Opus Magnum Dani Horákové
Ve svém textu Potřeba duše být vnější (A2. č.19) porovnává B.Č. knihy Dani Horákové O Pavlovi a Jana Nováka Kundera. Dochází k závěru, že literární kvality i bulvarizační přístup obou knih jsou diskutabilní a že biografické vyprávění na způsob Horákové či Nováka činí z lidského života otravnou odrhovačku. Kdyby B.Č. porovnala Daňu Horákovou s Jitkou Vodňanskou - Voda, která hoří a třeba k nim přidala ještě i Český román Olgy Scheinpflugové, došla by možná k mnohem objevnějším závěrům. Do toho by se jí zřejmě nechtělo. To by vyžadovalo větší dávku osobního angažmá. Ono vstoupit na tenké ledy feministické literatury u nás není příliš pohodlné.
Na rozdíl od B. Č. nemám pocit, že by kniha O Pavlovi bylo úmorné a nesnesitelné čtení. Takový byl pohledem autorky život s režisérem Pavlem Juráčkem. Připouštím, že čtení knížky O Pavlovi bez zapojení hlubší znalosti lidské psychologie může vést k jiným hodnocením než když člověk dílo Horákové přes psychologii (trochu jinak než autorka) jemně propasíruje. Já jsem Daně Horákové vděčná za to, že svou bolest vykřičela do světa. Svým textem povzbudila ženy, které si v nějakém podobně složitém vztahu obdobně zoufají nebo zoufaly. Znám takových dost. Knihu O Pavlovi tedy pokládám za více než zdařilý příspěvek feministické literatuře (týká se též Vodňanské i Scheinpflugové) charakterizované svým hlavním východiskem - osobní = politické (rozuměj veřejné).
V této souvislosti nemohu nezmínit kritiku Českého románu feministky (herečky, spisovatelky) a manželky Karla Čapka Olgy Scheinpflugové Václavem Černým. Zlobí se, že jejím přičiněním vznikli najednou Karlové Čapkové v knize dva. Na jedné straně se Karel Čapek v Českém románu představuje sám formou dopisů. Na straně druhé je zrcadlen a líčen perem své choti. Podobně to nacházíme i v příběhu Horákové. S takovým pojetím se V. Č. nedokázal smířit. „… Český román stejně zůstane v české literatuře naprosto pamětihodným dokladem Arcinevkusu“…(1947). Kritika B.Č. po více než sedmdesáti letech s kritikou V.Č. překvapivě rezonuje.
Hledání objektivní pravdy v tomto typu literatury je nesmyslné. Modernistický přístup postavený na buď ano nebo ne, nikam nevede. Žijeme v postmoderní době, v níž platí názorová pluralita. Ano i ne mohou platit současně, což znamená, že jak kritiku B.Č. tak dílo Dani Horákové i Pavla Juráčka bychom měli vnímat hlavně na základě vlastního kritického myšlení s tím, že každému přiznáme právo reflektovat věci po svém.
Nejsem literární kritik, a tak vybírám z díla Dani Horákové to, co mě oslovuje a inspiruje k dalším úvahám.
„Ty oči, ty oči, každý říkal, že ty nic dobrého neukazujou; v noci mu prý i svítily,“ hořekuje Viktorka v Babičce Boženy Němcové, když se staré kovářce snaží vysvětlit, jak ji ten Černý myslivec mohl uhranout“… Podle Horákové vidí Viktorka od prvního setkání s Černým myslivcem dál, než je schopná chápat, omlouvá ho a lituje podobně jako všechny další ženy, které Horáková včetně sebe vlastně pasovala na Viktorky – Madlu Vaculíkovou, Olgu Havlovou, Milenu Jesenskou aj. Nejsem si jistá, zda to ve všech uvedených případech sedí. Černý myslivec je podle mne projekcí nezralé ženské/sexuální identity do tušené zralé mužské/sexuální identity: „…ví neslýchané věci o nevídaných věcech“… (Horáková) Viktorka a Černý myslivec se tak vyskytují pouze v dyádě.
Moje generace byla ještě hodně formovaná Babičkou Boženy Němcové. Doma jsme měli knížku z filmovými fotografiemi, na kterých byl jako Černý myslivec vyobrazen Petr Čepek. Byla jsem jím (ve svých třinácti letech) zcela očarovaná a k nelibosti svého okolí se identifikovala s Viktorkou. Takových dívek nás bylo jistě víc. Černí myslivci mě pak v životě hodně dlouho „pronásledovali“. Zamilovávala jsem se do archetypů, nikoliv do konkrétních mužů. Černý myslivec je jako fata morgána. Jak postupně opouštíme svou nezralou ženskou identitu promítnutou do archetypu Viktorky, mizí i archetyp Černý myslivec.
Láska v Černých myslivcích Růženy Svobodové je ničivá síla. „Po chvilkovém vzplanutí smyslů je člověk vržen do tragického víru života, a vyrovnání a uklidnění mu může přinést jen smrt nebo pozdní zmoudření ve stáří“. Clarissa Pinkola Estés říká, že na počátku života, dodejme sexuálního, protože o to tu jde především, je ženský náhled naivní = emocionální porozumění skrytému je velmi slabé. Problém je, že některé ženy zamrznou částí své ženské identity v nezralé fázi. Z jedněch se pak stanou moralistky a jiné se točí v začarovaných kruzích, ze kterých nedokážou vystoupit. Jsou také ženy, které zjednodušeně řečeno, na takovýchto vlnových délkách nevysílají. A to jsou často ty, kterým Horáková nemůže odpustit, že jakoby nezaslouženě získávají ty nejlepší? muže.
Domnívám se, že v příběhu doktorky filozofie Dani Horákové a Pavla Juráčka uznávaného režiséra šlo v jistém smyslu o setkání dvou nezralých osobností. Podle mne vůbec nevěděli, co si se sebou počít, a proto se dokázali tak dlouho držet v šachu. Vztah dvou lidí je nepřetržitá reakce jednoho na druhého. Všechno, co Horáková popisuje na Juráčkovi jako problematické, jsou nejednou reakce i na ni samotnou. A to nejen vědomé, ale i nevědomé nekontrolovaně se deroucí na povrch. V autorčině podání se jeví Pavel Juráček nejen jako Černý myslivec (počáteční fáze zrcadlící D.H.) ale jako archetypální koncentrát stínové mužské identity.
Daňa Horáková působí jako projektová manažerka. Pro tento typ žen se stává všechno včetně lásky projektem. Každý tušený potenciál potřebují zmaterializovat. „Pavlovi stačila možnost, nepotřeboval víc než vědět, že by ´mohl´ kdyby chtěl“. (Horáková). To projektová manažerka si vybrala Černého myslivce. Pro ni byla výzva postupně v něm rozsvěcovat všechna světla, ulehčovat mu v jeho „nesnesitelné tíži bytí“ a hlavně mu všemi možnými i nemožnými způsoby pomáhat rozvíjet jeho velký talent. Přes veškeré snahy přivést svůj životní projekt k vytouženému cíli, Daňa Horáková tvrdě narazila. Je otázkou, do jaké míry se Pavel Juráček cítil ženstvím/mateřstvím/manažerstvím Dani Horákové zahlcen. Chvílemi se zdálo jako by se až dusil. Projektové manažerky se řadí k ženám, které milují příliš a jejichž investice zůstávají nezúročeny.
Nad jakoukoliv pochybnost je, že Pavel Juráček skutečně uvízl v ranějších fázích vývoje. Psychologie pro to má termín puer aeternus (věčný mladík). Výklad je dvojznačný. Jedna poloha je tvořivost, otevřenost změnám, spontaneita (takové nastavení bychom si měli budovat všichni) a ta druhá se projevuje kromě jiného neurotickou nerozhodností. Pavel Juráček navíc ještě regredoval: „Zůstal jsem tím desetiletým klukem a od té doby se nic nezměnilo“. (Horáková). Zřejmě ho nikdo nepoučil, že během individuačního procesu by si měl vytvořit k jistým typickým postojům a vzorcům chování puer aeternus vztah, ne se s nimi identifikovat.
Dotkla jsem se jen toho, co považuji za esenci knihy. Vztah Horákové a Juráčka.
P.S. Nebýt knihy O Pavlovi, zůstaly by Juráčkovy deníky ležet vedle mé postele nepovšimnuté další rok. Díky Horákové dostaly novou šanci.
Magdalena Westman
Arteterapie, psychoterapie, psychiatrie
Tohle bych považovala za logické pořadí základních pomáhajících profesí, které by člověk měl zvažovat, když má pocit, že se jeho vnitřní životní rovnováha rozkolísává a už na to sám nestačí.
Magdalena Westman
Umělecké terapie jsou na vzestupu
Když dáte do Google vyhledavače např. heslo arteterapie, vyjede 339 000 odkazů. Když ale budete mluvit s lidmi v terénu, zjistíte, že obecné povědomí konkrétně o arteterapii je nízké.
Magdalena Westman
Co s výtvarnou výchovou na školách?
Volná reakce na článek Hudební a výtvarná výchova mají skončit. Nový plán školní výuky čelí kritice, by se možná dala využit i jako otevřený dopis Ministru školství Vladimíru Balašovi.
Magdalena Westman
Odpouštějme, ale nezapomínejme
Nedělní prezidentský duel na ČT potvrdil, že více lidí řeší dilema, zda to hodit kandidátovi s komunistickou minulostí.
Magdalena Westman
Demokracie mohou existovat jen za určité situace
Ve většině situací demokracie není možná. Do devatenáctého století údajně neexistuje jediný případ funkční demokracie ve velkém měřítku. V malém jsou popsané (kmeny, městské státy apod.).
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 96
- Celková karma 5,91
- Průměrná čtenost 1666x