Zde může být vaše reklama.

Zdraží olomoucká MHD?

Zdraží olomoucká MHD?
Automat na jízdenky, který přijímá platbu kartou a stojí na hlavním olomouckém vlakovém nádraží.

foto: Lukáš Blokša

11. 11. 2021 - 08:39

Olomoučané si mohou oddechnout. Za jízdné v městské hromadné dopravě si v příštích měsících připlácet nebudou. Možné zvýšení jízdného přitom na jednom z posledních zasedání řešila dozorčí rada Dopravního podniku města Olomouce, kde bylo prezentováno mimo jiné srovnání cen jízdného s dalšími, převážně krajskými, městy v republice.

Jak poznamenal předseda dozorčí rady společnosti Josef Kaštil, z tohoto srovnání vychází Olomouc jako jedno z nejlevnějších měst, co se týče ceny dopravy. Zároveň také uvedl, že k diskuzi o možném zvýšení cen vznikla pracovní skupina složená z politiků i odborníků, která bude řešit, jak se bude v dalších letech postupovat. 

"Představenstvo přišlo s představou, že kdyby se o tom začalo v budoucnu uvažovat, že by se mohlo zdražit ve všech položkách. Argumentovali tím, že když se podíváme na Prahu, Ostravu, Liberec i další města, je Olomouc na chvostu s cenami. A to už před rokem, kdy se zdražovalo," uvedl Kaštil na dotaz Večerníku.

Během současného volebního období už k jednomu zvýšení cen došlo, k dalšímu by ale dojít nemělo, komunální volby jsou na programu příští rok na podzim. Cena nejlevnější jízdenky, tehdy za 14 korun, vzrostla na 18 korun, aby tak jízda stála stejně toho, kdo si koupí papírový kupón, tak toho, kdo posílá sms. Naopak například cena celoročního kupónu klesla. Dopravní podnik si od této změny podle Kaštila sliboval, že lidé, kteří do Olomouce přijíždějí na omezený čas, si za jízdu připlatí, zatímco Olomoučané, kteří využívají delší časové kupóny, ušetří.

Jednou z dalších věcí, které v souvislosti se zpříjemněním cestování autobusy a tramvajemi chce Dopravní podnik města Olomouce podle Kaštila řešit, je systém, který ve vozech umožní platbu kartou. Už teď jsou k dispozici dva automaty na hlavním vlakovém nádraží, tímto směrem ale dopravní podnik plošně jít nechce, spíš by měly jít odbavovače přímo do vozů.

Už nějakou dobu na dopravním podniku existuje projekt, který by odbavovače karet zavedl přímo v autobusech a tramvajích. Jsou připravené podklady pro zažádání o dotaci, která by podle Kaštila mohla být vypsaná v nejbližších měsících. Je to po několika pokusech, kdy chtěl dopravní podnik sám vypsat výběrové řízení na firmu, která by systémy zařídila, ale vstoupil do toho mimo jiné covid, ale také právě připravovaná dotace, na jejíž vypsání se teď čeká.

Koronavirus v loňském roce ovlivnil také počet cestujících MHD, který klesl, v souvislosti s tím se společnost dostala do ztráty devíti milionů korun.

Další články