15
nových článků - klikněte pro zobrazení

Blogy Root

Popis:

All posts, comments, and pages from all blogs on this WPMU powered site

URL:

http://blog.root.cz

Katalog:

Tech → Linux

Publikuje:

3 položek/měsíc

Entity Component System v C++20

14.října
Zkouším navrhnout Entity Component System v využitím šablon v C++20. Moje setkání s ECS Nejprve se musím přiznat, že jsem vůbec nevěděl, že něco takového existuje, takže tenhle článek nebude mít edukativní charakter, ale spíš půjde o moje pokusy-omyly. Můj zájem o vývoj v oblasti herního průmyslu skončil někdy v roce 2007, což tak nějak koresponduje s tím, že jsem opustil Bohemia Interactive Stud…

Záložky adresářů na příkazové řádce pomocí Pythonu

23.září
Loni jsem zveřejnil článek o rychlém přepínání adresářů ve znakovém terminálu pomocí multiplatformního skriptu napsaného v jazyce Java 17. Skript od té doby prošel intenzivním testováním, protože jsem jej používal téměř denně (v terminálech GitBash, PowerShell a často i GNU Bash). Kód poté doznal několika menších úprav – včetně doplnění testů v jUnit.

binární formáty

19.září
Porovnání binárních formátů pro přenos dat, novější json-like vs. starší interní používané relačními databázemi. porovnej bson msgpack a formáty, které pro přenos dat pouziva MySQL a PostgreSQL Skvěle zacílená otázka. Porovnání těchto formátů je vlastně srovnání dvou velmi rozdílných světů: Obecné binární sérializační formáty (BSON, MessagePack): Jejich hlavním účelem je efektivně zabalit (sérializovat) data do binární podoby pro přenos nebo uložení…

Frontendy používané v AI chatech

18.září
Porovnej webová rozhraní deepseek qwen, chatgpt, grok, copilot, mistral, claude z hlediska používaného frontendu, jaký webový framework, jaký javascriptový framework, zda používá websocket nebo jakým způsobem komunikuje se serverem Skvělá technická otázka! Rozbor frontendové architektury těchto AI nástrojů je fascinující. Zde je detailní rozbor na základě analýzy jejich chování, zdrojového kódu (…

Kvalita waze

18.srpna
Jakýkoliv neobvyklý intenzivní provoz pod mými okny znamená havárii na trase Benešov, Tábor – typicky u odbočky na Bystřici. Dnešek není výjimkou. Kontrolně se dívám na https://dopravniinfo.gov.cz/o­kresBenesov a vidím havárii i jak se postupně vytváří kolony a objízdné trasy. Co mne překvapuje, je provoz hodinu poté, co havárie byla odstraněna. Na státní aplikaci je vidět, že průjezd dotčeným úsekem cca 1km je pomalejší, ale v pohodě…

Jak se programuje v čase

16.srpna
Je tady mnou rozpoutaná diskuse ohledně webové galerie pro fotky, která mi od dob Gallery2, tehdy v PHP a PostgreSQL opravdu chybí. Ke každému projektu mám připomínky, které tu nebudu opakovat. Toto je zápis, jak se správně píše dlouhodobý projekt. Každá závislost je omezená jednak v čase, ale také záleží na OS.

Stav OSS projektů v roce 2025

6.srpna
Ahoj všem. Zakládám si blog na root.cz, protože nechci mít nepořádek na svém webu a také se mi už nechce reagovat na všechny projekty zde v diskusích. Vyzkoušel jsem postupně všechny webové galerie a žádná z nich nefunguje. Měl jsem skvělou a asi 15 let jsem na vlastním serveru provozoval Gallery2 pro PHP 5 a PostgreSQL. Od té doby jen marně hledám.

Óda na rádijko

10.července
Od roku 2000 jsem začal používat na poslech hudby malé analogové rádijko na tužkové baterie. Tehdy mnoho jiných možností nebylo. Nyní po 25 letech možnosti jsou, ale stejně se k němu občas uchýlím: technologie devatenáctého a dvacátého století: žádné řešení kompatibility, žádné aktualizace, žádné formáty souborů, žádné dobíjení neustále vybité baterky (ty tužkové vydrží velmi dlouho).

Destructive Move v C++?

3.července
Tento příspěvek navazuje na diskuzi u předchozího článku. Ta se týkala o tom, zda má či nemá C++ destructive move, jaké výhody a problémy to přináší. Upozorňuji dopředu, že lze očekávat Rust vs C++ flamewar Základy k termínu destructive move Diskuzi pod původním článkem nehledejte, smazal jsem její větší část, protože mi přišla vyhrocená a kompletně mimo téma…

Něco o callback funkcích v C++

27.června
Díky potřebě portovat starší hru napsanou v C jsem měl možnost připomenout si některé techniky, které jsem v C používal a na které jsem zapomněl. Například callback funkce Callback v Céčku Pro odborníky v Céčku určitě nic bombastického. Ukážu na příkladu /---pre typedef int (*DirectoryEntryCallback)(const char *name, char type, size_t size, void *context); int listDirectory(const char *path, Dire…
© 2000-2025 ANNECA s.r.o., Klíšská 977/77, 400 01 Ústí nad Labem, Tel: +420 478571021, Email: info@pravednes.cz, Twitter: @pravednes