Nedostatek papíru se může odrazit i v knižním marketingu

čtvrtek, 7. října 2021, 07:30 Marketing MediaGuru

Marketingové aktivity knižních společností v letošním roce čekají změny. Knihkupci musí reagovat na rostoucí cenu papíru a také na jeho nedostatek.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Nárůst cen papíru a jeho zpožděné dodávky se odrazí také v marketingových aktivitách knižních společností. Vyplývá to z jejich vyjádření pro MediaGuru.cz. Koronavirová pandemie a zavřené kamenné prodejny způsobily zvýšenou poptávku po online obchodování. Tato situace zapříčinila zvýšený zájem o papírové krabice, ve kterých obchodníci zboží dodávají. Nedostatek papíru a s tím spojenou rostoucí cenu (podle ČSÚ meziročně o 24 % v srpnu 2021) způsobuje také náhrada plastových obalů těmi papírovými.

Hlavním důsledkem nedostatku papíru jsou pro knihkupce posuny v plánovaných kampaních. Dodání zboží zákazníkům bude podle nakladatelů v letošním roce složitější. Nedostatek papíru vyžaduje větší míru přípravy na tuto situaci. Martin Beck z nakladatelství Grada připouští, že museli z marketingových plánů vypustit pár aktivit typu vydávání letáků, plakátů a katalogů.

S posunutím marketingových kampaní počítá také ředitel marketingu Euromedia Group Adam Lebeda. „Nedostatek papíru způsobuje posuny v termínech vydání některých knih, což samozřejmě následně vyžaduje i posunutí marketingových kampaní k těmto konkrétním titulům,“ dodává.

„S dostatečným předstihem máme dohodnuty kapacity v tiskárnách tak, abychom byli připraveni na předvánoční a vánoční sezónu,“ podotýká Petr Lovecký, obchodní ředitel MOBY, který ovlivnění marketingových plánů kvůli nedostatku papíru nepředpokládá.

Se zásadními změnami nepočítají ani Knihy Dobrovský. „U našich marketingových tiskovin, jako jsou E-shopové listy či magazín Dobrodruh máme papír zajištěn a objednán s dostatečným předstihem,“ doplňuje marketingový ředitel, Adam Pýcha.  

Všichni tázaní knihkupci se snaží s dostatečným předstihem na situaci na trhu reagovat a dobře se na ni připravit.

Vánoční marketingové plány

Knihy Dobrovský chtějí s kampaní začít již během října, kdy podle Adama Pýchy chystají různé akce na e-shopu i na prodejnách. Do komunikace zapojí také influencery a video doporučení. Hlavní část kampaně plánují online na sociálních sítích. „Dlouhodobá píle přinesla ovoce, pyšníme se největším knižním Instragramem i Facebook page, kterou sleduje 140 tisíc lidí,“ dodává. V letošním roce chce také připomínat zákazníkům, aby nakupovali knihy s předstihem a vyhnuli se tak možnému nedostatku výtisků.

Nakladatelství Grada nejvíce spoléhá na online a print. „Tak jak roste e-commerce, posilujeme nejvíce online komunikaci ve všech podobách. Nad očekávání nám roste přínos aktivit na sociálních sítích,“ přibližuje vedoucí propagace a PR Martin Beck. Spuštění kampaně plánuje Grada na říjen s postupnou gradací směrem k přelomu listopadu a prosince.

Na říjen plánuje spuštění kampaně také nakladatelství MOBA. Soustředit se bude hlavně na kombinaci využití TV, rozhlasu, tištěných médií, internetu, sociálních sítí a direct mailingu. „Připravujeme pro naše zákazníky mnoho zajímavých titulů právě na toto období a komunikujeme to našim zákazníkům s předstihem. Snažíme se, aby komunikace vrcholila právě v předvánočním období,“ uvedl Petr Lovecký

Euromedia Group chce více než dřív využít online kanálů a sociálních sítí. „Covid digitální transformaci urychlil a chceme být tam, kde jsou i naši zákazníci,“ říká za Euromedia Group Adam Lebeda. Na listopad plánuje vydání vánočního katalogu s doporučením 100 nejlepších titulů pod stromeček.

Dodávky knih by se neměly příliš zpozdit

Knižní společnosti jsou většinou na nedostatek papíru a lepenky připraveny a nepočítají s příliš velkým zdržením dodávek. Adam Pýcha z Knih Dobrovský předpokládá prodloužení dodací doby v řádu dnů, nikoliv měsíců. Rovněž nakladatelství Grada naznačuje drobné zdržení. „Nedostatek papíru i lepenky ovlivňuje především výrobu knih, bude o něco méně novinek a některé knihy přijdou z tiskárny později, než jsme plánovali,“ dodává Martin Beck.

Také Adam Lebeda, zástupce Euromedia Group, připouští posuny v termínech v souvislosti s nedostatkem papíru. Nepředpokládá ale, že by tato situace výrazně ovlivnila knižní trh. V době covidu se řada zákazníků přesunula do online prostředí, kde využívají předobjednávek. „V našich e-shopech Luxor.cz a Booktook.cz vidíme, že se předobjednávky stávají běžnou součástí chování čtenáře,“ vysvětluje. V nakladatelství MOBA s nedostatkem papíru a lepenky počítali dopředu. Podle Petra Loveckého mají s dostatečným předstihem dohodnuty kapacity v tiskárnách tak, aby byli připraveni na vánoční sezónu.

Na otázky odpovídali největší privátní vydavatelé knih v České republice (podle žebříčku vydaných knih v r. 2019) . Oslovena byla i nakladatelství Albatros Media, Argo, Crew a Václav Svojtka & co. K otázkám se ale do vydání textu jejich zástupci nevyjádřili.

-tšl-