Plzeň postaví parkhouse za čtvrt miliardy. Čtyřpodlažní objekt pojme přes tři sta aut

Plzeň postaví v městské části Bory nadzemní parkovací dům za čtvrt miliardy korun a za 15 milionů velké parkoviště P+R („zaparkuj a jeď“) na náměstí Emila Škody poblíž centra. Město už teď dokončuje za skoro 40 milionů parkoviště P+R s 318 místy v Kaplířově ulici na Borech vedle točny tramvaje číslo 4 a autobusového terminálu. Informoval o tom vedoucí městského odboru investic Pavel Grisník.

Parkoviště P+R v Kaplířově ulici bude stavebně hotové do konce letošního roku. Poté se tam ještě namontují závorové a parkovací systémy, takže připravené fungovat bude v únoru, řekl Grisník. Plzeň má nyní dva parkovací domy Rychtářka se 447 místy a u Nového divadla se 166 místy.

Na třetí parkovací dům ve Skupově ulici na Borech schválili zastupitelé v pondělí peníze v rozpočtových výhledech na roky 2022 až 2025. „Bude realizován v letech 2024 a 2025,“ řekl radní pro ekonomiku David Šlouf (ODS). Stavba by měla podle Grisníka začít v roce 2024 a potrvá dvě stavební sezony. „Je už zahrnutá v rozpočtu na příští rok i ve výhledech, abychom měli peníze na přípravu a mohli na tom pracovat,“ řekl.

Parkovací dům pro 329 aut

Parkovací dům na Borech má mít čtyři podlaží a zelenou střechu, uvedl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Podle Grisníka je už vydané stavební povolení, které ještě není v právní moci. „Vznikne tam 329 parkovacích míst, jak pro rezidenty, tak volné placené parkování. Přesný rozsah se určí až po jednání s budoucím správcem,“ uvedl.

Vizualizace parkovacího domu v Plzni
Zdroj: Magistrát města Plzně

Dům nabídne také 34 míst na nabíjení elektromobilů. Stát bude na místě současného spodního parkoviště mezi policejní stanicí a Skupovou ulicí. Horní parkoviště u obchodního domu Luna zůstane. „K tomu máme ještě projekt venkovního parteru, kde řešíme sadové úpravy a úpravy chodníků, aby také to okolí nějak vypadalo,“ doplnil Grisník.

Parkoviště u Škodovky by mělo být hotové do podzimu

Na rozdíl od parkovacího domu na Borech, na který zřejmě nebude možné získat dotaci, postaví Plzeň s evropskou dotací na Integrované teritoriální investice (ITI) záchytné parkoviště na náměstí Emila Škody v režimu P+R. Stavba má začít na jaře, otevření se plánuje do podzimu. „Bude v rozsahu toho nevyhovujícího stávajícího, vymezené Tylovou a Husovou ulicí, místní komunikací a parkem,“ sdělil primátor Martin Baxa (ODS).

Vznik plochy se 163 parkovacími místy schválili v pondělí zastupitelé, Plzeň na projekt získá dotaci 13,3 milionu. „Bude plnit funkci záchytného parkoviště P+R, z jehož blízkosti půjde pokračovat městskou hromadnou dopravou nebo linkovou dopravou,“ řekl Baxa. Bude mít kamerový a závorový parkovací systém. Náklady provozu se odhadují na 1,2 milionu korun ročně, příjmy z parkovného na 1,66 milionu.

Závory na stávající parkoviště

Vedle parkoviště P+R v Kaplířově ulici Plzeň také chystá osazení závor u hliněné parkovací plochy u řeky Mže pod mostem generála Pattona, kde vznikne placené automatické parkoviště v režimu P+G („zaparkuj a jdi“). Závory město instaluje také na předloni upravenou plochu v Kotkově ulici pod autobusovým nádražím, kam se vejde až 250 aut. Dále osadí závorami parkoviště u bývalé Normy v Lochotínské ulici.

„Chtěli bychom vše zvládnout příští rok, ale uvidíme, jak se osvědčí nový závorový systém a jeho dodavatel,“ uvedl Vozobule. Město po složité soutěži vybralo firmu ze Slovenska. „Teď budeme vyměňovat závory v sadech Pětatřicátníků, kde bude místo budky automat, a také novou technologii do Rychtářky. Tam si firmu vyzkoušíme a pak už by měla dodávat rychleji,“ řekl náměstek.

Na záchytných parkovištích budou řidiči platit zvýhodněnou sazbu a obdrží jízdenku na MHD. Plzeň dále plánuje parkovací dům u bazénu na Slovanech. Projekt a stavební povolení by měly být do roka.