Čeští skláři vyrobili relikviář pro papeže Františka. Podobu ale zatím znají jen tvůrci a papežský nuncius

Křišťálový relikviář svaté Zdislavy vyrobili pro papeže Františka ve sklárně Pačinek Glass v Kunraticích u Cvikova na Českolipsku. Unikátní schránku s ostatkem české světice a patronky Libereckého kraje mu předají v listopadu, do té doby zůstane její podoba utajená. Relikviář je čestným darem papeži od České biskupské konference a křesťanů Čech, Moravy a Slezska.

Reportáž Kunratice Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Návštěvníci mohli unikátní schránku zahlédnout při slavnostní bohoslužbě, kterou v Kunraticích sloužil papežský nuncius Charles Daniel Balvo. Účastníci ji mohli vidět na oltáři, ale skrytou pod závojem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž o relikviáři pro papeže Františka

Před papežem mohl relikviář zhlédnout jen papežský nuncius. „Ten relikviář je velmi zajímavý, velmi krásný. Jsem úplně překvapený,“ sděluje česky své dojmy Charles Daniel Balvo.

Zahalení relikviáře závojem vysvětluje David Sobotka, manažer sklárny Pačinek Glass: „V podstatě jde o to, aby ten celý dar jako první viděl Svatý otec, potažmo ho taky zhlédneme my. Jakmile by se to ale dostalo do médií, na internetu a všude by létaly fotky daru, který má někdo dostat. Tak to je stejné, jako když vám někdo prozradí, co dostanete od Ježíška.“

„Ty tři kameje symbolizují svatou Trojici a také tři božské ctnosti, vůbec celá ta trojka jako liturgické číslo. Tady vpředu je 12 paprsků, jako 12 izraelských kmenů nebo 12 apoštolů. Ze zadní strany je paprsků 7, jako 7 darů Ducha svatého a také že sedmý den Bůh odpočíval,“ říká o symbolice relikviáře farář Rudolf Repka.

Pracná výroba

Relikviář svatého Maura bude vystaven v nové expozici. Předtím ho restaurátor kompletně vyčistí

Číst článek

Schránka má podobu monstrance, která ve svém středu nese drobnou kůstku světice jakoby zatavenou v křišťálu. Žár roztaveného skla by ale nevydržela, a pro její uložení tedy byla zvolena studená technika – lepení skla.

Skláři na díle pracovali zhruba dva týdny. Stejně dlouho pak pracoval na kamenech umístěných na noze, která relikviář nese, uznávaný rytec skla Arno Čančík.

„Bez lupy se to nedá dělat. Ten panáček, který tam je, je asi 4 milimetry vysoký a musí se tam vystihnout jeho výraz,“ vysvětluje Čančík.

Desátého listopadu by se tvůrci měli účastnit ve Vatikánu takzvané generální audience. O den později relikviář papeži předají čeští biskupové.

Tomáš Mařas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme