Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Classic Days - Adrenalin se škodovkami

Letos uplynulo 120 let, kdy se značka Laurin&Klement, od roku 1925 pak Škoda, objevila na závodních tratích. Nejdříve s motocykly, později s automobily. Jen málokterá značka vydrží ale u automobilového sportu tak dlouho, jako Škoda. Dlouhá cesta je lemována mnoha úspěchy a evropskými i světovými tituly.

U příležitosti 120 let pozvala Škoda Auto novináře na Škoda Classic Days, který měl tři části. Prohlídka muzea Škoda Auto s právě otevřenou výstavou 120 let Motorsportu s doprovodným slovem Michala Velebného, návštěva Škody Motorsport se seznámením se současnou situací, a hlavně pak jízdy na sedadle spolujezdce v areálu v Bělé pod Bezdězem.


Vedle statické výstavky soutěžních automobilů byly připraveno pět soutěžních vozů od Favorita přes 200 RS, 130 LR, Fabii Evo až k elektrické verzi Fabie, připravované dohromady s rakouskou společností Kreisel. A k tomu okruhový model 1100 OHC.


Akce byla předem pečlivě připravena tak, aby se každý svezl v přesně vymezeném čase s každým. Nejdříve usedám ke starému známému Raimundu Baumschlagerovi, který donedávna patřil k inventáři našich soutěžích Bohemia a Barum rally. Ještě dobře si ho pamatuji s vozy Toyota Corolla GT, VW Golfm Ford Escort Cosworth a Focus WRC, Mitsubishi Lancer, Audi Coupe S2 atd.
Prototyp Škoda RE-X1 Kreisel pohání elektromotor o výkonu 354 k a točivém momentu 600 Nm, což znamená velký nárůst oproti 291 k a 425 Nm standardní přeplňované šestnáctistovky Škody Fabie Rally2 evo. Kvůli akumulátoru 860 V s kapacitou 52,5 kWh musel být přepracován podvozek. Není tedy jednoduché nasoukat se na sedadlo spolujezdce. Nohy si dovnitř tak tak složíte, protože před sedačkou je ještě speciální hasicí přístroj. Doslova brutální zrychlení vás zatlačí do sedačky a než se nadějete už se řítíte lesem hodně přes stokilometrovou rychlostí. Elektrická Fabia zrychluje lineárně a stovku udělá pod dvě sekundy. To vše za doprovodu nezvyklého bzučení podobné trolejbusu a pestrobarevného blikání nejrůznějších kontrolek.


Nedlouho po akci dorazila do redakce mail, který informuje, že příští rok se objeví čtrnáct vozů od společnosti Kreisel Electric v rámci mistrovství světa v rallycrossu. Že by škodovky? O tom se v tiskové informaci ale zatím nemluví, ale na přiložených fotografiích je Škoda Fabia.


Z „elektriky“ přesedám do klasické Fabie Evo, kterou neřídí nikdo jiný než mistr světa a několikanásobný mistr republiky Jan Kopecký. Po prvních metrech jsem hned pochopil, proč je dlouhá léta naší jedničkou. Jízda po „erzetě“ v Bělé je zážitkem a Jan Kopecký si s autem jen hraje. Po úzkém asfaltu jede mnohem rychleji, přesněji a mnohem víc plynule než jeho rakouský kolega. Pocit z klasické Fabie máme mnohem lepší než v elektrické. Jak nedávno prohlásil bývalý tovární jezdec Vladimír Berger – Profesorská jízda. Díky Honzo.


Po dvou současných speciálech jsem se vrátil o sedmdesát let zpátky, potom o takřka nějakých padesát. Nejdříve jsem se úzkými dvířky nasoukal do miniaturního kokpitu Škody 1100 OHC z padesátých let. Ten je ještě menší, než se zvenku zdá. Teď v duchu obdivuji posádku, která s vozem absolvovala Sachsen Classic. Kolena se opírají o trubkový rám, ale komu by to vadilo. Zpočátku jsem netušil, kdo unikát řídí, ale bylo mi jasné, že někdo, kdo umí. Až po vystoupení jsem zjistil, že pod helmou se skrýval Vojtěch Krupka, zaměstnanec muzea Škoda Auto a pravidelný účastník Sosnění historických automobilů. To, co s vozem předváděl „na užovkách“ hlavně v zatáčkách z kopce byl silný zážitek. Malý čtyřválec 1,1 litru o výkonu 92 k musel být slyšet snad až v Mladé Boleslavi, kde automobil vznikal.


A už netrpělivě čekám až na mě přijde řada na další unikát. Už jen proto, že si tento automobil pamatuji od prvního jeho startu v Barum rally a Rally Škoda v roce 1974. Tehdy vzbudil senzaci a jeho jezdci Oldřich Horsák a Jiří Šedivý měli za úkol porazit alpinku Vladimíra Hubáčka. To se ale nikdy nepodařilo. Jedná se o Škodu 200 RS, třetí vůz Škoda 180 RS pilotoval kdysi Josef Srnský. Na Škoda Classic Days přivezl dvoustovku Stanislav Kafka, který vůz po Oldřichu Horsákovi zrenovoval a dnes jej předvádí divákům při legendách.
Dvoustovku pohání dvoulitrový čtyřválec o výkonu asi 160 k, což podle zpřevodování umožňovalo až 240 km/h. Takovou rychlost na úzké silničce ani nedáme, ale ani vzhledem k věku vozu by nebyla žádoucí. Přesto je Standa Kafka, který snad ví o soutěžních škodovkách všechno, ve svém živlu. Díky solidnímu točivému momentu nemusí v pomalejších zatáčkách podřazovat a „šetřit“ pětistupňovou převodovku Porsche, kterou tehdy inženýři použili. Oproti současným speciálům sedíte hodně nízko a občas ťuknete přilbou do ochranného rámu.


Ale nechme promluvit Stanislava Kafku: „U Škody 200 RS je největší problém se tam naskládat obzvlášť když jsou dva podobní jako já. Motor má díky objemu veliký kroutící moment 240 Nm a s max. výkonem 166 koní se se potkávají v rozmezí 4750 – 5200 otáček za minutu. Proto auto jede pořád dopředu a vlastně nezáleží jaká tam je rychlost. Malá váha 760 kg spolu s rozšířenou přední nápravou a zadní vlečenou nápravou představují výborné jízdní vlastnosti. Dobový jezdci si stěžovali na kombinaci občasné nedotáčivosti - v pomalých zatáčkách a velké váhy agregátu za zadní nápravou v rychlostech velkých. Dnes, když jsou na autě použity současné závodní pneumatiky a nové tlumiče, byť obdobné konstrukce jako dobové, jsou tyto negativa výrazně potlačeny. Dnes už neseženeš Barum OR 22 nebo OR 6. Na to, jak auto jede rychle by mohlo lépe brzdit. V autě je převodovka s kopcovým uspořádáním, na rally by si auto zasloužilo o ca 30 km/h větší maximálku. No a pak z toho zase musíš vylézt, a to pokaždé nejde.“


Škodu 130 LR vynechávám, abych stačil nasbírat informace, a tak ještě okusím horké sedadlo ve Škodě Favorit vedle Otakara Zenkla ml. Jedná se o bývalý originál Daniela Mrštiny, zrenovovaný a postavený samotným jezdcem. Jediný automobil na Škoda Classic Days s pohonem předních kol. Ještě máme v živé paměti, co s ním dokázali Emil Triner a Pavel Sibera ve světových rallye. Všude, kde se objevili se jim dostalo uznání od světových jezdců rally. Malý výkon dokázali eliminovat jezdeckým nasazením. A ještě vzpomeňme, že Favorita učil jezdit Vladimír Berger.


Ota Zenkl ml. i když se v rallye objevuje teprve málo let, má Favorita dokonale v rukou. Skvělý podvozek umožňuje jízdu dveřmi napřed přes ruční brzdu, jak nám jezdec názorně předvedl. Máme dojem, že o Otovi Zenklovi ml, ještě uslyšíme. Teď v Rally Pačejov dojel mezi historickými automobily čtvrtý a divákům, stejně jako nám, se jeho rozevlátý styl líbí.





JL 16.10.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar