Hlavní obsah

Stát otevřel těsně před volbami městský obchvat. Bez souhlasu úřadů a policie

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Na úseku dlouhém 7,8 km je celkem 3,6 km protihlukových stěn.

Reklama

Týden před volbami dostali obyvatelé Krnova dárek v podobě městského obchvatu. Není zkolaudovaný a úřady nevydaly souhlas s předčasným užíváním stavby, řidiči na něj ale přesto smějí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ředitelství silnic a dálnic ve čtvrtek otevřelo osmikilometrový úsek silnice I/57. Na obchvatu Krnova se pracovalo poslední čtyři roky, stavba za bezmála miliardu korun má být hotová na začátku prosince. Ministerstvo dopravy se ale rozhodlo pustit řidiče na silnici o něco dřív. Konkrétně týden před volbami.

Ředitelství silnic a dálnic sice požádalo o souhlas s předčasným užíváním stavby, do okamžiku spuštění provozu ho ale nezískalo. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl na dotaz redakce řekl, že přibližně po deseti dnech současného stavu by se měl režim na obchvatu přesunout do kategorie předčasného užívání. Na otázku, proč ŘSD spouští provoz dřív, než získá nutné povolení, ale mluvčí neodpověděl.

„Řeknu to jinak. Z pohledu řidiče se nic nezmění, otevíráme to v prvním okamžiku, kdy je to možné,“ řekl Rýdl.

Mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová na dotaz redakce potvrdila, že ŘSD o souhlas s předčasným užíváním stavby požádalo, ale že ho Krajský úřad zatím nevydal. K tomu je nutný souhlas dalších orgánů, mimo jiné hasičů a policie, a právě policie souhlasné stanovisko nevydala.

„Stanovisko ve věci námi nebylo vydáno. Policie v rámci kontrolní prohlídky vyjádřila své zjištěné nedostatky do protokolu z kontrolní prohlídky ke stavbě. Řízení ke stavbě stále probíhá,“ uvedla na dotaz Seznam Zpráv policejní mluvčí Pavla Jiroušková.

Podle krajské mluvčí vydá úřad souhlasné stanovisko brzy. „Je to otázka dní,“ řekla v pátek Birklenová. Mluvčí kraje, kterému šéfuje hejtman Ivo Vondrák (ANO), zároveň uvedla, že ŘSD zákon neporušuje.

„Ze stavebního povolení vyplývá stavebníkovi oprávnění uvést stavbu samostatně do zkušebního provozu. Povolení zkušebního provozu si tak stavebník určil sám a nepostupuje protiprávně,“ uvedla mluvčí.

Je ale takový postup v souladu se zákonem? České právo zná dva způsoby, jak pustit auta předčasně na nezkolaudovanou silnici. První je takzvané ‚předčasné užívání stavby,‘ o které ŘSD požádalo, ale stavební úřad ho neschválil.

Druhý způsob je takzvaný ‚zkušební provoz,‘ který má sloužit k sesbírání podkladů pro následnou žádost o kolaudaci. Například tím, že hygienici změří hlukovou zátěž v okolí silnice, a tím potvrdí, že se hluk aut v plném provozu silnice vejde do stanoveného limitu. Pro zkušební provoz ale platí přísné podmínky, mimo jiné musí stavební úřad určit dobu jeho trvání.

Stanovisko ve věci námi nebylo vydáno. Policie v rámci kontrolní prohlídky vyjádřila své zjištěné nedostatky do protokolu z kontrolní prohlídky ke stavbě. Řízení ke stavbě stále probíhá.
 Pavla Jiroušková, policejní mluvčí

Ve Stavebním zákonu se konkrétně píše: ‚Zkušební provoz stavební úřad povolí na odůvodněnou žádost stavebníka nebo nařídí na základě požadavku dotčeného orgánu nebo v jiném odůvodněném případě. V rozhodnutí uvede zejména dobu trvání zkušebního provozu stavby,“ stojí v paragrafu s pořadovým číslem 124. Zákon naopak nemluví o tom, že by si stavebník ‚sám určil zkušební provoz.‘

Mluvčí Rýdl neodpověděl na dotaz redakce, podle jakého právního rámce ŘSD spustilo provoz na nezkolaudované silnici bez souhlasu stavebního úřadu. Pouze se odkázal na prohlášení krajské mluvčí.

Česká republika má s kreativním využitím ‚zkušebního provozu‘ dlouholeté zkušenosti. Například pražský tunel Blanka se dočkal kolaudace až v roce 2019, tedy po více než čtyřech letech ‚zkušebního‘ provozu. Za tu dobu jím projelo 135 milionů aut.

Reklama

Doporučované