Malá úvaha o školství (3)

03. 10. 2021 | 18:00
Přečteno 1932 krát
V posledních letech jsem se jako poslanec zabýval především bezpečností a školstvím. Minule jsem tu shrnoval své zkušenosti z armádní bezpečnosti, dnes bych chtěl doplnit druhou část – a to o školství.

Čísla, která si jen obtížně představit: Každé ráno na sebe v českých školách mává skoro čtyři miliony rukou. Čtyři miliony nohou dupe po školních chodbách a třídách a stejný počet dětských očí je zvědavo, co nového, zajímavého – a snad i užitečného – se ten den dozví. A uvažují jistě občas i o tom, jak jednou bude asi vypadat svět – až ho budou vytvářet Oni sami…

Jenže jim je jasné, že většina z toho, co se ve škole dozví, jim nejspíš nebude ani trochu k užitku. Většinu totiž zapomenou a z toho zbytku využijí jen malou část. Potrénují si paměť, naváží přátelství, socializují se a pochopí, jak je svět zhruba strukturován. A to je tak vše.

Už skoro dva roky nadáváme na koronavirus a jeho dopady na vzdělávání. Ve skutečnosti mu bychom měli být vděční – možná totiž o desítky let uspíšil konec tereziánských školních metod, založených na co největším množství informací, které se do hlavy ve vymezeném čase 14 let školní docházky (počítejme i s povinným rokem v MŠ) dají natlačit. A jak těch informací každým rokem přibývá, ta nestravitelná omáčka se rok co rok ještě víc zahušťuje…

Tahle masivní „nalejvárna“ vznikla logicky v době, kdy získat informace přes encyklopedie a odbornou literaturu bylo náročné a pracné a proto bylo třeba toho tolik nosit v hlavě. S rozvojem internetu je ale důležitější, kde informace vzít, jak je ověřit, případně jak protřídit nejrůznější data. Skutečně do budoucnosti zaměřená vzdělávací politika by proto měla prosazovat snížení hodin přímého výkladu ve prospěch samostatné práce a analýzy, s důrazem na projekty. Pochopení struktury světa (specie a subspecie, trojčlenka a geometrie, gramatika a krásná literatura…) by mělo zůstat, ale není třeba se kvůli tomu zbytné věci naučit a zase je zapomenout.

Je hloupost si myslet, že vědění, uložené dnes na Internetu, je jen dočasné, že by mohlo zmizet a je proto třeba nadále biflovat data narození literátů a přítoky Amazonky. Důležité je vysvětlit, jak velké osobnosti proměňují hranice uměleckých stylů a jak jsou říční přítoky ekologicky a hydrologicky důležité a na příkladech si to ukázat.

Jak upozorňoval Karel Čapek, proměnit školství znamená především proměnit pedagogické fakulty. Tam je třeba primárně zaměřit změnovou strategii chytré vlády a doplnit ji o odbyrokratizování školského managementu. Tak jako počet hodin výuky dětí je omezený a není možné jim přidávat předměty do nekonečna, třeba si přiznat, že stejně omezený je i pracovní čas ředitelů, ekonomů a ostatních členů vedení škol. Dejte jim maximálně 30% administrativy, aby zbytek mohli věnovat řízení, práci s lidmi a také samostudiu a vlastnímu vyučování. Protože vést školu a nic v ní neučit, je jako vařit a nikdy nic neochutnat.


Konečně pak zastavme ničení jazyka a přestaňme s vizionářskými pokusy na dětech a to ve jménu jakýchkoli menšin, které znevýhodňují a poškozují majoritní populaci a tím v posledku poškozují nás všechny, národ i stát.

Protože pokud posílíme menšiny, ale dovolíme zeslabit většinu, žádného skvělého výsledku nedosáhneme. Naopak. Budeme na tom hůře, než s čím jsme začali.

Ve jménu rovných příležitostí a posílení minorit proto nesmíme dopustit oslabení majority a tím široký pokles kvality. To samozřejmě neznamená úplně zrušit inkluzivní metody, ale přestat je prosazovat s levičáckým ohněm v oku, s jakým se zcelovaly meze, inteligence se posílala do továren a omlouval se vznik gulagů. Své k tomu mohou říci všichni pedagogové, kterým inkluze nadělila do tříd i několik dospělých asistentů, a jejichž hlavní pedagogickou snahou je zvládnout zcela roztříštěnou pozornost děti od 90 do 130 IQ.

