„Davaj, davaj,“ ozývalo se v ten den na prostranství vedle velké haly loděnic. Ukrajinští dělníci pomalu vyvezli 86 metrů dlouhého a přibližně 530 tun vážícího obra z montážní haly. „Loď bylo potřeba vytáhnout na systém výtahů. Jeden umožňuje pohyb plavidla po vodorovné ploše, druhý pak šikmo do vody,“ popsal dění v loděnici její ředitel Jan Skalický.

Tanker bude určen pro přepravu kapalných komodit od ropných produktů až po potraviny. Z Děčína putuje k nizozemskému developerovi, který jej pak dodá konečnému rejdaři. Křešická loděnice nepostavila kompletní loď, ale jen takzvané kasko. Tedy plavilo, které nemá například motory a další vybavení, je to jen hrubá stavba. „Má sedm nádrží a šest přepážek. Loď je vybavena speciálním systémem parního čištění, který umožňuje kteroukoliv nádrž perfektně vyčistit. Díky tomu bude možné loď využívat k přepravě nejrůznějšího zboží,“ přiblížil nový tanker ředitel loděnic. Trivento je součástí série tří tankerů.

Loď měla původně sjet do labské vody krátce po poledni, během manipulace se stovky tun vážícím kolosem se ale vyskytly problémy, které cestu z výrobní haly na hladinu řeky zpozdily. Teprve až okolo 17. hodiny se ozval skřípavý kovový zvuk oznamující, že se vozíky i s lodí daly do pohybu.

Děčín si užil oslavy 100 let tamní kopané. Gratulantem byla AC Sparta Praha.
FOTO: Děčínský fotbal slavil stoleté výročí! Sparta byla krásným gratulantem

Oproti loděnici v Lovosicích ale nesjíždí v Křešicích loď samovolně do řeky a diváci, kterých se na protějším břehu sešlo na silnici na Ústí nad Labem několik desítek, tak nemohli vidět vlnu narážející do břehu. Vozíky s lodí v Děčíně sjížděly pomalu, cesta z hrany bazénu na hladinu zabrala přibližně dvacet minut. Když poprvé loď sama plula, přihlížející lidé ji a její tvůrce odměnili potleskem. Pak se za pomoci lan a remorkéru dostala k přístavní hraně. „Tady bude přibližně dva týdny čekat na to, až si ji nizozemský partner ve spolupráci s německým operátorem odveze,“ dodal Skalický.

Loděnice se v posledních letech potýkaly se nemalými problémy, spojenými z velké části s pandemií covidu. Velká část zákazníků je totiž ze zahraničí, mezi zaměstnanci pak převládají cizinci především z východní Evropy. Jejich cestu do Česka komplikovala v časech nejpřísnějších opatření omezení panující na hranicích. Tanker Trivento byl první letos dokončenou lodí v Děčíně.

„Je dobrá zpráva, že se stále i přes problémy daří udržet know-how a lidi, kteří je umí vyrábět. Je to podobné jako třeba u pilotů. Ti se také bez praxe neobejdou, a když nelétají, své dovednosti a návyky postupně ztrácí,“ řekl spolumajitel rejdařství EVD Lukáš Hradský. Pro české rejdaře mají křešické loděnice význam především jako servisní středisko, nově vyrobené lodě z českých loděnic putují k zahraničním majitelům. A to nejen z Děčína, ale i z Lovosic. Tam ale umí lodě jen vyrábět, zatímco v Křešicích je i opravují. „Pokud by tato loděnice přestala fungovat, zkomplikovalo by nám to servis, za kterým bychom museli jezdit do zahraničí,“ dodal Hradský.