Vlakové spoje mezi Blanskem a Brnem na rok nahradí autobusy, trať čeká modernizace

25. listopadu 2021, ostatní, přečteno: 5525×

Na jednu z největších vlakových výluk v historii naší železnice se musejí připravit cestující na trase z Blanska do Brna. Vlakové spojení se totiž na více než rok úplně přeruší. Od půlnoci z 11. na 12. prosince nahradí všechny vlaky na rok spoje náhradní autobusové přepravy. Důvodem je modernizace železniční tratě. Její součástí je výměna kolejového svršku i podkladových vrstev, opravy tunelů mezi Adamovem a Blanskem ale také modernizace nástupišť v Adamově, Babicích či Bílovicích nad Svitavou. Na zastávce Blansko-město vznikne nový podchod pod tratí i parkoviště u zastávky.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

„Výluka na trase Blansko – Brno se dotkne opravdu velkého počtu obyvatel. Jsem proto rád, že se díky spolupráci všech zúčastněných podařilo spojit několik plánovaných staveb do jedné velké akce, aby byly dopady na cestující co nejmenší,“ uvedl starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

Práce na modernizaci trati už začaly, zatím za provozu. Většina dálkových spojů kvůli tomu jezdí už od dubna mezi Brnem a Prahou přes Havlíčkův Brod. Od září jsou částečně omezené také vlakové spoje mezi Blanskem a Brnem, od konce prázdnin totiž jezdí jen po jedné koleji. V prosinci dělníci začnou odstraňovat i ji. 

Práce na opravě železniční trati už začaly. Zatím za provozu.  FOTO: OHLA ŽS 

Dopravu mezi Blanskem a Brnem proto budou od 12. prosince zajišťovat tři autobusové linky – xS2B, xS2K a 233, denně celkem až osm desítek spojů.

Podrobné informace k výluce najdete zde nebo na webu Integrovaného dopravního systému IDS JMK.

„Spojení Blanska s centrem Brna je nyní odpoledne a večer zajištěno zhruba jednou za půl hodiny, večer a o víkendech pak každou hodinu. Nově bude spojení ve špičce zajištěno každých 10 minut, dopoledne, večer a o víkendech minimálně každých 30 minut. Delší dobu jízdy chceme cestujícím kompenzovat tím, že spoje budou jezdit častěji, někde se sníží počet přestupů nebo docházková vzdálenost při přestupech,“ popsal Jiří Horský, ředitel společnosti KORDIS JMK, která zajišťuje dopravu v Jihomoravském kraji.

Přímé spojení Blanska s Brnem zajistí linka xS2B. Zastávka v Blansku ve směru na Brno bude u vchodu do nádražní budovy, spoje zastaví i v Brně na náměstí 28. října, konečnou stanicí pak bude staré autobusové nádraží na Benešově ulici nedaleko hlavního vlakového nádraží. Spojům z Brna do Blanska bude vyhrazeno nástupiště č. 6, autobusy pak přijedou na blanenské autobusové nádraží. Vlaky ze zastávky Blansko-město nahradí spoje z autobusové zastávky Blansko, Svitavská.

Náhradní autobusová doprava zajistí od prosince také spojení Blanska s nádražím v Králově Poli. Spoje linky xS2K zastaví v Králově Poli přímo před železniční stanicí, nástup v Blansku ve směru do Králova Pole bude na autobusovém nádraží. Do Králova Pole nasadí dopravce v pracovních dnech ve špičce také prodlouženou regionální linku 233, zastávku bude mít na nástupišti č. 10 blanenského autobusového nádraží.

„Díky lince 233 získají bezpřestupové spojení do Brna obce v severní části Blanenska (Sloup, Žďárná, Benešov). Ta pojede denně. Od Velikonoc navíc na této lince budou o víkendech nasazeny také cyklobusy,“ doplňuje mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Dopravu mezi Blanskem a Adamovem zajistí autobusová linka xS2C. „Odjíždět bude v Blansku ze zastávky naproti vchodu do vlakového nádraží. Na adamovské nádraží pak pojede bez zastavení,“ informuje Kordis na svém webu.

Rychlíkové spojení do Blanska tak budou dál zajišťovat pouze vlaky linky R19 z Prahy, které budou zpravidla končit na blanenském vlakovém nádraží.

Cestování bude pohodlnější a bezpečnější

Roční nepohodlí má od prosince 2022 cestujícím vynahradit jízda po modernější a bezpečnější trati a také zkrácení doby cestování. Na hlavním železničním koridoru mezi Brnem a Prahou je to nutnost. Cestující po dokončení oprav budou také moci využívat nové krajské nízkopodlažní vlakové jednotky.

V tunelu pod Novým hradem už nahradily vlaky stavební stroje. FOTO: OHLA ŽS 

Dělníci při modernizaci tratě kompletně vymění ve třech úsecích koleje na 16,5 kilometrech. Bezbariérový přístup získají cestující v Babicích i Bílovicích nad Svitavou, kde vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup k nástupišti směr Brno. Rekonstruovány budou také obě stanice v Adamově, kde přibydou nová ostrovní nástupiště i lávka přes celé kolejiště.

Při modernizaci tratě se dočká rekonstrukce celkem pět tunelů. FOTO: OHLA ŽS 

„Realizace všech staveb zlepší technický stav a parametry trati, umožní zvýšit rychlost vlaků a zajistí vyšší bezpečnost a spolehlivost provozu. Cestující jistě uvítají bezbariérový přístup k nástupištím v Adamově i na nově upravených zastávkách,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Od září už se pracuje také na kompletní výměně železničního svršku v celém úseku Adamov – Blansko. Sanací projde všech pět tunelů, přilehlé skalní zářezy, mosty a zdi.

„Už nyní při výluce traťové koleje číslo dvě se intenzivně pracuje v tunelu Pod novým hradem. Tam jsme dokončili bourání portálů a začala ražba a následné budování primárního ostění. Pokračují také demontáže železničního svršku, zahájili jsme také práce na odvodnění železničního spodku a na kanalizačním výtlaku pro čistírnu odpadních vod v Blansku,“ popisuje ředitel výstavby Divize Železnice společnosti OHLA ŽS Michal Fridrich.

„Další práce budu následovat po 12. prosinci, kdy začne výluka traťové koleje číslo jedna a provoz na trati se na jeden rok přeruší úplně,“ dodává Michal Fridrich.

Vstupní část nového podchodu nabídne i prostor pro krytá stání na kola. Vizualizace: SUDOP

Díky kompletní vlakové výluce budou v příštím roce moci pokračovat také práce dvě velké dopravní stavby přímo v Blansku. „Výluka umožní výstavbu nového přemostění přes železniční trať na Staré Blansko a také vybudování nového podchodu spojené se zrušením úrovňového přejezdu v zastávce Blansko-město. Cestující se v této stanici dočkají také nových parkovacích míst na obou stranách tratě,“ doplnil blanenský starosta Jiří Crha s tím, že nový most pro pěší i automobilovou dopravu by měl být hotový v říjnu 2022.

 Podrobnosti o novém podchodu najdete na webu města. 

 

 

   vložil: Pavla Komárková, vedoucí oddělení / tiskové oddělení