Některé školy dokonce tak paradoxně mají asistenty, ale nemají učitele. A vynikající učitelé dřívějšího systému speciálních škol, kteří se celoživotně zaměřovali na práci s dětmi, vyžadujícími zvláštní péči, mohou dnes kvůli tomu působit jen na zlomek svých svěřenců proti dřívějšku.

A to nemluvím ještě o proměně jazyka podle fanatického bruselského newspeeche. Podle jejich revolučních buněk, které bohužel působí třeba i v dětském kanále Déčko České televize, je třeba uvědoměle chránit všechny transgender a nebinární bytosti (a že jich v českých školách je!), bránit utlačování děvčátek zlými bílými chlapečky a jazyk nesmlouvavě zkorektnit („vyučující Hanka Novotný vyvolalo studující Jaruška Kuchař!“).

Není jistě náhodou, že skupina šedesáti francouzských poslanců navrhla zákon, který zakazuje genderově neutrální slova, protože podle nich poškozují francouzský jazyk a v budoucnu by ho mohla zcela zničit. Nátlak na jazyk, připomínající časy před rokem 1989, má v Čechách jiný efekt – ve škole a v domácnostech se začíná zase mluvit odlišně a děti jsou tiše varovány, aby si daly pozor, před kým co říkají, protože fanatičtí udavači jsou nebezpeční.


Moudrá politika by se pak měla vymanit z představy, že čím více obchodních akademií máme, tím víc jsme evropští (ve stylu „čím víc pruhů, tím víc Adidas“).

Odborné školy jsou totiž jedním ze základů budoucího průmyslového zdraví státu. Tím, že se stát vzdal práva na řízení personálních potřeb jednotlivých oborů (které dnes jen částečně nahrazují akreditační komise), na trhu práce dnes zoufale chybí řada profesí (instalatéři, zámečníci, kominíci, klempíři, tesaři…) a některé (např. hodináři) už téměř zanikly. Firmy, které nemohou sehnat specializované profese, zoufale zvažují, že zřídí své vlastní střední školy – dokud se ovšem neseznámí s množstvím byrokratických nesmyslů, které taková škola musí plnit. Výsledkem je, že roste počet středoškolských a vysokoškolských studentů, kteří mají zájem o výuku jen několika konkrétních předmětů, zbytek výuky (ze svého hlediska víceméně správně) považují za nepoužitelnou hloupost, balast a přítěž.

Základním principem jakékoli demokratické vzdělávací strategie by proto měly být tyto čtyři školní artikuly:
• státní školy pokrývají všechny potřebné profese pro bezproblémový chod státu a obcí,
• reagují dopředu na demografická data a očekávanou pracovní poptávku,
• zajišťují kvalitní vzdělání aniž by přitom poškozovaly jak minority tak majoritu,
• může na ně každý, kdo nemá finance na komerční studium.

Stát by pak měl dohlédnout na zrušení destruktivního trendu, kdy jsou otevírána mezioborová studia na základě jiných než praktických potřeb. Týká se to především různých „ideově správných“ předmětů jako jsou gender studia, jejichž výsledkem jsou desítky absolventů, kteří později zjišťují, že na trhu pro ně není práce (pokud se nezačnou živit v rámci dotačních programů EU, ale ani ty nejsou nafukovací).

A protože jednou z nejdůležitějších komunikačních tepen státu jsou média, měl by se je snažit formovat skrze školství. Nikoli nějakými novodobými FÚTI (Federální výbor pro tisk a informace) a podobnými cenzorskými komisemi (ať už v „péči“ nějakého ústředního výboru nebo „ideově vyspělých“ elfů), ale povinným vzděláním novinářů přinejmenším v jednom dalším praktickém oboru (technika, přírodní vědy, zemědělství, ekonomie…). Jedno, zda se přípravě na žurnalistiku věnujete na vysoké nebo střední škole – to by akreditační komise snadno prosadily. Tedy tzv. standardním anglosaským dvouoborovým studiem, zajišťovaným ale vždy povinně jinými univerzitními fakultami než právě žurnalistikou (aby to nebyla zas jenom ideologie mediální spásy a levicové osvěty). Úplně to okouzlený progresivismus z redakcí nevyžene, ale nastupující novinářské generace budou méně povrchní a tím i méně manipulovatelné a přirozeně opatrnější v úsudku.


Ostatní části:


- Krásná země a šťastní lidé – proč to v programech stran není? (1)
- Malá úvaha o bezpečnosti země (2)
- Malá úvaha o školství (3)
- A docela malá úvaha o zemědělství (4)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy