Podcast: V příštích 10 letech bude Praha potřebovat až 186 nových tramvají, říká náměstek Scheinherr

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

Se zavedením mýta se v Praze musí počítat. Tramvaje vyjedou na horní část Václavského náměstí v roce 2025.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je náměstek primátora hlavního města Prahy zodpovědný za dopravu Adam Scheinherr. Moderátor Ondřej Kubala s Adamem Scheinherrem detailně probral dopravu silniční, veřejnou, připravované investice i vztahy mezi cyklisty a řidiči.

„Řidiči kritizují, že stav komunikací je špatný, pak kritizují, když je opravujeme. Proč se zdálo, že Praha je neprůjezdná? Navýšil se nám počet automobilů o 2–⁠5 procent. Každé procento je v ulicích znát,“ říká v podcastu Adam Scheinherr s tím, že během pandemie automobilů v hlavním městě přibylo.

Budoucností pražské MHD je podle Scheinherra elektřina. Do roku 2030 chce mít hlavní město přibližně 40procentní podíl autobusů na elektřinu, k tomu se chystají stavby nových tramvajových tratí.

Dvorecký most chceme začít v příštím roce stavět, to znamená za dva až tři roky hotovo. Tramvají po Václavském náměstí se svezete v roce 2025,“ říká Scheinherr a dodává, že se začne brzy připravovat soutěž na nové tramvaje. „Výhled, co Praha bude potřebovat s rozvojem nových tramvajových tratí, je až 186 nových tramvají. Bude se soutěžit menší počet, jenom pár desítek s možnou opcí třeba až na tento počet, to ještě není přesně určeno. Tu soutěž musíme vypsat v příštím roce, abychom stihli v rámci Národního plánu obnovy vyčerpat částku, kterou tam budeme mít určenou.“

Proč potřebuje Praha tolik nových tramvají? Kolik vlastně stojí ročně pražská doprava? Kdy se v Praze začnou testovat vodíkové autobusy? Počítá Praha i nadále s tím, že některé autobusové linky budou zajišťovat soukromí dopravci, kteří doplní dominantní dopravní podnik? Proč komplikuje stavbu metra D aktuálně jeden jediný občan? Kdy bude kromě metra D plně automatizovaný provoz bez strojvedoucích i na lince metra C? Chce náměstek ve spolupráci se Středočeským krajem soutěžit dopravce na vlakové linky, které dnes provozují ČD? Spojí se ROPID a IDSK? Jaké největší investice se chystají v nejbližších letech do městské silniční sítě? Jaký je stav projektování pokračování městského okruhu? A proč je diskuse mezi cyklisty a řidiči automobilů někdy až hysterická, jak říká náš host?

Tyto a další otázky jsme otevřeli v novém díle podcastu. V závěru rozhovoru odpovídá Adam Scheinherr i na otázky čtenářů deníku Zdopravy.cz. A tak se dozvíte, jestli se kloní při spojení Prahy 6 s Bohnicemi spíš k lanovce, nebo tramvaji, jaká je situace s Břevnovskou a Radlickou radiálou nebo s rozšířením Jižní spojky.

Celý rozhovor si pusťte zde na stránce, odebírat můžete náš podcast i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Adam Scheinherr Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz praha
128 komentářů