Některé dopravní situace jsou na první pohled jednoduché, přesto ale řidič tápou a paradoxně vznikají zbytečné dopravní nehody.
Po delší době tady máme křižovatku a na ní situaci, která není nijak složitá. Tedy jak by se mohlo zdát na první pohled. Nicméně do redakce mi přišel dotaz, jak takovou situaci vyřešit. Jakkoli jsem předpokládal, že tohle musí být ojedinělý případ, ojedinělý dotaz, udělal jsem si mezi čtenáři rychlý průzkum a zjistil jsem, že zase tak snadné a jasné to pro všechny řidiče není. Situace je tedy následující. Křižovatka se dvěma na sebe navzájem kolmými komunikacemi. Není zde žádné dopravní značení, nejsou zde semafory a ani policista, který by provoz řídil.
Holá křižovatka bez jakéhokoli značení je pro řidiče oříšek
Není tedy zjevné, která komunikace je hlavní či vedlejší, respektive toto není značeno. Na první pohled jednoduchá otázka, jež by měla být jasná každému, kdo prošel autoškolou. Přesto se ukazuje, že i zkušení řidiči často tápou, když přijde na situace, které by měly být naprosto rutinní. Křižovatka, dvě auta proti sobě v opačném směru. Jedno odbočuje vlevo, druhé jede rovně. Kdo má přednost? Možná si teď říkáte, že odpověď je přece jasná, ale realita na silnicích ukazuje něco jiného. A právě proto je dobré si připomenout, jak to vlastně je.
Proč? Protože i drobná chyba může mít fatální následky. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly. Podle zákona je situace jasná. Ale jak ukazují různé testy a situace na silnicích, mnoho řidičů si tyto základní znalosti a pravidla neuvědomuje nebo je v daný moment prostě ignoruje.
A co je na tom nejhorší? Že právě takové situace často vedou k nehodám, které by jinak vůbec nemusely nastat. Teď si představte, že jste v podobné situaci. Stojíte na křižovatce, proti vám jede auto, vy chcete odbočit vlevo. Co uděláte? Pokud jste si teď odpověděli, že počkáte, až protijedoucí auto projede, gratuluji, máte to správně. Ale co když se situace trochu zkomplikuje? Co když proti vám jede více aut nebo co když je tam ještě cyklista? A co teprve, když se do toho všeho přidá tramvaj? Najednou už to není tak jednoduché, a právě proto je důležité si tyto situace pravidelně připomínat a být na ně připravený. A hlavně nezmatkovat.
Nefunkční semafory, lidi na kolech, chodci a tramvaje? Stres!
Jedním z důvodů, proč řidiči v těchto situacích chybují, může být stres nebo nepozornost. Takže si připomeneme, co říká zákon o odbočování. V § 13 se píše, že úmysl odbočit je řidič povinen dát najevo znamením o změně směru jízdy. Před odbočováním vlevo je řidič povinen zajet co nejblíže k středu vozovky, jak mu to dovolují rozměry vozidla vzhledem k šířce vozovky. A dále že na jednosměrné silnici zajíždí až k levému okraji vozovky.
Řidič odbočující vlevo je povinen dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým a nemotorovým vozidlům a tramvajím jedoucím v obou směrech. Odbočují-li řidiči protijedoucích vozidel vlevo, míjejí se vlevo. Následně § 15 řeší přednost v jízdě na křižovatce, kdy řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší silnici je povinen dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím po hlavní silnici.
Zákon mluví jasně, stačí znát předpisy a respektovat je
Vedlejší silnicí je silnice označená dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ (č. 22a) nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!“ (č. 23) anebo „Kruhový objezd“ (č. 50); hlavní silnicí je silnice označená dopravní značkou „Křižovatka s vedlejší silnicí“ (č. 4) nebo „Hlavní silnice“ (č. 56a). Dále že nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, je řidič povinen dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava. A v neposlední řadě, a to se týká našeho případu, tak že při odbočování vlevo platí ustanovení § 13. Takže co si z toho všeho odnést?
Především to, že pravidla silničního provozu nejsou jen teorie, kterou se musíte naučit, abyste prošli autoškolou. Jsou to pravidla, jež mají svůj smysl a je třeba je znát a v praxi aplikovat. A i když se může zdát, že některé situace jsou jasné a jednoduché, zákon na ně obvykle myslí a má na ně řešení, které musí řidiči znát. A i kdyby nakonec řidič nevěděl, je důležité navázat oční kontakt, dát znamení, komunikovat. A jednat z rozmyslem a nezmatkovat. Anebo prostě počkat, dokud se křižovatka nevyprázdní, a pak teprve projet.