Hlavní obsah

Porsche 911 legendárního motoráře značky zase jezdí. Je součástí rodiny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Proslulý konstruktér motorů u Porsche Hans Mezger vždy jezdil novými devětsetjedenáctkami, ale jednu – původně vývojový kus – si nechal od roku 1979 až do smrti. Několik let nejezdila, ovšem jeho syn ji nyní znovu zprovoznil.

Foto: Berlin Motor Books & Archiv Oliver Mezger pro magazín Porsche Klassik

Porsche 911 Carrera 3.0 Hanse Mezgera

Článek

Existují jména, která mají fanoušci značky Porsche vrytá do paměti. Bezesporu k nim patří Hans Mezger. Tento německý motorář nastoupil k automobilce hned po dokončení studií v roce 1959 a pracoval tam až do roku 1994, kdy odešel do důchodu.

Za tu dobu je podepsán pod vývojem nesčetného množství motorů Porsche, včetně toho nejlegendárnějšího – vzduchem chlazeného plochého šestiválce pro model 911. Také stojí za dvanáctiválcem v 917 nebo motorem TAG Turbo, s nímž Alain Prost a Niki Lauda vyhráli světové šampionáty formule 1.

Foto: Berlin Motor Books & Archiv Oliver Mezger pro magazín Porsche Klassik

Hans Mezger u motoru TAG Turbo

Jedno z aut, které měl v garáži nejdéle, je tedy pochopitelně Porsche 911, a to konkrétně model Carrera 3.0, kterou koupil v roce 1979. Ovšem, vůz jezdil ve službách vývojového centra automobilky od roku 1977 jako testovací mula a takto najezdil přes 27 tisíc kilometrů.

Když ho Mezger koupil, vůz v rámci servisu dostal nový přístrojový štít, na němž odometr ukazoval nulu. Samozřejmě s ním jezdil, ale ne moc – kvůli své práci vždycky měl i nejnovější 911. Celkem s ním najezdil nějakých 11 tisíc kilometrů, tedy za jednačtyřicet let vlastnictví ne zrovna moc.

Foto: Berlin Motor Books & Archiv Oliver Mezger pro magazín Porsche Klassik

Hans Mezger u své 911 Carrera 3.0

Jeho syn Oliver si pamatuje, že v něm občas jeli na dovolenou do Zell am See a těsně před cílem v sevřeném údolí projížděli kolem granitové zdi. „Teď tam je tunel, ale tehdy tam byla velká granitová zeď, když do Zell am See přijíždíte od Saalfeldenu. Ta zeď odrážela a zesilovala zvuk vzduchem chlazeného porsche tak moc, že se interiér skoro začal třást. Na to nikdy nezapomenu,“ říká Oliver Mezger.

Když v roce 2008 chtěl Hans Mezger vůz registrovat jako historické vozidlo, u úřadu nejprve nepochodil. Problém byl, že auto bylo registrované pro normální provoz až od roku 1979. Do věci se musel vložit tehdejší šéf Porsche Musea Klaus Bischof, který v dopise úřadu věc vysvětlil. „Náhodou, pan Hans Mezger je šéfkonstruktérem motoru v Porsche 911,“ stálo mimo jiné v dopise.

Foto: Berlin Motor Books & Archiv Oliver Mezger pro magazín Porsche Klassik

Oliver Mezger u Porsche 911 Carrera 3.0 svého otce

Vůz ovšem pak nějakou dobu nejezdil a v jednom z posledních rozhovorů, které Mezger před svou smrtí v červnu 2020 poskytl, bylo, že by chtěl, aby zase jezdil. Toho se už nedožil, ale jeho syn Oliver mu dopřál potřebného servisu a vytáhl ho zase na silnice.

„Zůstane v rodině a budeme s ním občas jezdit. Pojedu s ním za tátou na hřbitov, a určitě taky do Porsche Musea. A možná někdy i do Zell am See,“ nechal se slyšet.

Reklama

Související témata:

Související články

Na prodej je porsche z prvních Mizerů

Aukční síň Mecum bude v lednu dražit skutečně jedinečný vůz. Jedná se o černé Porsche 911 Turbo z prvního filmu Mizerové, které neřídil nikdo jiný než slavný...

Výběr článků

Načítám