NdB uvede premiéru inscenace Ohnivá země
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSvětová premiéra Ohnivá země bude 22. října 2021 od 19:00 hod na scéně Reduta Národního divadla Brno. Píše se rok 1922 a v Divadle Na hradbách právě probíhá zkouška veselohry Ohnivá země, která se uvádí zejména proto, aby uspokojila lidové vrstvy diváků a tím přinesla divadlu zisk. Úspěšný titul napsal uznávaný dramatik a úřadující ředitel NdB, který se musí městu zpovídat ze svého hospodaření. Protože hrozí, že osvědčená hra bude inscenována avantgardně, musí ředitel vstoupit do konfliktu s idealistickými umělci.
Z hlediska ředitele divadla je Ohnivá země napsaná v satirickém duchu a zabývá se nelítostnou reflexí maloměstských poměrů a českého politikaření, proto nechápe, proč by netradičním inscenováním měl riskovat případné finanční ztráty. Neměl by raději režírovat svou hru sám a využít příležitosti k tomu, aby herecký soubor motivoval k lepším výsledkům? Ředitelova hra pojednává o inspektorovi pojišťovací společnosti jménem Pazdera, který se rodinnému kruhu svěří s geniálním nápadem – kolonizováním Bosny. Ta by se stala pro celou Evropu místem, odkud by se „hrnulo zlato“. Jelikož svůj návrh poslal vládě do Vídně a stále nedostal odpověď, hodlá celou věc popohnat tím, že bude kandidovat jako poslanec za Ohnivou zemi.
Satira Ohnivá země, kterou Václav Štech (1859–1947) napsal v roce 1895, se přesně trefuje do české politiky a společnosti, která se po více než stu letech nezměnila. Ve svébytném textu Ohnivá země Václava Štecha, několikanásobného držitele Ceny divadelní kritiky za Hru roku – Tomáše Vůjtka (*1967), se zmíněný dramatik Štech stává hlavní postavou komedie o poměrech nejen u divadla. Ve fiktivním textu se skutečná fakta – Václav Štech byl ředitelem NdB v letech 1919 – 1925, potýkal se s finančními problémy instituce, měl ideové spory s dramaturgem Jiřím Mahenem apod., záměrně mísí s fikcí (zkoušení Ohnivé země), aby vytvořila ironický pohled do zákulisí současných kulturních institucí. Hru režíruje Ivan Krejčí, umělecký šéf Komorní scény Aréna, která se pod jeho vedením několikrát stala Divadlem roku.
2 otázky pro Tomáše Vůjtka
Štech byl tehdy v Brně ředitelem a nám přišlo zábavné uvést ho do situace, kdy navštíví zkoušku vlastní hry. Nic takového se za jeho ředitelování samozřejmě nestalo, ale stát se to klidně mohlo. Dobové reálie jsou skutečné, jen jsme do nich zasadili „neskutečný“ příběh. Čerpal jsem z pamětí, které Štech sepsal (Džungle literární a divadelní: Paměti českého tvrdohlavce), aby přiblížil všechny peripetie svého uměleckého života a trošku si i postěžoval na ty, kdo mu ublížili. Všechny invektivy, které ve hře zazní, mají oporu právě v jeho pamětech. Divák se tak leccos dozví o tehdejších divadelních poměrech a zároveň v rámci inscenované zkoušky zhlédne Štechovu Ohnivou zem. Je to sice její zkrácená verze, ale vše podstatné v ní zůstalo. A nejvíc mě baví, že divák tak vlastně uvidí dvě hry v jedné. To mi přijde jako dostatečně akční ve všech významech, které to adjektivum dneska má.
Samozřejmě, že jsem mu ublížil, když jsem ho napsal, jak jsem ho napsal, protože tak sebestředný a ublížený nejspíš nebyl, ale v rámci autorské licence jsem na to měl právo, protože takových režisérů, kteří tuto míru narcismu naplňují, ba i přeplňují, jsem poznal poměrně dost. Samozřejmě, že měl pravdu, když chtěl dělat divadlo tak, aby mu divák rozuměl a přitom se nenásilně kultivoval, protože divadlo bez kultivovaného diváka zkrátka existovat nemůže. A samozřejmě, že se divadelní avantgardě musel jevit jako zpátečnický měšťák, protože ta se dívá jen dopředu, kde tuší netušené, zatímco on tam tušil leda katastrofu, protože hry, které tihle modernisté psali, podle něj postrádaly jakýkoli řád. Štech ovládal divadelní řemeslo, věděl, co je divadelní situace, věděl co a proč v textu škrtnout (to se naučil od Stroupežnického, který mu vrátil tři hry) a divadlu a jeho chodu rozuměl jako málokdo. V devadesátých letech předminulého století dokonce prosadil, aby autoři dostávali za uvádění svých her peníze, což v té době nebylo nijak samozřejmé. Myslím, že mu za mnohé vděčíme.
www.ndbrno.cz
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek
MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF
Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine ...celý článek
Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník
3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek
Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna ...celý článek
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 ...celý článek
Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat
„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek
VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války
Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek