Hlavní obsah

Sváteční večeře i adventní kalendáře, lidé za své mazlíčky utrácí tisíce

Foto: Pixabay.com

Většina chovatelů kupuje svým zvířatům vánoční dárky do 500 korun. Ilustrační fotografie.

Reklama

Chovatelé za své mazlíčky na Vánoce utrácí skoro stejně jako za ostatní členy rodiny. Pořizují jim nejen dárky, ale i večeři či adventní kalendář. Zájem o toto zboží roste.

Článek

Majitelé mazlíčků za ně neváhají utratit stejně jako za ostatní členy domácnosti, což je vidět hlavně v předvánočním období. Lidé mnohdy vnímají svá zvířata jako nejbližší příbuzné a dbají na to, aby měli dárky pod stromečkem, štědrovečerní večeři či adventní kalendář.

„Stejně jako v klasickém retailu i u segmentu s domácími mazlíčky platí, že Vánoce jsou důležité období, kdy chovatelé více utrácejí. Předvánoční období tvoří zhruba třetinu celkových tržeb,“ říká ředitelka PetCenter Lucie Zdražilová.

Z průzkumu prodejce chovatelských potřeb PetCenter vyplývá, že za své mazlíčky lidé utratí tisíce korun, tedy téměř stejně jako za příbuzné či přátele. Čtvrtina chovatelů investuje do vánočních dárků a pamlsků pro zvířata od 500 do 1500 korun. Více než 1500 korun utratí až 15 procent z nich. Dárky do 500 korun pak kupuje 60 procent lidí.

Vášniví chovatelé své mazlíčky neošidí v ničem, naopak je mnohdy upřednostní i před kamarády nebo dokonce rodinou.
Lucie Zdražilová, ředitelka PetCenter

„Vášniví chovatelé své mazlíčky neošidí v ničem, naopak je mnohdy upřednostní i před kamarády nebo dokonce rodinou. Takže pokud se připravují na svátky, domácí zvířata nevynechají,“ přibližuje chování zákazníků Zdražilová.

Obchodník letos zaznamenal meziroční růst tržeb o zhruba 10 procent, oproti roku 2019 jde o 15procentní navýšení. „Během covidového období lidé natolik omezili své sociální kontakty, že mnozí začali pro sebe i své děti nebo blízké pořizovat domácí mazlíčky. Případně měli čas se zvířatům více věnovat,“ vysvětluje důvody Zdražilová.

Zvýšený zájem o potřeby pro zvířata zaznamenali i další prodejci. „Tato kategorie svůj meziroční obrat zdvojnásobila,“ uvedla mluvčí společnosti Alza.cz Daniela Chovancová.

Podle nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz se meziročně počet návštěv v kategorii potřeb pro kočky zvýšil o 50 procent, v případě psů jde o dvoupětinový nárůst. Z toho je patrné, že si lidé navykli nakupovat na internetu i pro svá zvířata.

„Nakupování online využívají zejména tehdy, když potřebují nakoupit větší množství krmiva, rozměrnější výrobky typu pelíšků, škrabadel nebo specifičtější produkty, které by jinak museli shánět v kamenných obchodech v některých lokalitách mnohem déle,“ komentuje analýzu PR specialistka Zboží.cz Kristýna Hořovská.

V období před Vánoci jsou nejvíce prodávané hračky, vybavení pro mazlíčky a doplňky. Momentálně jsou trendem na vzestupu interaktivní hračky. Jde o jakési jednoduché hry či hlavolamy, jejichž vyřešení končí pamlskem. „Aktuálně se poptávka zvyšuje o zhruba 20 procent a lze očekávat, že do budoucna ještě poroste,“ komentuje Zdražilová.

V předvánočním období dále roste zájem o vybavení na zimu, což do velké míry ovlivňuje počasí. Na Zboží.cz vykazují oblečky v meziročním srovnání o 60 procent větší poptávku.

„Jako vánoční dárky zákazníci často pořizují smart produkty – elektronické obojky, GPS lokátory pro sledování mazlíčků, chytré dávkovače krmiva s kamerou a mikrofonem nebo chytré hračky,“ jmenuje Chovancová. Následují pamlsky a prémiová krmiva. Dle průzkumu PetCenter zhruba 30 procent chovatelů zvířatům připravuje speciální štědrovečerní večeři.

Adventních kalendářů pro psy a kočky jsme tento rok již prodali o téměř 70 procent více než loni.
Daniela Chovancová, mluvčí Alza.cz

Právě proto jsou krmiva v předvánočním čase výrazným segmentem. „V tomto období tradičně posiluje prémiové zboží. Přeci jen jsou Vánoce svátky spojené s hodováním a u mazlíčků to nebývá jinak,“ říká Zdražilová.

Chovatelé svá zvířata však neošidí ani o vánoční kalendáře. „Prodeje adventních kalendářů jsou ve stovkách a ještě očekáváme další nárůst,“ říká Zdražilová.

„Adventních kalendářů pro psy a kočky jsme tento rok již prodali o téměř 70 procent více než loni,“ uvedla Chovancová. Zájem se však zvyšuje také u dalších produktů s vánočními motivy a dárkových balení.

Přestože je prodej adventních kalendářů vyšší než loni, stále nejde o masovou záležitost. „Tento trend k nám ze zahraničí ještě plně nepronikl. Nicméně vzhledem k boomu, který v posledních letech nastal v oblasti adventních kalendářů s kosmetikou, čaji a podobně se dá očekávat, že v příštích letech budou adventní kalendáře pro domácí mazlíčky velmi oblíbené,“ uvádí Hořovská.

Stejný trend je vidět i v zahraničí. V USA podle agentury Bloomberg bude 56 procent majitelů mazlíčků letos svým zvířecím kamarádům kupovat dárek k Vánocům, což je 47procentní nárůst oproti roku 2019.

To dokazuje snahu majitelů chovat se ke zvířatům stejně jako k lidem. Společnost Pets at Home již prodala přes 70 000 adventních kalendářů pro psy. Ředitel firmy Peter Pritchard přirovnává toto šílenství k babyboomu, neboť prodává hračky pro psy s nápisem „Moje první Vánoce“.

Počet mazlíčků v domácnostech během pandemie narostl a výdaje rodin se tak zvedly. Američané v roce 2020 poprvé v historii celkem utratili za svá domácí zvířata více než 100 miliard dolarů. V letošním roce se očekává, že výdaje dosáhnou nejméně 110 miliard dolarů. Podle společnosti GlobalData roste segment péče o domácí mazlíčky také v Evropě a Asii.

Reklama

Doporučované