Podepsáno: ČD mají kolektivní smlouvu. Podle Bednárika není spokojen nikdo

Jižní expres v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Přibližně 4 200 zaměstnanců, kteří měli dosud nárok na šestitýdenní dovolenou, bude mít nově pět týdnů.

Vedení Českých drah podepsalo dnes večer s šéfy odborových centrál kolektivní smlouvu na příští rok. Mzdy porostou o tři až čtyři procenta, uvedly dráhy v tiskové zprávě.

Podle předsedy představenstva ČD Ivana Bednárika spadlo kolektivní vyjednávání do složitého období covidové nákazy. „Protiepidemická opatření a covidem přímo nebo nepřímo způsobená změna cestovních návyků lidí nás připravila o tržby v řádu miliard korun. Současně s tím dochází ke skokovému nárůstu externích nákladů, které nelze z naší strany nijak ovlivnit. To pochopitelně limituje možnosti zaměstnavatele zvyšovat platy a rozšiřovat benefity,“ uvedl Bednárik.

Podle něj bylo vyjednávání těžkým bojem a výsledkem je kompromis. „Nikdo od stolu neodchází spokojen. Zachování funkčnosti firmy a sociální smír, tak bych nazval dnešní výsledek,“ doplnil manažer.

Podniková kolektivní smlouva zajistí podle sdělení drah v roce 2022 růst mezd v tarifních třídách 1 až 12, tedy u většiny provozních pracovníků, o 4 procenta. U dalších zaměstnanců bude růst mezd v průměru o 3 až 3,5 procenta. Bez výraznějších změn je zachována většina dosavadních ustanovení a benefitů pro zaměstnance, jako je například délka pracovní doby, různé formy příspěvků včetně penzijního připojištění.

Úpravy se dotknou dovolených u pracovníků, kteří bezprostředně nezajišťují provoz vlaků. Přibližně 4 200 zaměstnanců, kteří měli dosud nárok na šestitýdenní dovolenou, bude mít nově pět týdnů. Pokud ale zaměstnanec dovolenou v daném roce vyčerpá, bude mít možnost v posledním čtvrtletí čerpat ještě týden placeného volna. Zároveň také došlo k úpravě kondičních ozdravných pobytů u skupiny zaměstnanců, kteří nenesou největší zodpovědnost za bezpečnost vlakové dopravy. U lidí, kteří se přímo starají o provoz, ke změnám nedochází.

Uzavřená kolektivní smlouva znamená pro České dráhy růst personálních nákladů do 400 milionů korun.

Tagy České dráhy kolektivní smlouva kolektivní vyjednávání
207 komentářů