Výstava na Nové radnici představí soutěžní návrhy nového hlavního nádraží v Brně

V Brně můžou lidé od 1. října vůbec poprvé vidět nejnovější model budoucího jižního centra města s novým vlakovým nádražím. Je součástí právě otevřené výstavy v Křížové chodbě na Nové radnici. Ta přibližuje práci architektonických týmů, které se účastnily mezinárodní soutěže. Vyhrálo ji nizozemské studio Benthem Crouwel. Výstava je otevřená každý den kromě neděle do konce října.

„Na výstavě jsou k vidění všechny návrhy, které jsme dostali, to znamená 12 návrhů z prvního kola a čtyři návrhy z druhého kola,“ přibližuje výstavu hlavní městský architekt Michal Sedláček. Hlavní lákadlo expozice je velký model jižní čtvrti. „Má 3x4 metry a ten vítězný návrh je do něho vložen. Takže člověk si může udělat představu, jak to nové nádraží zapadne již do existující zástavby,“ popisuje Sedláček.

Léta zkušeností

Otevření výstavy předcházela diskuze s finalisty soutěže. Za vítěze porota označila nizozemské studio Benthem Crouwel, které navrhlo třeba nádraží v Rotterdamu.

„Navrhujeme nádraží posledních 20 let. A i když jde o infrastrukturní projekty, jsou mnohem více o lidech, o tom, jak do nich svítí sluneční světlo, jak se v nich cestujícím líbí,“ vysvětlil architekt Pascal Cornips. Inspiraci pro návrh přijeli do Brna načerpat loni před Vánoci. Tam, kde má nádraží stát, je ale jen zarostlé pole, a tak náměty našli jinde – třeba na Petrově nebo v pavilonu A brněnského výstaviště.

„Chtěli jsme něco monumentálního, ale uskutečnitelného. Postavit místo, kde se lidé setkávají, ale které je vlastně prázdné a mohou se tam proto odehrávat různé akce.“ A i to porota ocenila. Návrh je podle ní dost zajímavý a kvalitní, ale i dost střízlivý na to, aby skutečně mohl vzniknout. Nádraží má být podle autorů navržené více pro lidi než pro vlaky.

Kudy ven?

„Vstupní haly jsou spojnice mezi stanicemi a městem. Nemá tam být žádná blokáda tramvají nebo autobusů. Nemůžu si pomoct, ale když jsme přijeli na vídeňské nádraží a odtud na to brněnské, tak na obou jsme nedokázali snadno najít východ. A to se považuji za zkušeného cestujícího.“ Cornipsův kolega ze spolupracujícího ateliéru West 8 Martin Biewenga vidí stavbu nového nádraží v jižní čtvrti jako velkou výhodu pro město.

„Víme, že v Brně dlouho trvalo se rozhodnout, kde nádraží bude stát. Ale vybrané umístění je podle nás velmi strategické, protože vznikne nejen nádraží, ale také nová obytná čtvrť. Toto je budoucnost Brna.“

Názory se různí

Co Brňan, to názor. Někdo fandí nádraží u řeky, jiný preferuje zachování na současném místě. A různí se i reakce na vítězný návrh. Brněnská agentura Adbros krátce po zveřejnění vizualizací zpracovala analýzu reakcí a komentářů na sociálních sítích nebo v internetových diskuzích.

„Co se týče toho vzhledu, tak je to tak padesát na padesát. Co tam hodně zaznívá, je fenomén času, kdy už lidi ztrácí naději, že se toho dožijí,“ říká mluvčí agentury Vojtěch Ustohal. Analýza vznikla ze zhruba 700 komentářů. „Cena, to byl asi druhý nejčastější fenomén. Je to velký projekt, takže to znamená, že se většina diskutujících se vyjadřovala negativně.“

Přestavba železničního uzlu Brno, což jsou desítky kilometrů kolejí ve městě, má stát až 50 miliard korun. Náklady na stavbu nádraží činí asi půlku této částky. Správa železnic s jeho výstavbou počítá v letech 2032 až 2035.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související