Firmy (nejen) na Vánoce zabodují univerzálními poukázkami
Agentura B-inside před časem realizovala výzkum trhu, do kterého se zapojilo 275 respondentů z firem všech velikostí z celé republiky. Z výzkumu vyplynulo, že mezi firemními vánočními dárky, které lidé nejčastěji dostávají, vede víno, káva nebo cukrovinky. To ale nekoresponduje s tím, co si doopravdy přejí dostat. Většina lidí by totiž nejvíce ocenila univerzální dárkové poukázky – na nákup zboží, na služby, zážitky, kulturní či sportovní akce apod. Ty svým obchodním partnerům dává jen 18 % firem.
Myslím si, že tento nepoměr je způsobený tím, že darování poukázky často považujeme za neosobní variantu dárku. Z darování poukázky však lze udělat hezký zážitek. I skutečně univerzální poukázka, která navíc může mít libovolnou hodnotu a lze ji opatřit firemním logem, může být dárkem na míru. Stačí ji doplnit pár řádky, ze kterých bude zřejmé, že dotyčného znáte. Takové univerzální poukázky lze často uplatnit v široké síti. Například Dárkový Pass více než 21 000 partnerů z různých oblastí, mezi nimiž jsou potraviny V takovém případě je darování poukázky nejen osobní, ale i si za ni obdarovaný koupí to, co se mu skutečně líbí nebo co potřebuje.
Průzkum se nezabýval pouze vhodnými dárky, ale i těmi, které respondenti považují za špatný vtip. Žebříčku této kategorie vedou kancelářské a psací potřeby a dále pak drobné reklamní předměty, jako jsou klíčenky či otvíráky s logem firmy. Dojem neuděláte ani kalendářem či diářem, které obsadily třetí místo žebříčku nejméně žádaných dárků. Osobně bych také nedoporučoval hračky pro děti, snad jen tehdy, když jste jejich výrobcem či prodejcem. Nejsou totiž určené přímo pro obdarované.
Univerzální poukázky ale nejsou pouze oblíbenými dárky. Čím dál více firem je preferuje jako nástroj na podporu motivace obchodních partnerů – v případě zmiňovaného Dárkového Passu je takto využito až 90 % poukázek. Proč je v současné době, kdy se firmy o klienty přetahují, zájem o tuto formu nepeněžité odměny? Firmy Dárkový Pass považují za atraktivní a účinnou cestu ke zvýšení motivace. Zároveň chtějí, aby se v případě např. věrnostních programů a prodejních akcí jednalo o daňově uznatelný náklad. Což tato poukázka splňuje. Zákon o dani z příjmu totiž říká, že pokud odměna slouží pro navýšení nebo udržení obratu, tak se jedná o daňový náklad.
Rastislav Jakub
KAM & I&R Consultant, Sodexo Benefity
Rastislav Jakub je obchodní manažer s více než 16letou praxí. Má bohaté zkušenosti s vývojem nových produktů a řešení, změnami obchodního přístupu a implementací na trh. V Sodexo Benefity se specializuje na motivaci obchodních partnerů a zaměstnanců.
Sodexo Benefity
Sodexo Benefity je největší poskytovatel zaměstnaneckých benefitů, motivačních programů a řešení pro veřejnou správu, ať už prostřednictvím elektronických karet a poukázek na stravování a volný čas, dárkových poukázek nebo systému na správu benefitů Cafeteria.
Více na https://www.sodexo.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz