Online vstupenky na jednom místě?

Foto: Shutterstock.com Za tři roky si vstupenky koupíme přehledně na jednom místě Foto: Shutterstock.com

Přesnější statistiky cestovního ruchu i jednodušší nákup vstupenek. To jsou velké digitální novinky, které chystají Ministerstvo pro místní rozvoj a agentura CzechTourism. Projekt eTurista usnadní práci poskytovatelům ubytování i obcím a navíc přinese co nejpřesnější informace o tom, co se na cestovním trhu zrovna děje. A online tržiště zážitků a služeb nabídne turistické atraktivity přehledně na jednom místě. Hotovo by mělo být za tři roky.

„Když si dnes kupujete letecké spojení, nechodíte na stránky všech dopravců, ale zajdete na jednotný server, kde si letenku koupíte,“ přirovnává ředitel agentury CzechTourism Jan Herget chystanou novinku k běžné cestovatelské praxi. Prodávat se ale nebudou letenky, nýbrž vstupenky. „Chceme vytvořit tržiště, do kterého integrujeme různé rezervační systémy, kterých jsou dnes desítky. Zákazník tak nebude muset procházet desítky webových stránek, ale na jednom místě si koupí vstupenku na hrad, do muzea nebo zážitkového parku,“ pokračuje ředitel CzechTourismu. Zákazníkem může být jak samotný návštěvník, tak například cestovní kancelář, která návštěvu zprostředkuje.

Základem by se podle Hergeta měl stát portál Kudyznudy.cz. Ten v současnosti nabízí kolem sedmdesáti tisíc zážitků. Nová služba by neměla atraktivity jen propagovat, ale i umožňovat přímý nákup vstupenek. „Slibuji si lepší orientaci zákazníků, přičemž je jedno, jestli jde o finálního zákazníka, nebo cestovní kancelář. Doba katalogových zájezdů je dávno pryč. Dneska i zahraniční hráči využívají tzv. dynamický packaging, což znamená, že si nabídku sami poskládají. Mým cílem je dát do těchto velkých rezervačních systémů českou nabídku. Slibuji si tak nárůst zahraničních klientů, kteří se díky tomu dostanou do regionů. Tím se zvýší i průměrná útrata na daném místě, protože návštěvníci zjistí, že tam není jen jedna hlavní atrakce, ale třeba pět dalších,“ popisuje dále Herget s tím, že právě drobným poskytovatelům služeb, které turisté zatím často přehlíží, by měl nový systém pomoct.

V tom vidí velkou výhodu chystané služby: „Podobné služby ve světě už existují, ale soustředí se jen na ty nejznámější, nejpřetíženější památky. Byznysově se nikomu nevyplatí zajet do regionů a nasmlouvat ty menší, méně známé atraktivity,“ doplňuje Herget. Poskytovatelům služeb se tak prý otevírá možnost marketingu, na který by jinak neměli šanci dosáhnout, a společně s tím se jim zvýší počet rezervací a výnosy z nich. Systém zároveň nabídne přesnější statistická data, která prozradí, co, kde a v jakém množství se prodává a kdo nakupuje. Vznikne tak nástroj pro efektivnější řízení cestovního ruchu. Do ostrého provozu by se měl dostat v roce 2024.

Foto: Petr Manuel Ulrych Ředitel CzechTourism Jan Herget Foto: Petr Manuel Ulrych

Čísla v přímém přenosu

Na statistická data se zaměří také další chystaný produkt agentury CzechTourism a Ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Jmenuje se eTurista a naši pravidelní čtenáři se o něm už dozvěděli. „Projekt cílí na snížení administrativní zátěže podnikatelů, kteří zejména v této postcovidové době mají plno jiných starostí než vyplňovat spoustu formulářů podle různých potřeb státní správy,“ popisuje David Koppitz, náměstek sekce regionálního rozvoje MMR.

Zadání dat do chystaného systému by mělo nahradit všechny ostatní povinnosti, které v současnosti poskytovatelé ubytování mají při příjezdu klienta. „Chtěli bychom sjednotit informace do jednoho registru, ze kterého pak bude moct čerpat jak cizinecká policie, tak Český statistický úřad. Takto se dozvíme dynamická data o cestovním ruchu. V neposlední řadě systém využijí obce, které se rozhodly od turistů vybírat místní poplatky,“ pokračuje náměstek.

Systém bude fungovat tak, že poskytovatelé ubytování zadají do systému informace o klientovi. „Ta informace se už automaticky bude distribuovat na místa, která ji potřebují pro to, aby mohla vykonávat svou agendu. Zároveň by to měl být reportovací mechanismus směrem k obcím, které nemají kapacitu na to, aby mohly kontrolovat, zda ten daný podnikatel místní poplatek vybírá, či nikoli,“ doplňuje Koppitz.

Právě i na vybírání místních poplatků systém eTurista míří. Koppitz věří, že díky jednoduchosti, kterou systém nabídne, vzroste počet obcí, které se pro vybírání místních poplatků od turistů rozhodnou. V současnosti jich je asi 30 %, Koppitz by uvítal vzrůst o dvojnásobek. Místní poplatky totiž můžou představovat zajímavý příjem do obecního rozpočtu, který pak můžou investovat do rozvoje infrastruktury a kvality nabízených služeb. Zároveň výší poplatku si obce můžou regulovat intenzitu cestovního ruchu. Příliš vytížená místa můžou zvolit vyšší místní poplatek.

Místní poplatky můžou v současnosti dosáhnout maximální výše 50 korun za osobu a den. I proto Koppitz věří, že v celkových nákladech na dovolenou budou místní poplatky tvořit zanedbatelnou položku. Odlivu turistů se proto neobává.

I systém eTurista by měl být zprovozněn v roce 2024.

Nejnovější články z rubriky Česko a jeho regiony

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: CzechTourism

Zahraniční odborníci na cestovní ruch poznali Karlovarský kraj

První velká incomingová akce na podporu návštěvnosti České republiky po pandemii covid-19. Tak vnímají odborníci na cestovní ruch z celého světa Czech Republic Travel Trade Day (TTD) 2022. Ve spolupráci s Destinační agenturou Živý kraj ho uspořádala...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více