Zlepšete své prezentace: tipy, se kterými zaujmete publikum

Zdroj: Vysoká škola NEWTON

Prezentační dovednosti nikomu z nebe nespadnou, musí se trénovat. Karel Novotný, profesní garant prémiového studia Marketing a Brand Management na Vysoké škole NEWTON, a. s. (NEWTON University), radí, jak zaujmout pozornost posluchačů nebo jak zklidnit nervozitu.

Nejdřív si uvědomte, jakou chcete svou prezentací předat hodnotu. Ať už jste student nebo pracující, vaše publikum to zkrátka očekává. Důležitý je při prezentování ale také kontext. Abyste zaujali co nejvíc lidí, pokuste se vylepšit podmínky v místnosti.

Pracujte s prostředím

„Uvědomte si, jak se cítíte vy a jak se cítí lidé, kterým prezentujete. Udělejte si rychlý monitoring a řekněte si, jak je asi lidem v sále, co potřebují, co očekávají,“ radí profesní garant na NEWTONu Karel Novotný.

Faktorů, kvůli nimž vás diváci budou vnímat pouze okrajově, existuje celá řada. Obzvlášť pak na konferencích, kde posluchači tráví několik hodin poslechem nejrůznějších témat a jsou tak náležitě vyčerpaní.

Pokud se pokusíte danou situaci zpříjemnit, profitovat z toho budou obě strany. Můžete například posluchače pochválit, že tak oddaně poslouchají i přesto, že už musí mít obrovský hlad.

Klidně si také hrajte s vtipy, které prezentaci osvěží. Nikdy však nepoužívejte styl, který vám není blízký. Publikum to vždy pozná.

Ovládněte svoje tělo

„Prezentace začíná vstupem do místnosti. Přítomní lidé vás pozorují od chvíle, kdy dáváte flashku do počítače a potýkáte se s technickými problémy. Není to fér, ale je to tak,“ vysvětluje Karel Novotný. 

Řeč těla je neméně důležitá. Stůjte rovně, s nohama kousek od sebe, rukama podél těla, narovnanou páteří a dívejte se vždy rovně před sebe. Takový vzhled vám dodá jistotu a na posluchače budete působit sebevědomě.

Jak na nedostatek pozornosti publika

Během prezentace se můžete potýkat s různými rušivými elementy, které posluchačům ubírají pozornost. Pro takové účely se vyplatí znát několik triků:

●     Neustále se ptejte publika, jestli všemu rozumí.

●     Dělejte ve své řeči pauzy a sledujte, co to dělá s posluchači.

●     Nenechte se rozhodit ani pochvalami, kterých se vám z publika dostává.

A pokud se vám publikum zkrotit nepodaří, zachovejte si hrdost. „Stalo se mi, že jsem raději prezentaci předčasně ukončil. Když víte, že nemůžete v argumentaci třeba s ředitelem firmy vyhrát, je lepší přistoupit na strategii prohry a odejít se ctí,“ dodává i sám Karel Novotný.

Karel Novotný je profesním garantem specializace Marketing a Brand Management, kterou můžete studovat právě na NEWTON University. Prezentační dovednosti uplatníte u všech studijních programů bakalářského studia, magisterského studia nebo pro zkušené manažery z praxe později i při studiu MBA, ale hlavně následně i přímo v praxi.