Srážku vlaků u Tlumačova na Zlínsku způsobilo pochybení dozorce výhybek

Srážku dvou nákladních vlaků u Tlumačova na Zlínsku z letošního února způsobilo pochybení dozorce výhybek. Vyplývá to ze závěrečné zprávy o výsledcích šetření mimořádné události, kterou zveřejnila Drážní inspekce. Na ukončení zjišťování příčin nehody, která si vyžádala škodu přesahující 14,7 milionu korun a jedno zranění, upozornil server Zdopravy.cz.

Nehoda na dvoukolejné trati 330 spojující Přerov s Břeclaví se stala 5. února okolo 01:30. Projíždějící nákladní vlak mezi Tlumačovem a Otrokovicemi narazil do zadní části stojícího nákladního vlaku, jehož dva párové vozy následně vykolejily. Stojící souprava přepravovala osobní vozy. Jeden převážený osobní automobil z vlaku vypadl. Vlaky se srazily v době plánované výluky, kdy bylo vypnuto traťové i staniční zabezpečovací zařízení.

Podle Drážní inspekce dozorce výhybek nesledoval v souvislosti s příjezdem prvního vlaku postavení vlakové cesty a její volnost a nepřesvědčil se, že vlak dorazil do stanice Otrokovice celý. Přesto informaci o vjezdu celého vlaku do stanice Otrokovice telefonicky potvrdil výpravčí.

Sdělil tak nepravdivou informaci, protože vlak stále stál na trati u vjezdu před stanicí Otrokovice. Výpravčí to však nevěděla a splnila všechny podmínky pro nahlášení uvolnění traťového oddílu mezi stanicemi Tlumačov a Otrokovice zadní dopravně, tedy dispečerovi v Přerově. Následně do stojícího vlaku narazil přijíždějící nákladní vlak.

„Předání bezpečnostní informace (zprávy) zadní dopravně, že celý vlak uvolnil prostorový oddíl (udělení odhlášky), na základě obsahu obdržené předchozí bezpečnostní informace (potvrzení vjezdu celého vlaku do železniční stanice), který byl v rozporu s objektivní skutečností,“ uvedla Drážní inspekce k bezprostřední příčině nehody.

K nehodě přispěl i nedostatek pracovníků

Ke srážce vlaků podle Drážní inspekce přispělo personální opatření, které oslabilo stanovený počet výpravčích v době dalšího rozšíření výluky staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. Ve zprávě upozornila také na časovou tíseň v situaci, kdy výpravčí musela v době provádění posunů, jízd vlaků a přijímání dopravních opatření pro rozšíření už probíhající výluky plnit úkoly a povinnosti stanovené pro dvě pozice výpravčích.

Už krátce po nehodě mluvčí Správy železnic Nela Friebová uvedla, že řízení provozu v dotčeném úseku bylo v době výluky z Centrálního dispečerského stanoviště Přerov převedeno na místní řízení z otrokovické stanice pomocí výpravčích a dozorců výhybek. „Dosavadní šetření ukazuje na selhání komunikace mezi dopravními zaměstnanci Správy železnic při plánovaném vypnutí zabezpečovacího zařízení,“ uvedla tehdy mluvčí.

V souvislosti s nehodou byla trať na železničním koridoru zastavena na více než 24 hodin, od rána 6. února jezdily vlaky po jedné ze dvou traťových kolejí. Obnovit provoz po obou kolejích se podařilo tentýž den odpoledne.