Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini a důležité osobnosti, které pomohly značku proslavit

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Úspěch Lamborghini stojí na lidech. Od montážních dělníků po vedení firmy se všichni podílejí na pokračování historie, kterou zpočátku ovlivnilo několik oddaných jednotlivců.

Automobilka Lamborghini od založení vystupuje jako vysoce inovativní a průkopnická společnost. V roce 1963 začala sebevědomá éra značky nesoucí jméno svého zakladatele, který se obklopil podobně entuziastickými odborníky. Už 58 let se píše historie jednoho z nejprestižnějších a nejlegendárnějších podniků automobilového průmyslu, který by nebyl bez méně či více známých inženýrů, výrobních techniků a inovátorů.

1. Ferruccio Lamborghini

Existence prestižní automobilky je prvořadá zásluha Ferruccia Lamborghiniho, který z výrobny traktorů na truc dokázal vybudovat celosvětově obdivovanou manufakturu sportovně založených aut. Dotčený průmyslník začal se zemědělskou technikou, aby ve svých 47 letech předefinoval paradigma automobilismu. Výtvory vzkvétajícího podniku brzy aspirovaly na nejlepší vozy planety, ale nadčasová řešení bychom nemohli dnes a denně obdivovat bez spolupráce Ferruccia s vynikajícími inženýry, z nichž mnozí právě obdrželi univerzitní diplom.  

2. Gian Paolo Dallara

Dallara coby úspěšný absolvent milánské polytechnické univerzity byl jmenován technickým ředitelem ve věku pouhých 27 let. Pod jeho vedením bylo vyrobeno první sériové sportovní Lamborghini. Fantastická Miura donutila novináře začít používat termíny jako supersport nebo supercar. Tvary karosářské dílny Bertone skrývající poprvé V12 uprostřed udělaly z Miury nejžádanější vůz doby a autentický sběratelský kousek.

3. Paolo Stanzani

V roce 1968 byly funkce technického ředitele a ředitele výroby přiděleny mladému absolventovi strojního inženýrství v Boloni. Opět ani ne třicetiletý nováček se na vrchol dostal po pěti letech působení ve firmě. Paolo Stanzani se zasloužil o vývoj ikon Lamborghini, staral se například o testování, homologaci a udržoval kontakty s karosářskými dílnami. Postřehy učenlivého inženýra se promítaly do ladění modelů Miura, Espada, Jarama, Urraco a Countach.

4. Bob Wallace

Výbornou partu zapálených a oddaných techniků Lamborghini správně doplnil Bob Wallace narozený v roce 1938 v Aucklandu. Daleko od domova se stal v letech 1963 až 1975 hlavním testovacím jezdcem, který kilometr po kilometru na Apeninském poloostrově vyvíjel všechny převratné verze včetně modelu Countach. Ve volném čase zkoušel upravit použité díly a vracel jim novou funkci u experimentálních prototypů, proto mohly vzniknout unikáty jako Miura Jota, Jarama Bob nebo Urraco Rallye.

5. Franco Scaglione

Současník Ferruccia Lamborghiniho se narodil v roce 1916 ve Florencii. Franco Scaglione vyrůstal v době rozkvětu futuristického hnutí, kde umělci neustále hledali dynamiku, pohyb a rychlost. Po studiu leteckého inženýrství následoval vrozenou vášeň pro design a začal pracovat jako módní návrhář, než nakonec skicoval auta pro nejvýznamnější karosárny té doby. Jeho série konceptů Berlinette Aerodinamiche Tecniche přinesla aerodynamické prvky provázané do uměleckého stylu aut. V roce 1963 na přímou žádost Ferrucia mu Franco navrhl karoserii úplně prvního Gran Turisma zrozeného v Sant'Agata Bolognese. Linie 350 GTV byly výjimečné, charakteristické, osobité a nikdy nestárnoucí. Zaoblené tvary, velmi tenké sloupky a zakřivená okna nemají konkurenci.

6. Giulio Alfieri

Inženýr Giulio Alfieri se narodil v Parmě v roce 1924 a vystudoval polytechnickou univerzitu v Miláně stejně jako mladší kolega Gian Dallara. Alfieri nastoupil v roce 1975 a po sedmi letech obsadil křeslo generálního ředitele, čímž zahájil éru kompozitních materiálů. Byl zodpovědný za vývoj zkušebního typu Countach Evoluzione složeného téměř kompletně z uhlíkových vláken. Zdánlivě chatrný experiment tvořený i Horaciem Paganim byl asi o půl tuny lehčí, maximální rychlost se tak dostala až za hranici 330 km/h. Studie se promítla do praxe ve formě oslavné série Countach 25th Anniversary a pozdějšího Diabla. Odlehčování zavedené Alfierim zůstalo zásadním stavebním kamenem moderní produkce Lamborghini.

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Doporučujeme

17. 11. 2021 11:54
Re: Mně ve výčtu chybí...
Dík. :-)
Avatar - Dinar
17. 11. 2021 08:15
Re: Mně ve výčtu chybí...
Jasně, že Balboni ve výčtu chybí, článek je fajn, ale jako obvykle na acz není bez chyb.

Nevím, jestli znáš YT kanál “Tyrrell classic workshop”, je to studnice informací o autech z doby, kdy kolem nás byla jen embéčka a moskviče. Tady je parádní díl o Dallarovi a miuře, jestlis neviděl, mrkni, stojí to za to. ;-) https://youtu.be/OdFRPFStvaM
16. 11. 2021 16:33
Re: Mně ve výčtu chybí...
nebo
https://autobible.euro.cz/…ujizdel-policii/
...je o něm na webu plno odkazů.
16. 11. 2021 16:20
Mně ve výčtu chybí...
...Valentino Balboni, dlouholetý, až ikonický, hlavní testovací jezdec, konzultant a nakonec i tvář firmy Lamborghini.
https://www.auto.cz/…ky-farari-134179