Reportáž: Velká cena Bohumila Staši 2021

Tomáš Gescheidt

Podzimní Velká cena Bohumila Staši 2021 se koná v termínu 1. – 3. října 2021. Jela se pod hlavičkou Českomoravské asociace motocyklového sportu CAMS a díky organizaci Road Racing Clubu. „Závod je pevnou a tradiční součástí závodního kalendáře Masarykova okruhu a mezi závodníky je velmi oblíbený,“ komentuje realizaci závodního víkendu předsedkyně představenstva společnosti Automotodrom Brno Ivana Ulmanová.

Michal Prášek a Karel Pešek

Součástí závodu byly třídy Supermono a kategorie 400SSP, třídy Klasik o objemu do 175, 250, 350, 500 a do 750 cm3, třídy do 125 Grand prix a 125 Sport Production, kategorie Moto3, kategorie do 600 cm3, společný závod kategorií TWIN, STOCK 300 a 250 Sport Production, závěrečným závodem byl napínavý závod kategorie nad 600 cm3. Ve všech kategoriích se konaly 2 závody, první v sobotu a druhý (o trochu delší) v neděli. Závody kvalitně „měřila“ časoměřičská firma Sport Timing Slovakia. Všechny závody měly kvalitní úroveň a zúčastnili se jich piloti z České republiky, ze Slovenské republiky, z Německa, z Polska, z Rakouska, z Velké Británie, z Holandska a ze Švédska. V průběhu závodů bylo netypické a skoro letní počasí, které vydrželo po celé tři dny a pochválil si jej i ředitel závodu Petr Civín.

Pocta Bohumilu Stašovi

V nedělní polední přestávce se koná slavnost k uctění památky Bohumila Staši, po kterém byla jeho jménem přejmenována sedmá zatáčka při vjezdu na „stadión“ v úseku číslo 10. Bohumil Staša (*29.04.1944) se stal dvacetinásobným mistrem republiky a letos uplynulo 50 let od chvíle, kdy na starém okruhu na Velké ceně ČSSR v Brně 18.07.1971 obsadil v kategorii do 350 cm3 na stroji ČZ druhé místo za legendárním finským pilotem Jarno Saarinenem na motocyklu Yamaha. Oslavy se zúčastnil také Bohumil Staša junior. „Je to pro mne obrovská čest a velká pocta závodníkovi, jakým byl můj otec, který se bohužel této oslavy nedožil. Sedmá zatáčka byla oblíbeným úsekem mého otce. Když jsme jezdili do Brna na GP, otec a já jsme se tu zdrželi vždy nejdéle. Pojmenování zatáčky je velká zásluha pana Karla Abrahama, paní Ivany Ulmanové a příznivce silničních závodů Jaroslava Brzobohatého. Nezbývá mi než jen doufat, že závody na Automotodromu Brno budou stále pokračovat.“

Slavnosti se zúčastnili Karel Abraham a Ivana Ulmanová, přítomni byli také českoslovenští veteráni, z nichž řada se pyšní tituly mistra ČSSR – Peter Baláž, Ota Krmíček, Bedřich Fendrich, Miloš Sedlák, Jan Dobiáš, Jiří David, Pavel Vašíček, Stanislav Klátil, Miroslav Felgr, Pavel Váně, Zdeněk Sedláček, Holanďan Harry Heutmekers a konstruktér Oldřich Kreuz. Oslavit pana Bohumila Stašu přišli také mnozí závodníci na svých závodních motocyklech.

Kategorie Supermono a 400SSP

Petr Najman

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli se jelo 11 kol.

Petr Najman (*23. května 1996) startuje v kategorii Super MONO s motocyklem JP Honda 450 z roku 2008. Na Velkou cenu Bohumila Staši 2021 původně vůbec nechtěl přijet, ale neodolal, protože je to poslední závod sezóny. Najman vyhrál závod Super MONO v sobotu i v neděli, startuje ve dvou třídách, v sobotním závodě do 600 cm3 měl při vjezdu na stadion pád a závod musí vzdát. Najman: „Zranil jsem si pravé tříslo a chodím o berlích. Zatím nevím, jestli v neděli pojedu, ještě to zkusím,“ přiznává Petr Najman před nedělním warm-up. V sobotu vyhrál o 15,771 před Radkem Lamichem (Mali AHRA), v neděli po sobotním pádu zvítězí o pouhých 0,065 sekundy před Danem Vysloužilem na stroji Honda RVF400R, který vyhrává závod 400SPP. Na stupně vítězů se Najman dostává s obtížemi a nedělní závod do 600 cm3 nestartuje. „Stýská se mi po irském pilotovi Shaunu Andersonovi, který na závody v roce 2021 nepřijel a s nímž v minulosti velmi rád soupeřil,“ sdělí Petr Najman. Druhý v nedělním závodě Super MONO je David Řezáč (HDR) a třetí je Ladislav Vojtko (HKR 690MKT).

