Rekonstrukce nadjezdu má nejhorší za sebou, otevře se však až v dubnu

  9:44
V těchto dnech měla původně končit oprava nadjezdu u pardubické nemocnice. Ovšem stavba je stále v plném proudu. Nejvíce poškozený pilíř nadjezdu Kyjevská byl samozřejmě ten, který je zároveň nejhůře přístupný.

Nadjezd je v horším stavu, než se předpokládalo. | foto: Kryštof Ženatý

„Je mezi rychlodráhou a železničním koridorem. Jde o sloup číslo 13, takže mne moje oblíbené číslo tentokrát zklamalo,“ uvedl nedávno náměstek primátora Petr Kvaš zvolený za ODS.

Ovšem nejhorší mají snad dělníci za sebou. Povedlo se jim vlastně téměř ručně zmíněný sloup opravit. Stavba tak nabere větší tempo.

„Rekonstrukce nadjezdu u pardubické nemocnice se posunula za bod zlomu. Stavbaři právě dokončují stavbu pilíře, který byl natolik poškozen, že musel být nahrazen novým. Po třech týdnech bude možno položit desku a práce půjdou do finále,“ uvedla tisková mluvčí města Nataša Hradní. 

Je ale spravedlivé dodat, že ono finále se bude poměrně nepříjemně táhnout. Podle dnešních odhadů totiž oprava zle pochroumaného mostu neskončí dříve než v dubnu. 

„Prodloužení termínu znovuotevření tohoto frekventovaného nadjezdu o pět měsíců je nepříjemné, ale bohužel nutné. Technický stav pilíře byl tak špatný, že si jeho kompletní přestavba vyžádala nejen čas navíc, ale i zvýšené náklady,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát, který zároveň upozornil na to, že spojka vedoucí nad železničním koridorem a tzv. rychlodráhou sloužila bez větších oprav nepřetržitě téměř 60 let. 

„Není tedy divu, že až jeho rekonstrukce odhalila, v jak špatném je technickém stavu,“ dodal primátor z hnutí ANO. 

Most překvapil i přítomností azbestu

Oprava a modernizace nadjezdu, který se motoristům otevřel v roce 1964 a propojuje centrum Pardubic s městskou částí Pardubičky, začala v březnu letošního roku.

První překvapení čekalo dělníky při demolici mostních říms, kde byla prokázána přítomnost azbestu. Odstranění a likvidace materiálu obsahujícího zdravotně velmi závadný prvek prodloužilo již v začátcích dobu nutné uzavírky o několik týdnů. 

„Skutečný technický stav mostu, po němž denně projížděly tisíce vozidel, nákladní automobily a MHD nevyjímaje, odhalil až diagnostický průzkum ložisek a úložných prahů, který bylo možno provést až po zvednutí mostních polí,“ uvedla Nataša Hradní s tím, že ložiska, uložená pod deskami mostních polí, byla natolik zkorodovaná, že nešla repasovat, ale musí se nahradit novými. 

Město na opravu nadjezdu získalo příslib dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury, již dnes je ale zřejmé, že původní náklady, které se měly pohybovat kolem 240 milionů korun, budou minimálně o 20 milionů vyšší.

Nepříjemné je, že most nelze nijak rozumně objet. Sanitky sice mohou v nutných případech jezdit přes dřevěný mostek u tenisových kurtů na Vinici, ale ostatní řidiči musí do Pardubiček buď přes železniční přejezd na Dašické ulici, nebo opačnou stranou přes Nemošice. Obě trasy natáhnou čas cesty o výrazný počet minut.