Komerční banka na svém YouTubovém profilu spustila kampaň „atmosféra Vánoc“. V několika spotech se objevili různí influenceři.  Například Ben Cristovao, Milan Peroutka nebo Eliška Hudcová. Například Milan Peroutka apeloval, aby lidé balili dárky do balícího papíru z recyklovaného papíru. Eliška Hudcová apelovala, aby si lidé pořídili osvětlení stromku z LED světýlek místo klasických žárovek a Ben Cristovao apeloval, aby lidé kupovali české dárky.

Knižní influencerka Lucie Zelinková si dovolila kritizovat tradici jedení kaprů. Influencerka dává ve videu do souvislosti spotřebu kaprů s produkcí oxidu uhličitého a nabádá, aby se lidé zamysleli nad alternativou štědrovečerní večeře. To však pobouřilo české lidovce. Vyjádřil se poslanec a místopředseda sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL), který za útokem na české tradice vidí zahraniční kapitál: „Jako poslance JČ kraje a rybáře se mě dotklo, že zahraničním kapitálem vlastněná KB dělá kampaň o přehodnocení štědrovečerního menu s tradičním kaprem! Některé věci by neměly podléhat módě. Co by se asi ve Francii dělo, kdyby jejich rybářům chtěl někdo brát práci?” Europoslanec Tomáš Zdechovský následně ke komentáři Bartoška dodal, že již do Francie napsal stížnost. „Tohle je přes čáru. Tím u mě skončili. Za toto by měl okamžitě skončit ředitel,” dodal.

„Já jsem starej boomer, ale z kaprové aféry mám pocit, že největší sněhové vločky našeho veřejného prostoru jsou konzervativci. Ti už vidí čerta všude a okamžitě dostanou hysterický záchvat, z každého prdu, když dostanou pocit, že ohrožuje jejich tradiční hodnoty. Komerční banka udělala partnerství s nějakou pozérskou influencerskou děvčicou, která se proslavila pěknými fotkami s knížkami a ta řekla jedinou věc: “Lidičky, co se na Vánoce přežíráte, víte, že kapři a CO2 a bla bla bla a nechcete to zkusit jinak?” Takových vešjplechtů je plný veřejný prostor odjaktěživa. Missky, zpěvačky, herečky, dneska influencerky (a to samé v mužským provedení) nám říkají, že máme meditovat, nežrat maso, běhat a třídit odpad. Nikdy to nebylo jinak. Jedním uchem sem, druhým ven. Ale teď je z každého takového vejšplechtu politikum. Hned je z toho nadnárodní agenda. Komerční banka nám zakazuje jíst kapry! Vrazi z vólstrýt nám chtějí vzít české Vánoce! Ano, to video je trapné a k smíchu. Komerčka si zaslouží výsměch jenom za to, že tam vůbec někoho napadlo spojit kampaň s influencery, za to shoří v pekle, ale každý, kdo z toho dělá aféru, by jim tam měl dělat parťáka,“ okomentoval věc spisovatel a analytik Leoš Kyša. Jak již bylo předesláno, jednalo o sérii videí na téma ekologičtějších alternativ k tradičním zvykům.

Nutné však dodat, že i tvrzení Zelinkové je při nejmenším zavádějící. Konzumace lokálních potravin představuje nejnižší zátěž pro životní prostředí, protože emise vznikají zejména při transportech zemědělských surovin a potravin na velké vzdálenosti. „Vůbec netuším, v čem by měla konzumace kaprů přispívat k plýtvání jídlem – ze zakoupených vánočních kaprů lze totiž zužitkovat vše, na rybí polévku i na obalované kapry, a pokud si někdo kupuje jen filety, obvykle je to proto, že dodavatel filetů na trhu zpracuje další části kaprů do dalších výrobků. Kapří a obecně rybí maso je navíc univerzálně použitelné, lze jím nahradit ‘červené’ maso úplně všude. Jediným problémem rybího masa je, že rychle podléhá degradaci, takže je třeba jej zpracovat co nejdříve,“ řekl Agrární analytik Petr Havel.


administrator

Jsem šéfredaktor projektu. Narodil jsem se a žiji v Kolíně. Ve svém mládí jsem se angažoval v radikálním levicovém hnutí, což považuji za velkou osobní chybu. Mnoho lidí proto nechápe, proč najednou ověřuji faktické informace. Má odpověď je "právě proto". Válka na Ukrajině a následná islamofobní vlna mi pomohla si uvědomit, že spousta věcí na internetu není pravda. Vím, jak se dezinformace šíří i kdo je vytváří. Znám cílovou skupinu, na kterou jsou dezinformace zaměřeny. Těmito lidmi neopovrhuji a ani si nemyslím, že jsou nesvéprávní jedinci, kterým musíme vše vysvětlovat. Na stranu druhou zásadně odmítám, aby lež byla nazývána jiným názorem.