V kategorii 400 SSP zvítězí v sobotu i v neděli Dan Vysloužil (Motopoint) na Hondě RVF400R. Vysloužil si zajíždí na Automotodromu Brno svůj osobní rekord. Motocykl nemá „grip“ na zadním kole, což odporuje povětrnostním podmínkám. V sobotu a v neděli je druhý Tomáš Heimerle před slovenským pilotem Ľudovítem Krušinou – oba na stroji Kawasaki ZXR400.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:21,381 sekundy a v neděli časem 2:23,187 sekundy Petr Najman.

Kategorie Klasik

Šárka Schmidtová

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 8 kol.

Německý závodník Chris Meyer startuje s číslem 22 anebo 122, protože se 22. listopadu 1971 narodil. Na stroji Morbidelli v kategorii Klassik 175 má v sobotu poruchu, vítězí Miloš Thér (ČZ) před Jaroslavem Mrhálkem (Benelli) a Jiřím Mošnou (ČZ). V nedělním závodě vítězí s náskokem celého jednoho kola Chris Meyer před Milošem Thérem (ČZ) před Jaroslavem Mrhálkem (Benelli).

V závodě Klasik 250 vyhrává oba závody slovenský závodník Dalibor Žiška před Milanem Bangem a Josefem Brillem – všichni na motocyklech Yamaha.
Závody Klasik v třídě do 350 cm3 ovládají stroje Yamaha, které obsadí v sobotu prvních pět a v neděli prvních šest míst. V sobotu vítězí Vítězslav Hatan (Mototeam Hatan) o 2,003 sekundy před Jaromírem Tázlerem (Motoracing Team JT). Třetí místo obsadí Šárka Schmidtová z týmu Yamaha Lomas, její manžel David kvůli zranění nestartuje. Šárka Schmidtová: „Od pátečního tréninku s manželem bojujeme s vibracemi na přední vidlici, nepomáhá kontrola tlumičů ani výměna přední pneumatiky.“ V neděli vítězí britský pilot Peter Howarth před Jaromírem Tázlerem, v jehož prospěch v souboji s Hatanem rozhodly 0,324 sekundy. „Ze začátku nedělního závodu jsem jel s respektem. Až se pneumatiky zahřály, jel jsem naplno,“ svěřuje se Jaromír Tázler. „Uprostřed nedělního závodu mi nedržel pátý převodový stupeň,“ konstatuje Vítězslav Hatan.

Sobotní i nedělní závod Klasik 500 vyhrává Leoš Hlaváček (Roháč & Fejta) před Tomášem Vencem a Daliborem Vraným (všichni na stroji Honda CB500, Venc před Vraným dojíždí s rozdílem 0,417 sekundy. V neděli je druhý Venc a třetí skončí Libor Dokulil na motocyklu Suzuki TR500, ročník 1968.

Sobotní i nedělní závod Klasik 750 vyhrává švédský pilot Hasse Gustafson na motocyklu Ducati 750, motocykl podle vyjádření pilota jede výtečně. V obou případech skončí druhý Jürgen Riedel (Honda) a třetí Radoslav Kupka (Suzuki GS100 Yoshimura).

Nejrychlejší kolo zajíždí v sobotu časem 2:31,310 sekundy a v neděli časem 2:29,975 sekundy Švéd Hasse Gustafson.

Kategorie Moto3, 125SP a 125GP

Jakub Gurecký

Sobotní závod se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.

Velké ceny Bohumila Staši 2021 se zúčastnil vítěz Northern Talent Cupu Jakub Gurecký z Brno Circuit Junior Racing Team na stroji KTM. Gurecký vyhrál s náskokem 33 bodů před Belgičanem Luciano Lorenzem a s náskokem 47 bodů před maďarským pilotem Rossi Moorem, Gurecký vyhrává v Northern Talent Cupu čtyři ze 14 závodů. V příštím roce bude Jakub Gurecký startovat v Red Bull Rookies Cupu a podle jeho otce by za úspěch považoval v jednotlivých závodech umístění do 10. místa. „Postup do Red Bull Rookies Cupu si nesmírně vážím,“ konstatuje Jakub Gurecký.

V kategorii Moto3 startuje Jakub Gurecký na motocyklu KTM po Ondřeji Vostatkovi z roku 2017 a oba závody vyhrává – sobotní s náskokem 33,765 sekundy, nedělní s náskokem 1.37,023 před svým bratrem Janem ze stejného týmu na motocyklu KTM. „Oba závody byly super,“ povídá Jakub Gurecký. Týmový kolega Gureckých z týmu Brno Circuit Junior Racing Team Michal Prokeš pro technické závady ani jeden závod nedokončí.

V kategorii 125GP startují pouze piloti na motocyklech Honda RS125. V sobotu a v neděli získává vítězství Patrik Kolář (MRK Moto Racing Kolář) před německým pilotem Chrisem Meyerem – v sobotu s náskokem 0,244 sekundy, v neděli o pouhých 0,017 sekundy. Třetí místo obsadí v obou závodech veterán Oldřich Podlipný.

Ve třídě 125SP vyhrává v sobotu i v neděli Lukáš Fikker (AMK Městec Králové) na stroki Aprilia. V sobotu je druhý Marek Zima (Cagiva) před slovenským reprezentantem Marcelem Hrubošem (Aprilia), v neděli je druhý Miroslav Sedlo před Markem Zimou (oba Cagiva Mito 125).
Nejrychlejší kolo zajíždí v sobotu časem 2:17,861 a v neděli časem 2:14,027 sekundy Jakub Gurecký.

Kategorie do 600 cm3

Igor Kaláb

Závod v sobotu se jel na 7 kol, v neděli na 12 kol.

Favoritem závodu do 600 cm3 je brněnský pilot Igor Kaláb s motocyklem Triumph Daytona 675R, ročník 2014. Kaláb v předchozích závodech startuje se startovním číslem 3, které bylo pro Velkou cenu Bohumila Staši 2021 přiděleno německému závodníkovi Thomasi Stinglovi a Igor Kaláb se musí spokojit s číslem 5. S přehledem vyhrává oba závody a zajíždí také nejrychlejší kola. V sobotu vítězí s náskokem 4,662 sekundy před Michalem Chalupou Yamaha). S tímto pilotem zápolí také v neděli, než Chalupa v úseku 10 v zatáčce Bohumila Staši ve 4. kole havaruje. Kaláb vyhrává s náskokem 22,029 sekundy před Matějem Vítem na stroji Yamaha. Kaláb: „S motorkou jsem neměl žádný problém, pouze dnes foukal dosti silný vítr.“

Matěj Vít obsadí v sobotním závodě třetí (ztráta na Michala Chalupu činí 0,160 sekundy) a v neděli druhé místo. „V sobotu jsem jel s přefoukanou zadní gumou, v neděli po Chalupově pádu jsem na motocykl netlačil, jel jsem na jistotu.“ Německý pilot Thomas Stingl (Yamaha) v konkurenci českých pilotů nemyslí na vítězství. „Mám motocykl z roku 2018 a postačí mi umístění do šestého místa,“ konstatuje Stingl, který skončí v sobotním závodě se ztrátou 9,693 sekundy čtvrtý a v neděli kvůli závadě na motoru nestartuje.

Petr Najman startuje na motocyklu Triumph Daytona 675 z roku 2014. Najman jede za Kalábem, Vítem a Stinglem ve druhém kole čtvrtý, při vjezdu na „stadión“ havaruje a po pádu má zraněné pravé tříslo. Nedělní závod Super MONO sice vyhrává, do druhého závodu do 600 cm3 však nenastoupí. V letošním ročníku IRRC obsadí v kategorii Supersport třetí místo, když dvakrát vyhrává závod v Hořicích a pokaždé se umístí na pódiu, ve trojici závodů však neboduje. Získává mnoho nových poznamtků, šampiónem IRRC v kategorii Supersport se stává Francouz Pierre-Yves Bian.
Páté místo v nedělním závodě Velké ceny Bohumila Staši 2021 obsadí Patrik Carda na stroji Yamaha.

Nejrychlejší kolo zajel v sobotu časem 2:08,753 a v neděli časem 2:08,209 sekundy Igor Kaláb.

Kategorie Twin a STOCK300

Filip Juránek a Jurand Kuśmiersczyk

Závod v sobotu se jel na 6 kol, v neděli na 11 kol.

V kategorii Stock300 vyhrává oba závody Filip Juránek ze stáje Brno Circuit Junior Racing Team na stroji Kawasaki ZXR400.Oba závody bojuje s Filipem Feiglem (Genius Racing Team) na stejném motocyklu a s polským pilotem Jurandem Kusmierczykem na motocyklu Yamaha, o kterého pečuje vítěz CEMC v roce 2013 v kategorii Moto1000 Pawel Szkopek. V sobotu je mezi prvními třemi piloty rozdíl 0,202 sekundy, v delším nedělním závodě je druhý Kusmierczyk před Feiglem a rozdíl činí 0,924 sekundy. Odveta tak Filipu Feiglovi nevyšla, v sobotu to zkouší do poslední zatáčky, avšak o 0,055 sekundy prohrává. Filip Juránek spolupracuje s pilotem kategorie nad 600 cm3 Karlem Peškem a v obou závodech si zlepší svůj brněnský osobní rekord. Nadějný výkon podává nadějný pilot Nicolas Zanin na stroji Yamaha, který skončí se ztrátou 12,997 sekundy v sobotním závodě čtvrtý.
Oba závody kategorie TWIN vyhrává polský pilot Jacek Molik (Stajnia Motocyklowa) na stroji Suzuki SV650. Druhý je v obou závodech Josef Klusáček (Indi Racing Team) na stroji Kawasaki ER6, který se chtěl původně umístit do 5. místa.

Nejrychlejší kolo zajíždí v kategorii TWIN polský pilot Jacek Molik na stroji Suzuki SV650 – v sobotu časem 2:19,721, v neděli časem 2:19,168 sekundy.

Kategorie nad 600 cm3

Michal Prášek a Karel Pešek

Sobotní závod byl vypsán na 7 kol, v neděli se jelo 12 kol.

Michal Prášek startuje v týmu Roháč & Fejta Motoracing, motorka BMW S1000RR je z roku 2018, starší model je z roku 2012. V sobotním závodě Michal Prášek vítězí s náskokem 2,392 sekundy před Karlem Peškem (Kawasaki). Pešek vede první čtyři ze sedmi kol, pak se mu porouchá spojka, nemůže zařadit čtvrtý a pátý převodový stupeň, navíc se mu uvolní řídítka. V nedělním závodě vede Karel Pešek od startu až do cíle a vítězí o 3,309 sekundy před Michalem Práškem. „V dnešním závodě to vyšlo, zvolil jsem správnou taktiku ta se mi vyplatila,“ konstatuje Karel Pešek. Michal Prášek: „Mám radost i z dnešního závodu, i když jsem skončil druhý. Pravděpodobně rozhodli závodníci, kteří byli o kolo zpět. Když jsem je předjel, Karel Pešek už byl dosti daleko.“

Třetí místo obsadí v sobotním závodě se ztrátou 9,337 sekundy Jiří Brož (Montáže Brož Racing Team) na motocyklu Ducati Panigale V4R. V neděli je třetí se ztrátou 13,955 sekundy Miroslav Pokorný (Roháč & Fejta Motoracing), jehož motocykl Yamaha R1 má letošní ročník výroby. Marek Červený startuje ve stáji WRP Wepol Racing na stroji BMW S1000RR. V letošním ročníku IRRC v kategorii Superbike obsadí 5. místo, když v prvním závodě v Hořicích skončí druhý za švýcarským pilotem Lucasem Maurerem (Kawasaki), šampiónem IRRC je Němec Didier Grams na stroji BMW. Při Velké ceně Bohumila Staši 2021 obsadí Marek Červený osmé resp. šesté místo. V nedělním závodě bojuje Červený s Alešem Nechvátalem (Dafit Motoracing, Yamaha R1) a skončí za ním o 4,933 sekundy.

Nejrychlejší kolo zajíždí v sobotu časem 2:04,589 sekundy Michal Prášek a v neděli časem 2:05:309 sekundy Karel Pešek.

Na závěr dejme slovo předsedovi divize Přírodních okruhů CAMS a řediteli Velké ceny Bohumila Staši 2021 Petru Civínovi. „Na závodech bylo skoro letní počasí a jsem velmi spokojen. Výkony závodníků jsou na špičkové úrovni. Ukázalo se, že na Automotodromu Brno je možné uspořádat kvalitní závody a my je chceme také nadále uspořádat.“

Text a foto: Tomáš Gescheidt

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *