Foto: Zbyněk Pecák

APRA se distancuje od Jiřího Ovčáčka, vystavuje mu červenou kartu

18. 10. 2021 20:10

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Podle Asociace public relations Ovčáček nevykonává práci tiskového mluvčího eticky a v souladu s principy oboru, čímž ho dehonestuje. APRA vyzývá k podpoře iniciativy, kterou už podepsaly stovky profesionálů.

Asociace public relations (APRA) zformulovala otevřený dopis, v němž se distancuje od toho, jakým způsobem vykonává práci tiskového mluvčího prezidenta republiky Jiří Ovčáček. Vyzývá také profesionály k podpisu dopisu a podpoře iniciativy, s jejíž pomocí chce Ovčáčkovi „vystavit červenou kartu“.

Po jednom dni od zveřejnění petice sesbírala už téměř 800 podpisů. Mezi prvními signatáři jsou členové vedení APRA, jako například Rostislav Starý a Jaroslav Duroň z agentury PR.Konektor, Václav Pavelka z Native PR, Michal Vlasák z Havas Public Relations či Patrik Schober, šéf Pram Consulting a předseda výkonné rady APRA.

„Jako profesní organizace kultivující trh a obor public relations se musíme zásadně distancovat od způsobu výkonu práce tiskového mluvčího tak, jak tuto roli naplňuje tiskový mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček. V aktuální situaci, kdy je na jeho způsob práce oprávněně upřena mimořádná pozornost, obor dehonestuje neprofesionálním a neetickým výkonem funkce tiskového mluvčího prezidenta republiky,“ uvádí v dopise APRA.

Podle asociace se Ovčáček vůči etickým zásadám public relations proviňuje dlouhodobě. Porušuje například minimálně pět z deseti bodů Helsinské deklarce, kterou zformulovala respektovaná mezinárodní organizace ICCO.

APRA prohřešky proti zásadám vysvětluje následovně:
Komunikovat pravdivě a transparentně
 – Jiří Ovčáček byl v průběhu své role tiskového mluvčího prezidenta opakovaně usvědčen ze lži. Dlouhodobě se navíc vyjadřuje tak, že není zřejmé, zda jde o názor jeho nebo prezidenta republiky, který jen tlumočí. Vlastní názory by přitom v roli tiskového mluvčího prezidenta republiky a na kanálech pro tyto účely zřízených prezentovat vůbec neměl.

Přispívat k reputaci oboru PR – Jiří Ovčáček obor komunikace dlouhodobě dehonestuje a vytváří dojem, že tato práce nepodléhá žádným profesním ani etickým principům. Opak je pravdou. Tento obor s více než stoletou tradicí a všechny profesionální subjekty v něm podléhají standardům formulovaným mimo jiné ve Stockholmské chartě, Helsinské deklaraci a dalších profesních kodexech. Na jejich dodržování a rozvoj oboru dohlíží řada národních i mezinárodních organizací, které usilují o to, aby profesionálové v komunikaci jednali eticky a společensky odpovědně.

Nikdy nepřispívat k rozšiřování fake news – pomineme-li obavu, že Jiří Ovčáček fake news sám i vytváří, tak nedostatečnou komunikací a jinotaji nepochybně dává zcela zbytečně prostor pro spekulace a jejich šíření veřejným prostorem

Nedopouštět se diskriminace nebo nepřátelského jednání vůči některým osobám či komunitám – Jiří Ovčáček z pozice tiskového mluvčí opakovaně uráží nejen např. novináře, ale záměrně nálepkuje i část veřejnosti a ostouzí občany této země. V roli tiskového mluvčí prezidenta republiky je to něco naprosto nepřijatelného.

Být si vědom síly sociálních médií a využívat je zodpovědně – Jiří Ovčáček dlouhodobě využívá twitterový účet vázaný na pozici tiskového mluvčího prezidenta republiky k dalšímu štěpení společnosti, útokům vůči části veřejnosti a v poslední době i sdílení bezobsažných a nepochopitelných emotivních příspěvků.

Foto: Zbyněk Pecák

Jakub Křešnička

O ekonomice píše přes deset let, prošel redakcemi týdeníků Ekonom, Euro a Týden, kde byl mimo jiné zodpovědný za každoroční speciál 111 nejbohatších Čechů a Slováků. Do Marketing & Media nastoupil s prvním lockdownem a věnuje se převážně kreativitě, reklamě, agenturám či B2B.

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.