Snaha Škodovky dobýt indický kontinent nekončí. Během jednoho roku tak na trh, kde se ročně prodá přes dva a čtvrt milionu nových aut, uvádí druhý, speciálně pro Indii určený model. Dostal typicky český název Slavia.

Indové milují sedany. A Škodovka se jim ho rozhodla dát v podobě, který by se jim měl líbit. Slavia se tak má stát autem pro lépe situovanou indickou rodinu. Zhruba takovou, která si u nás kupuje Škodu Octavia.

Vzhledově má Slavia, která se na indickém subkontinentu bude v přepočtu prodávat za zhruba půl milionu korun, k Octavii hodně blízko. A blízko k ní má i rozměry. Indická novinka je jen o tři centimetry kratší a necelé dva centimetry užší. A moc neztrácí ani z pohledu velikosti kufru, který je u škodovek silnou zbraní. Ten ve slavii má objem 521 litrů, v octavii 600 litrů.

„Novým vozem Slavia zahajujeme další fázi modelové ofenzivy naší značky v rámci projektu India 2.0,“ uvedl šéf Škodovky Thomas Schäfer. Že to koncern Volkswagen myslí s Indií hodně vážně, dokazuje investice jedné miliardy eur. Čtvrtina z toho jde do výzkumu a vývoje.

I díky tomu může Slavia, která bude mít v nabídce dva benzinové motory o výkonu 115 nebo 150 koní, vznikat víceméně celá mimo Evropu. Vyrábí se v třímilionové Púně ležící 140 kilometrů od západního pobřeží Indie, kde automobilka vybudovala i vlastní vývojové centrum s více než dvěma stovkami místních inženýrů. Ti pracovali už i na předchozím „indickém“ autě Škoda Kushaq, který automobilka představila zkraje roku.

„V praxi to znamená, že pětadevadesát procent dílů je od indických dodavatelů a jsou v Indii vyrobené,“ vypočítává Zdeněk Štěpánek z tiskového oddělení automobilky. Až do příchodu modelu Kushaq se škodovky do Indie dovážely rozložené a v tamních závodech se dávaly znovu dohromady.

Indie patří mezi největší automobilové trhy světa. V roce 2020 se tam prodalo zhruba 2 350 000 vozů. Trh navíc v posledních letech setrvale roste. Hlavní díl ale patří lokálním výrobcům. Největší tržní podíl má automobilka Maruti-Suzuki.

Škoda Auto v Indii zákazníkům nabízela modely Superb, Karoq, Kodiaq a Octavia, tedy auta, se kterými mířila na bohatší zákazníky. Jejím dlouhodobým cílem je urvat pozici vůdčí evropské automobilky na tamějším trhu. Do roku 2025 hodlá prodávat 100 tisíc aut ročně – v takovém případě by byla Indie pro Škodovku v první pětce největších globálních trhů.

Slavia a Kushaq k tomu mají výrazně pomoci. „SUV Kushaq se začal prodávat v červenci a prodejci už nasbírali patnáct tisíc objednávek,“ uvedl Štěpánek, podle kterého Škoda Auto od roku 2001 prodala zhruba 300 tisíc aut.

Škoda Slavia se má líbit Indům a v budoucnu také zákazníkům z okolních trhů. A proto si její podoba i technika vyžádala prvky, které pro Evropu nejsou tak typické. 

Speciálně pro Indii vytvořená podvozková platforma dovolila například to, že na podlaze auta není před prostředním sedadlem klasický tunel. Důvod je ten, že Indové často v autě jezdí v pěti a vadil by jim víc než zákazníkům v Evropě.

Velký důraz se kladl na brodivost, protože auto se musí vypořádat s množstvím vody po tropických deštích. V autě byla zesílená klimatizace a v interiéru je na palubní desce také prostor, který v žádném evropském autě nenajdete – prohlubeň, kam si indičtí řidiči běžně připevňují talisman pro štěstí. 

Vzhledem k tomu, že Slavia rozhodně nespadá do low-cost kategorie, už v základní výbavě bude mít šest airbagů. V příplatkových variantách pak může mít dva dotykové displeje nebo ventilace předních sedadel.

Chybět by neměla ani další pro Indy zásadní věc: střešní okno. Zatímco v autech pro Evropu už ho téměř nenajdete, v Indii je to u vozu tohoto typu stále ještě statusová záležitost.