Previo: Pracovníky hledá 65 % hoteliérů, pomoci může digitalizace

Foto: Shutterstock.com Téměř dvě třetiny hoteliérů nyní postrádají personál Foto: Shutterstock.com

Podle ředitele společnosti Previo Pavla Kotase nyní téměř dvě třetiny hoteliérů hledají personál, nejčastěji recepční. S řešením personálních problémů podle něj může pomoci digitalizace a automatizace. Kotas to minulý týden uvedl na tiskové konferenci agentury CzechTourism. Bezkontaktní obsluhu podle majitele sítě Pytloun Hotels Lukáše Pytlouna vyhledává zejména firemní klientela, která nejvíce oceňuje úsporu času. Využívá ji velmi ráda také mladší generace hostů, uvedl.

Zaměstnance do recepce momentálně podle Pavla Kotase hledá 38 procent hoteliérů, druhou nejvíce poptávanou pozicí s podílem 28 procent jsou pracovníci do restaurace. Pokojské potřebuje 24 procent provozovatelů ubytovacích zařízení, desetině scházejí lidé na správu provozu.

„Personál během covidu odešel. První vlnu spousta podnikatelů překonala, týmy udržely. Pak přišla druhá vlna a lidé si uvědomili, že nemají v cestovním ruchu jistotu a odešli do jiných oborů,“ uvedl Kotas. Doplnil, že letos v létě se obsazenost hotelů dostala na čísla roku 2019 a byl potřeba téměř stejný počet pracovníků, kteří ale chyběli. Říjen by přitom mohl podle Kotase v obsazenosti být podobný předcovidovému roku 2019.

V následující dekádě Kotas předpokládá trend samoobslužných check-inů. Některé zahraniční průzkumy už podle něj ukazují, že do roku 2030 by mohla většina recepčních skončit. Velmi se podle něj budou rozvíjet také chytré zámky – host se do pokoje dostane prostřednictvím PINu nebo pomocí technologie Bluetooth. V hotelech podle Kotase fungují už také samoobslužné bary, kde si host produkt odebere a zaplatí ho prostřednictvím QR kódu.

Ve dvou hotelech sítě Pytloun Hotels podle Lukáše Pytlouna funguje i samoobslužný prodej. „Za měsíc a půl se nám na dvou pobočkách ztratila jedna lahev prosecca a jedna lahev červeného vína,“ řekl Pytloun. Ve zmíněných dvou hotelech se za uvedené období vystřídalo zhruba 1 500 hostů. U minibarů, kde lidé neprovádějí platbu bezprostředně po odběru produktu, je ztráta podle něj vyšší, činí asi 30 000 korun. „I přesto se nám to vyplatí,“ dodal Pytloun.

Pavel Kotas dále z hlediska digitalizace v následujících letech předpokládá větší rozvoj automatizace plateb a po vzoru například leteckých společností zavedení dynamických cen. Ty se mění s ohledem na obsazenost a mnohá zařízení s nimi už nyní pracují, doplnil.

Obsáhlý rozhovor na téma technologických trendů poskytl Pavel Kotas naší redakci minulý měsíc. Přinesli jsme jej i ve formě podcastu.

Nejnovější články z rubriky Online

Foto: Shutterstock.com

Celyoturismu.cz končí, cestovní ruch se přesouvá na Komoraplus.cz

Vážení čtenáři, Váš oblíbený portál Celyoturismu.cz bude v horizontu 3 měsíců uzavřen. To podstatné z cestovního ruchu – vývoj, statistiky, analýzy, legislativní problematiku atd. – proto nově najdete na zpravodajském portálu Hospodářské komory ČR www.komoraplus.cz a také ve...

Číst více
Foto: DMO Český Krumlov Region

Web destinace Český Krumlov Region uspěl ve Zlatém erbu

Webové stránky destinace Český Krumlov Region zabodovaly jako jedny z nejlepších v republice v soutěži Zlatý erb. V kategorii měst a obcí se umístily na druhé příčce v rámci Ceny místopředsedy vlády pro digitalizaci za nejlepší turistickou prezentaci. Ocenění se předávala...

Číst více
Foto: Pruh Polabí

Porota vybrala vítěze soutěže Turistpropag 2022

Na Výstavišti v Lysé nad Labem se včera sešli porotci prestižní  soutěže  a  přehlídky  turisticko- propagačních  materiálů  Turistpropag 2022, aby vybrali vítěze v 19 kategoriích.

Číst více