Teplice chtějí vlastní dopravní firmu, šéf končící Arrivy před tím varuje

  7:04
Zastupitelé Teplic smetli ze stolu písemnou žádost ředitele společnosti Arriva Transport Daniela Adamky, aby přehodnotili své rozhodnutí o založení vlastního dopravního podniku. Adamka si také stěžoval na špatnou komunikaci ze strany města a varoval, že městská společnost nevylepší poskytované služby.

ilustrační snímek | foto: Arriva

S tím se ale zastupitelé neztotožnili a dál se připravují na to, že si město bude od roku 2024 zajišťovat dopravu vlastními silami.

„Za poslední roky jsme nebyli nikdy pokutováni za zásadní prohřešky v provozu či problémy se svěřeným majetkem. Vozům v naší správě poskytujeme nadstandardní servis a udržujeme jejich maximální bezpečnost pro všechny cestující. Proto se musíme ohradit vůči opakujícím se prohlášení představitelů města, kteří tvrdí, že občané nejsou spokojeni se službami společnosti Arriva,“ zmínil Adamka v dopise zaslaném zastupitelům.

K získání skutečného názoru občanů si firma nechala v listopadu udělat nezávislé šetření spokojenosti od výzkumné společnosti Ipsos, podle kterého je 80 procent uživatelů MHD napříč všemi sociodemografickými skupinami s provozováním teplické MHD spokojena.

„Výsledky jsou jednoznačné, avšak v rozporu s dlouhodobým tvrzením magistrátu,“ upozornil Adamka.

Dále uvedl, že Arriva respektuje chuť města zajistit si dopravu podle svého, má však silné obavy, že nedojde k naplnění očekávání města. Založení vlastního dopravce podle něj nezvýší efektivitu dopravy a odhadované náklady na zřízení a provozování dopravní společnosti budou vyšší než 23 milionů korun, jak očekává město.

„Ze zkušeností jiných veřejných dopravců se navíc ukazuje, že částka na dopravní obslužnost má tendenci se rychle zvyšovat. Příkladem může být Ústecký kraj, kterému po založení vlastní dopravní společnosti DÚK vzrostly náklady na dopravní obslužnost o více než 55 procent, což činí zhruba 470 milionů korun. Otázkou proto zůstává, proč plánuje město Teplice zbytečně zvyšovat výdaje městské kasy, když jsou občané prokazatelně spokojeni se službami současného dopravce,“ zmínil Adamka.

Primátor: Dopis nemá s realitou nic společného

Podle primátora Teplic Hynka Hanzy (ODS) je otevřený dopis ředitele Arrivy jen zoufalým pokusem změnit rozhodnutí zastupitelů. 

„Je to účelová snaha o zvrácení toho, co si město odhlasovalo. Žádný nadstandardní servis ze strany Arrivy neprobíhá a některé naše připomínky a výzvy k opravám nejsou v podstatě měsíce realizovány. Dopis nemá s realitou nic společného,“ sdělil primátor.

 „Srovnávat náš dopravní podnik s DÚK není možné. My totiž na rozdíl od něj vlastníme všechno – trakci, měnírny i vozový park. Samozřejmě mohou být náklady vyšší než těch 23 milionů, ale i nižší. Zaráží mě ale, z čeho Arriva vychází, když hodnotí naši kalkulaci, protože žádné faktické zdůvodnění k tomu neexistuje,“ podotkl Hanza.

Upozornil, že na pravdě se navíc nezakládají ani slova o sankcích. Podle vyjádření odboru dopravy teplického magistrátu totiž firma dostala za neodjeté spoje v roce 2018 pokuty v souhrnné výši více než 1,7 milionu korun.

O založení vlastního dopravního podniku rozhodli zastupitelé v dubnu, shoda je napříč politickým spektrem. Od roku 2024 bude dopravu zajišťovat nová příspěvková organizace Městská doprava Teplice.

Autor: