté zkušenosti. „Do nového auta se otiskly úspěchy i omyly předchozích generací našich závodních kamionů. Nový kamion by se v budoucnu měl stát nejrychlejším, nejobratnějším a nejodolnějším vozem týmu,“ doufá otec úspěšného pilota, sám bývalý závodník.

Přípravy nového týmového vozu probíhaly přes dva roky. Po letošním Dakaru přišli noví mechanici, ozvali se noví zahraniční partneři s nabídkami spolupráce a vývoj závodních kamionů se opět o kus posunul. „Už teď mám ale v hlavě, jak by měl vypadat model auta, který přijde po Arnoštovi,“ říká Macík starší.

Foto: Big Shock! Racing

Táta a syn, dva Martinové Macíkové. Spojení, které na Dakaru dlouho funguje

Závodní kamion přitom vzniká stejně jako každý výrobek v 21. století. Začíná se vytvořením 3D modelu vozu a všech jeho součástí v počítači. Tak vznikne zadání pro jednotlivé díly, které jsou na základě testů a získaných zkušeností, průběžně zdokonalovány.

„Kompletně celý kamion vyrábíme doma. Ze sériových částí vychází jen kabina, nápravy, převodovka a motor, kvůli homologacím, ale i ty dále upravujeme a vyvíjíme,“ odhaluje podrobnosti vývoje Macík starší. „Zhruba devadesát procent dílů si sami vyrábíme, bavíme se o více než dvou tisících součástek. Přibližně šestnáct firem s námi na výrobě jednotlivých dílů kooperuje a minimálně dvanáct lidí sedm měsíců od rána do večera tráví čas nad jednotlivými komponenty a pak je skládá dohromady. Bočnice, brzdy, pera, to vše si děláme sami – ručně. David Švanda připravuje kompletně elektriku, já dělám celou vzduchařinu,“ doplňuje.

Nikdo z týmu Big Shock! Racing už novému kamionu neřekne jinak než Arnošt. „Během Dakaru 2020 jsem dostal zprávu od fanynky Evy. Psala mi, že její tchyně má tři syny a všichni sledují Dakar. Nejstarší se jmenuje František, prostřední Karel a nejmladší, její manžel, je Arnošt. A zajímala se, jestli už máme jméno pro náš další kamion, a zda bychom třeba neuvažovali o Arnoštovi, že by to pěkně zapadalo,“ popisuje závodník Martin Macík a pokračuje: „A když se ukázalo, že tátův úplně první fichtl se taky jmenoval Arnošt, tak bylo definitivně jasno.“

Arnošt je kus chlapa!

Jak už bylo zmíněno, nový kamion vychází konstrukčně z úspěšného auta z letošního Dakaru. Motor o objemu třináct litrů disponuje výkonem přes 1 000 koní a točivý moment přesahuje 5 000 Nm. Kamion váží 8,5 tuny, má nádrž na 900 litrů paliva a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 140 km/h. Zajímavé jsou i rozměry kamionu, jeho délka je rovných sedm metrů, na šířku má 2,5 metru a výška je 3 300 mm.

Nový vůz se nejprve rozjede po silnici, následně ho posádka testuje v terénu. A protože není lepší test než závod, tak od 7. do 13. října čeká Arnošta a celý tým Rally du Maroc. Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou pojedou v ostrém tempu.

„Je to úplně nové auto, potřebujeme ho kompletně otestovat. Rally du Maroc bereme jako trénink na Dakar, ale počítáme, že se může stát cokoliv. Arnošt projde v Maroku největší možnou zátěžovou zkouškou. Těšíme se na další závod, ale současně potřebujeme odhalit Arnoštovy případné slabiny, to je hlavní důvod letošní účasti,“ vysvětluje Martin Macík. „Prostě se ho pokusíme zničit.“

Tak hodně štěstí nejen v Maroku!

Reklama

Související témata:
Načítám